امکان تحصیل پیوسته تا دکتری برای نخبگان کنکور سال جاری، شاهد نبود حمایت از گرنت های ایده پردازان هستیم

به گزارش وبلاگ اسلیم، دبیر کل شورای عالی عتف گفت: امکان تحصیل پیوسته تا دکتری برای نخبگان کنکور سال جاری فراهم شده است.

امکان تحصیل پیوسته تا دکتری برای نخبگان کنکور سال جاری، شاهد نبود حمایت از گرنت های ایده پردازان هستیم

پیمان صالحی در بیست و هشتمین جلسه شورای علوم، تحقیقات و فناوری که گفت: رئیس جمهور رئیس شورای علوم، تحقیقات و فناوری هستند.قانون تشکیلات وزارت علوم برای 18 مرداد سال 83 است و وزارت علوم تنها مختص به دانشگاه ها نیست، بلکه گسترده زیادی در حوزه تحقیقات و فناوری را تحت حمایت دارد.

او ادامه داد: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به استناد ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم و به منظور راهبری توسعه علمی و فناورانه کشور و با رسالت سیاست گذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین بخشی در حوزه های علمی، فناوری و تحقیقاتی کشور تشکیل شده است.

صالحی تاکید نمود: با توجه به جایگاه ارزشمند شورای عالی عتف به استحضار می­رساند که این شورای ملی به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور تشکیل می­ گردد و مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست، بلکه تمام وزارتخانه­ ها و دستگاه­ های اجرایی مرتبط با علم، تحقیقات و فناوری عضو شورا می­ باشند که خود بیانگر جایگاه فرابخشی این شورا و ظرفیت های بالای آن است.

او بیان نمود: به صورت خلاصه می­ توان وظایف و اختیارات شورای عالی عتف را در چهار حوزه: 1- سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان؛ 2- هماهنگی، پایش و ارزیابی؛ 3- آنالیز و پیشنهاد منابع مالی مورد احتیاج در حوزه های عتف و 4- سایر امور تقسیم بندی کرد.

صالحی تاکید نمود: در نظام تامین مالی نظام نوآوری دو حلقه مفقوده داریم که هم اکنون وجود دارند. حلقه اول حمایت گرنت از ایده ها و نوآوری هاست که در ایران وجود ندارد و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ذیل معاونت فناوری و ریاست جمهوری قرار گرفته است که 20 میلیارد تومان بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 50 میلیارد تومان بودجه گذاشته اند.

او اضافه نمود: صندوقی که در حوزه آموزش گرنت ارائه می دهد در کشور وجود ندارد و در اجرای کنکور باید چه کاری کنیم که به روز باشیم تا حق کسی ضایع نگردد.

صالحی اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارند که تقاضای 500 تا 1000 میلیارد تومان بودجه دارند، اما این مقدار را نمی توانیم هزینه کنیم. صندوق تحقیقات، علوم و فناوری راه اندازی شده که رئیس جمهور در تاریخ 2 آذر 1400 آن را ابلاغ نموده و در مرجعیت علمی، تحقیقات کاربردی، جذب و حمایت دانشجویان و ... باید مورد حمایت واقع شوند.

دبیر شورای عتف اضافه نمود: یکی از مباحث مهم سیاست گذاری، ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه­های متولی برای فراهم سازی و تسهیل شرایط استفاده و بهره برداری اثربخش از ظرفیت علمی و فناورانه نخبگان در راستای حل مسائل و چالش های کشور است.

او اضافه نمود: با عنایت به اینکه بهره برداری بهینه از ظرفیت نخبگان احتیاجمند توجه و زمینه سازی در ابعاد مختلف مالی، اجتماعی، فرهنگی و ... است، لذا با تاکید ریاست محترم جمهوری دبیرخانه شورا مکلف شد با همکاری دستگاه­های اجرایی مرتبط (مرکز آنالیز­های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان) بسته سیاستی مناسب را برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و بعلاوه فراهم­سازی شرایط مهاجرت معکوس آن ها به کشور را تدوین و ارائه کند.

صالحی بیان نمود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از نهاد های اصلی که تعامل های بسیار سازنده ای با نخبگان دارد در برنامه های متعددی برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و بعلاوه فراهم سازی شرایط مهاجرت معکوس در نظر دارد.

او ادامه داد: فراهم سازی شرایط حضور و همکاری نخبگان با دانشگاه­ ها، پژوهشگاه­ ها و مراکز پژوهشی به عنوان استاد و پژوهشگر و بعلاوه تسهیل شرایط استقرار نخبگان در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری به صورت شرکت دانش بنیان و فناور و ارائه تسهیلات به آن ها از جمله برنامه­های وزارت عتف در حوزه نخبگان است.

دبیر کل شورای عالی عتف بیان نمود: با هماهنگی که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است رتبه­ های 1 تا 100 (کشوری) گروه های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و رتبه های 1 تا 50 (کشوری) هنر و زبان های خارجی در کنکور سراسری سال 1401 و دارندگان نشان های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد های ملی دانش آموزی (که به وسیله وزارت آموزش و پرورش برگزار می شوند با معرفی سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان شامل المپیاد های ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم) در صورت انتخاب و پذیرش در رشته های هدف اولویت دار از مزایای خاصی نظیر تحصیل در دکتری پیوسته برخوردار می­ شوند.

سالانه 15 هزار دانشجوی دکتری در کشور فارغ التحصیل می شوند/ موتور پیشرفت فناوری کشور پست داک است

صالحی اضافه نمود: آمار های جهانی نشان از استفاده وسیع از محققیق پسادکتری دارد. به­عنوان مثال، در ایالات متحده امریکا در سال 2020، تعداد دانشجویان دکتری 283335 نفر بوده است از طرفی تعداد پژوهشگران پسادکتری مشغول 65681 نفر بود یعنی اشتغال به­کار یک پژوهشگر پسادکتری به ازاء هر 3/4 دانشجوی دکتری بوده است و این نشان از اهمیت این نیرو ها دارد. در واقع در کشور های پیشرفته محققین پسادکتری پیشران پژوهش هستند و عمدتاً با فرآیند هایی که دارا می­باشند از نیرو های نخبه انتخاب می­ شوند.

او تاکید نمود: پست داک مدرک دانشگاهی ندارد و در جهان فردی که فارغ التحصیل پسا دکتری باشد، نداریم و موتور پیشرفت فناوری در کشور پست داک است.

صالحی بیان نمود: در کشور ظرفیت های علمی و نخبگانی بسیار بالایی از جوانان مؤمن و متعهد شکل گرفته است. به طوری که در حال حاضر حدود 163 هزار نفر دانشجوی دکتری در دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد و سالانه از این تعداد حدود 15 هزار نفر فارغ­ التحصیل می شوند. یکی از ابزار های سیاستی اصلی که برای بهره گیری از این ظرفیت در راستای منافع ملی در سطح جهان بطور گسترده استفاده می گردد جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان دوره های دکتری در قالب محققان پسا دکتری است.

صالحی تاکید نمود: بعلاوه تجربیات جهانی نشان می­ دهد که دوره های پسادکتری در کنار جذب فارغ التحصیلان دکتری داخل کشور به یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جذب پژوهشگران و نخبگان از سایر کشورها و مهاجرت معکوس نخبگان تبدیل شده است.

او ادامه داد: علی­رغم وجود پتانسیل بسیار بالا در کشور، در طی یک دهه گذشته زمینه های لازم برای بکارگیری و استفاده از ظرفیت نخبگانی فارغ التحصیلان دوره های دکتری برای حل مسائل و چالش های کشور کمتر فراهم شده است بطوریکه در دهه گذشته کمتر از 2000 نفر در قالب پسادکتری با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دانش بنیان جذب و به کار گرفته شده اند.

صالحی اضافه نمود: از این رو در جلسه شورای عالی عتف مقرر گشت دبیرخانه با همکاری وزارت عتف، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیین نامه اجرایی برای توسعه و رونق دوره های پسادکتری در راستای حل مسائل کشور را تدوین و عملیاتی کند.

او گفت: در حال حاضر در کشور حدود 300 هزار تجهیزات آزمایشگاهی خدمات لازم را به محققان سراسر کشور ارائه می نمایند که از این تعداد حدود 80 هزار تجهیز و دستگاه در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناورانه وابسته به وزارت عتف مستقر هستتد.

صالحی اضافه نمود: یکی از چالش ها و مسائل نظام علمی و فناورانه کشور، نحوه فعالیت و ارائه خدمات به وسیله آزمایشگاه های تحقیقاتی و فناورانه کشوراست .

او تاکید نمود: 162 هزار و 924 نفر هم اکنون دانشجوی دکتری در ایران وجود دارد. سالانه 10 هزار نفر به تعداد دانشجویان دکتری ایران اضافه می گردد. تنها هزار و 200 نفر در 10 سال گذشته در ایران به عنوان پژوهشگر پسادکتری مشغول به کار شده اند.

وبلاگ اسلیم علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "امکان تحصیل پیوسته تا دکتری برای نخبگان کنکور سال جاری، شاهد نبود حمایت از گرنت های ایده پردازان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تحصیل پیوسته تا دکتری برای نخبگان کنکور سال جاری، شاهد نبود حمایت از گرنت های ایده پردازان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید