3 فایده بی نظیر سیب زمینی

به گزارش وبلاگ اسلیم، سیب زمینی را خوراکی سرشار از کربوهیدرات و چاق کننده می دانیم، اما نباید از میزان ریزمغذی های آن غافل شد. در واقع، گنجاندن سیب زمینی در رژیم غذایی متعادل می تواند در تامین بسیاری از احتیاج های بدن و حفظ سلامت موثر باشد. البته شیوه طبخ آن بسیار مهم است و نباید میزان زیادی روغن در تهیه آن استفاده کرد. در ادامه این مطلب، به فواید عادت به مصرف متعادل این ماده غذایی پرداخته ایم.

3 فایده بی نظیر سیب زمینی

دریافت بیشتر پتاسیم

برخلاف اینکه تصور می گردد سیب زمینی برای افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند، مناسب نیست، اما این خوراکی سرشار از دیگر ترکیبات مغذی سبزیجات مانند ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبرهاست که نقش محافظتی دارد.

سیب زمینی یکی از برترین منابع پتاسیم است که این ماده معدنی نقش ضروری در عملکرد اندام های حیاتی مانند قلب، کلیه، کبد و... دارد. در کل، یک سیب زمینی میانه تنوری 610 میلی گرم پتاسیم دارد که 13 درصد احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید در حالی که یک موز میانه 420 میلی گرم پتاسیم و اندازه انرژی بیشتری دارد.

منبع غنی ویتامین های گروه B

به علاوه، سیب زمینی منبع غنی از کولین (ویتامین B 4) است که تامین کافی آن برای سلامت مغز، اعصاب و عضلات لازم است. ویتامین B 6 فراوان موجود در آن نیز برای سلامت روان توصیه می گردد که می توان با خوردن یک سیب زمینی کوچک در روز حدود یک چهارم احتیاج بدن در سنین بزرگسالی را تامین کرد.

تامین انرژی برای طولانی مدت

سیب زمینی به خصوص حاوی اندازه فراوان قند های پیچیده است که انرژی طولانی مدتی برای بدن را تامین می نماید و مانع از احساس گرسنگی سریع بین وعده های غذایی می گردد. البته سیب زمینی سرشار از نوعی فیبر مقاوم به هضم به وسیله آنزیم های گوارشی است و از همین رو، به عنوان پری بیوتیک محسوب می گردد که برای تغذیه و سلامت باکتری های روده لازم است.

به رغم فواید یاد شده باید به تاثیر روش طبخ نیز اشاره نمود. مصرف مداوم سیب زمینی سرخ شده به علت اندازه فراوان روغن یکی از عوامل زمینه ساز بروز چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و دیگر بیماری های تحلیل اعصاب است. بعلاوه، ترکیبی به نام آکریلامید هنگام طبخ با روغن در حرارت زیاد به وجود می آید که به عنوان ترکیب سرطان زا شناخته می گردد؛ بنابراین برترین روش طبخ سیب زمینی در فر است تا بدون احتیاج به روغن، تنوری گردد. هنگام آب پز شدن سیب زمینی نیز نباید پوست آن را گرفت تا ارزش تغذیه ای آن حفظ گردد.

منبع: مشرق

منبع: فرارو

به "3 فایده بی نظیر سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 فایده بی نظیر سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید