توسعه مالی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش وبلاگ اسلیم، از بیست و یکم اردیبهشت ماه فعالیت گمرکات آستارا، جلفا و بیله سوار 24 ساعته شد.

توسعه مالی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان

جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان دارای چهارگذرگاه مرزی شامل شاه تختی پلدشت، جلفا، بیله سوار و آستارا است که این گمرکات نقش مهمی در توسعه و رونق مالی و گردشگری دو کشور ایفا می نمایند. دو کشور با وجود این چهار گذرگاه و بیش از 760 کیلومتر مرز مشترک و دیگر قابلیت ها می توانند حجم مبادلات تجاری خود را به چندین برابر شرایط فعلی ارتقاء بخشند.

براساس مصوبات کمیسیون های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان فعالیت گمرکات آستارا، جلفا و بیله سواراز بیست و یکم اردیبهشت ماه 24 ساعته شد. 24 ساعته شدن فعالیت این سه گذرگاه مرزی نقش مهمی در توسعه مالی و گردشگری دو کشور خواهد داشت.

اقبال بابایف مدیرکل فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گمرک جمهوری آذربایجان گفت:

با امضای پروتکلی که بیستم اردیبهشت در ایران صورت گرفت، مصوبه کمیسیون مشترک عملی شد و به این ترتیب فعالیت سه گذرگاه مرزی دو کشور 24 ساعته شد.

ایشان با اشاره به تاثیر فعالیت شبانه روزی این گمرکات در توسعه مالی و بعلاوه اجرای طرح های مشترک هم چون دالان ریلی شمال - جنوب، پل مرزی و راه آهن رشت- آستارا اضافه نمود:

شبانه روزی شدن این گمرکات در رفت و آمد شهروندان جمهوری آذربایجان از راستا بیله سوار - جلفا در خاک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان که ما به این راستا راه امید می گوییم هم موثر خواهد بود.

جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان هم با اشاره به اینکه فعالیت این گمرکات در پی پیشنهاد دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های مالی دو کشور در اسفند ماه سال 1396 در تهران و تصویب نهایی روسای جمهوری دو کشور در سفر فروردین ماه رئیس جمهور کشورمان به باکو 24 ساعته شدند به تاثیرات این اقدام دو کشور پرداخت و گفت:

این تصمیم دو دولت علاوه بر تسهیل در رفت وآمد شهروندان دو کشور و توسعه گردشگری در رونق تجاری و توسعه تجارت از راههای زمینی دو طرف هم بسیار موثر خواهد بود.

وی توضیح داد:

گمرک آستارا نه فقط در انتقال کالا به جمهوری آذربایجان بلکه در صادرات کالا از کشورمان به روسیه هم نقش مهمی دارد و گمرک بیله سوار هم در افزایش ظرفیت های صادرات کالا از استان های مختلف و همجوار به ویژه استان آذربایجان شرقی و اردبیل به جمهوری آذربایجان و سایر کشورها و گمرک جلفا در توسعه و رونق مالی کشورمان با جمهوری خود مختار نخجوان بسیار تاثیر گذار است.

منبع: کجارو / خبرگزاری صدا و سیما

به "توسعه مالی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه مالی و گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید