دردسرهای اولین رئیس جمهور زن تایوان

به گزارش وبلاگ اسلیم، برای اولین بار یک زن به ریاست جمهوری تایوان رسیده است؛ نامزد حزب مخالف که رابطه چندان خوبی با چین ندارد و از اعضای جنبش استقلال است. حالا او به جز مسائل مالی، با مشکل چگونگی تنظیم روابط با چین هم روبروست.

دردسرهای اولین رئیس جمهور زن تایوان

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ اسلیم،انتخابات ریاست جمهوری تایوان با حضور دو نامزد اصلی و یک نامزد دیگر برگزار گردید. حدس ها حاکی از رشد محبوبیت حزب مخالف دولت بود، چرا که افکار عمومی در این کشور برخلاف حزب حاکم، مسائل مالی را ناشی از فشارهای چین با هدف قانع کردن تایوان به ادغام سیاسی در این کشور می داند. تحلیل گران پیش بینی نموده بودند جزیره خودگردان تایوان، احتمالاً شاهد سقوط حزب ملی گرا و پیروزی حزب ترقی خواه دموکراتیک خواهد بود و اولین رئیس جمهور زن را با حضور تای اینوِن تجربه خواهد نمود. اینوِن از میان جنبش استقلال تایوان به عرصه سیاسی وارد شده و حالا با حدود 56% آرا، رئیس جمهور بعدی تایوان شده است.

همزمان انتخابات مجلس این کشور نیز برگزار گردید که علاوه بر دو حزب اصلی یعنی ملی گرا و ترقی خواه، احزاب کوچک و حتی مستقل ها از شانس خوبی برخوردار بودند. مجلس این کشور که بعد از تغییرات قانون اساسی در آستانه هزاره جدید میلادی، از قدرت بیشتری برخوردار شده است، 113 کرسی دارد. حزب ملی گرا با 64 کرسی، اکثریت مجلس را در اختیار دارد اما نتایج انتخابات دیروز نشان می دهد حزب ترقی خواه دموکراتیک جای آن را گرفته است.

علاوه بر دو حزب اصلی، حزب برتر خلق نیز در این انتخابات حضور فعالی داشته و جیمز سونگ را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد. او کوشش کرد با اعلام ایده هایی چون میانجیگری تایوان میان چین و آمریکا آرای مردم را جلب کند. وی سومین بار است که در چنین رقابتی حاضر می شود و تنها حدود 13% آرا را به خود اختصاص داد.

نام رسمی جزیره 23 میلیونی تایوان، جمهوری چین است که تمایز مکتب حاکم بر این کشور را با جمهوری خلق چین که در زبان انگلیسی با لقب سرزمین اصلی (main land) شناسانده می گردد نشان می دهد. انقلاب چین در نیمه قرن بیستم میلادی، هیأت حاکمه به ریاست چیان کای شِک را که تمایلی به کمونیسم نداشتند، به تایوان گریزاند که در آنجا حکومتی خودگردان تشکیل دادند و تا حدود دو دهه، کرسی چین را در شورای امنیت سازمان ملل در اختیار داشتند. چین، تایوان را در صورت اعلام استقلال کامل از سرزمین اصلی به حمله نظامی تهدید نموده است. رئیس جمهور جدید در ماه مه امسال سوگند خواهد خورد و راستا روابط آینده با چین را مشخص خواهد نمود.

بسیاری از کشورهای دنیا با تایوان، روابط دیپلماتیک دارند گر چه آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناخته اند

چرا حزب رقیب، رأی آورد؟

حکومت هشت ساله مااینگ جیو به خاتمه رسیده و او دیگر طبق قانون اساسی تایوان امکان شرکت در دور بعد را نداشته است. این فرصت مناسبی برای حزب مقابل است. اما جدا از این، مسائل دیگری نیز موجب وخامت بیشتر اوضاع حزب حاکم شد:

حزب ملی گرا در مشخص نامزد خود برای این انتخابات، عملکرد مناسبی نداشت. ابتدا قرار بود یک بانوی سیاستمدار به نام هان سیو چو به رقابت راه یابد، شاید با این هدف که بتواند در برابر رأی آوری نامزد زن حزب مقابل بایستد اما نهایتاً نامزد دیگری، خیلی دیر به کارزار انتخاباتی وارد شد. او مردی است با نام اریک چو که اختلاف محبوبیت او با نامزد حزب رقیب در بسیاری از نظرسنجی ها، دورقمی بود. نظرسنجی ها درست می گفتند. او با 30% آرا یعنی 26 درصد کمتر از اینون در صندلی دوم ایستاد ور رسماً شکست خود را پذیرفت.

سال 2015 میلادی، تغییرات اندک اما منفی در میزان نرخ رشد مالی و تورم به ضرر حزب حاکم اتفاق افتاده است.

افزایش تورم و کاهش رشد مالی طی سال گذشته میلادی با وجود کاهش بیکاری، معادله را به ضرر حزب حاکم تغییر داده است. در بالا، آمار تغییر نرخ رشد مالی و نرخ تورم را در ماه ها و سال های اخیر مشاهده می کنید.

حزب رقیب، بعضی از مسائل کشور را به گردن چین می اندازد و بر این باور است که دولت آن کشور در حد توان خود اجازه ورود سرمایه گذاری و تأسیس کارخانجات خارجی در تایوان را نمی دهد. واقعیت آن است که چین بعد از کنارگذاشتن شعارهای مائو و تغییر راهبرد سیاسی و مالی خود، انتظار داشت تایوان که میزبان مخالفان انقلاب کمونیستی چین بوده است، روی خوش به سرزمین اصلی نشان دهد. اما با وجود اینکه روابط دو کشور به صورت قابل توجهی بهبود یافته است، به دلیل خصومت های ریشه دوانده میان دو کشور و همچنین باقی ماندن رژیم سیاسی تک حزبی در چین، این اتفاق رخ نداد. بعضی گروه ها در تایوان مدعی اند چین برای نزدیک کردن این کشور به خود، دست به کار اعمال فشار بر این جزیره خوگردان شده است.

گر چه حزب ملی گرا در سال های اخیر کوشش نموده خود را از اتهام کوشش برای ادغام سیاسی در چین مبرا نشان دهد، اما در این بحبوحه و در آستانه انتخابات، جیو رئیس جمهور تایوان در سنگاپور با شی جین پینگ رئیس جمهور چین ملاقات کرد. 7 نوامبر 2015 میلادی، ملاقاتی تاریخی بعد از نزدیک به 70 سال رخ داد. طبیعی بود که این رخداد خبرساز، گزینه انتخاباتی موافقان و مخالفان تایوانیِ افزایش رابطه با چین را تحت تأثیر قرار داد و عکس محاسبات حزب حاکم، فضا را برای سقوط آن در انتخابات فراهم کرد.

تای اینوِن رقیب اصلی حزب حاکم پس از برگزاری میتینگ های انتخاباتی در جای جای تایپه پایتخت تایوان، آخرین سخنرانی تبلیغاتی خود را آدینه شب زیر باران در مقابل دفتر ریاست جمهوری برگزار کرد و آخرین قسمت این راستا یعنی ورود به دفتر رئیس جمهور را به انتخاب مردم واگذاشت. او البته سرنوشت کشورش را به پیروزی خود پیوند زد: مسأله فقط شکست دادن یک حزب دیگر نیست، بلکه مسأله اصلی، اقدام برای برطرف موانع پیشِ روی تایوان است. احتمالاً منظور او از راستا پیشِ رو همان فرایند مذاکرات با چین است که برای تدوین بسته های تجاری پی گرفته شده است. چین، با هدف ادغام نهایی تایوان در سرزمین اصلی، مُصر است که این فرایند ادامه یابد، هدفی که از سال 1949 میلادی در ذهن رهبران حزب کمونیست چین باقی مانده است.

ملاقات رئیس جمهور جیو با رئیس جمهور چین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خبرساز شد و بار دیگر حزب حاکم را حامی ادغام سیاسی در سرزمین اصلی چین جلوه داد

در مقابل، اریک چو نامزد حزب حاکم هم سرنوشت کشورش را به حزبش پیوند زد:اگر ما پیروز شویم، همه پیروز شده اند، اما از فرایند مذاکرات با چین حمایت کرد:ما حزبی هستیم که راستا گذشته را به خوبی تجزیه و تحلیل می کنیم ... ما بر آنچه درست است مقاومت می کنیم، اما باید نگاهی هم به اشتباهات گذشته داشته باشیم. وی احتمالاً به دلیل ریزش آرای حزبش، بر لزوم حفظ وحدت برای پیروزی تأکید کرد. رئیس جمهور مااینگ جیو در حمایت از وی، دستاوردهای خود را با گذشتگان مقایسه کرد تا پیروزی احزاب رقیب را به ضرر کشور نشان دهد.

رئیس جمهور و وزیر خارجه چین تا پیش از انتخابات به احتمال پیروزی سای اینگو وِن واکنش خاصی نشان نداده اند، جز اینکه مسئول روابط خارجی با تایوان در دولت چین، اخیراً از احتمال بروز چالش های اساسی در روابط دو کشور سخن گفت و این عملاً به معنای تهدید مردم تایوان به اعمال فشارهای جدید است. پس از اعلام نتایج اما دفتر روابط چین و تایوان در بیانیه قاطعانه ای اظهار داشت دستاوردها و صلحی که بر اثر کوشش های 8 سال گذشته به دست آمده است، باید محترم شمرده شده و دولت چین هیچ گونه کوششی از سوی دولت منتخب تایوان در جهت استقلال را تحمل نخواهد نمود.

افکار عمومی تایوان در آستانه انتخابات بر اثر یک اتفاق ظاهراً بی ارتباط با عرصه سیاسی، به رابطه با چین حساس شده است. ستاره 16 ساله پاپ در برنامه تلویزیونی کره ای، پرچم تایوان را تکان داد و چینی ها را تا آنجا به خشم آورد که مدیران برنامه، مجبور به بستن دفاتر خود در چین شده اند. وی مجبور به انتشار یک ویدئوی جدید و عذرخواهی از اقدام خود شد. جیو رئیس جمهور تایوان و دو نامزد اصلی انتخابات امروز، همگی اقدام ستاره پاپ را نادرست خواندند.

گرچه پیروزی اینوِن با بهره گیری او از شعارهای ضدچینی صورت می گیرد، اما به دلیل هزینه های زیاد جنگ احتمالی و همچنین افزایش قدرت چین به ویژه در دو دهه اخیر، بعید است پیروزی وی روابط این دو کشور را تا آنجا پیچیده کند که به اعلام استقلال رسمی تایوان بیانجامد. تای حتی رسماً اعلام نموده که به به دنبال استقلال کامل نیست و به توافقات گذشته با پکن پایبند است. وی بعد از پیروزی در انتخابات بار دیگر اطمینان داد که هر دو طرف وظیفه دارند نهایت کوشش خود را برای یافتن راه های مورد قبول دو طرف در راستا تعامل محترمانه و عمل متقابل انجام دهند و از رفتارهای تحریک آمیز و غیرقابل پیش بینی خودداری نمایند.

پینوشت:

http:، ، hosted.ap.org، dynamic، stories، A، AS-TAIWAN-PRESIDENTIAL-ELECTION-ASOL-?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2016-01-15-22-09-06

http:، ، www.chinapost.com.tw، taiwan، national، presidential-election، 2016، 01، 16، 456276، Presidential-campaigns.htm

http:، ، blogs.wsj.com، briefly، 2016، 01، 15، 5-things-to-know-about-taiwans-election

http:، ، www.tradingeconomics.com، taiwan، unemployment-rate

http:، ، www.cbc.ca، news، world، china-taiwan-meeting-1.3308945

http:، ، www.france24.com، en، 20160116-taiwan-votes-historic-presidential-election-tsai-ing-wen

http:، ، www.brookings.edu، blogs، order-from-chaos، posts، 2016، 01، 16-taiwan-election-results-bush

منبع:مشرق

وبلاگ اسلیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم

به "دردسرهای اولین رئیس جمهور زن تایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای اولین رئیس جمهور زن تایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید