خبرنگاران مقام روس: انتقال کالا از راه گذر شمال جنوب سریعتر ازکانال سوئز است
به گزارش وبلاگ اسلیم، مسکو - خبرنگاران - معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه خاطرنشان کرد که انتقال کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس از راه گذر شمال جنوب دو برابر سریعتر از کانال سوئز است.
به گزارش وبلاگ اسلیم از خبرگزاری ریانووستی، الکسی شیلو معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه (ار.ژ.د) روز جمعه گفت: انتقال محموله میان کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از راستا راه گذر بین المللی شمال - جنوب دو برابر سریعتر از طریق کانال سوئز است.
راه گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال- جنوب از راستاهای راهبردی در نیم کره شرقی جهان است که از هند آغاز و با عبور از ایران و روسیه به کشورهای اروپای شاقتصادی کشیده می شود.
معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه گفت: در مورد بخش روسی راه گذر شمال - جنوب چند گزینه برای انتقال کالا میان اروپا و کشورهای آسیایی وجود دارد.
وی افزود: این راه گذر با استفاده از پهنه آبی دریای خزر خواهد بود و چند بندر روسیه در ساحل این دریا برای انتقال محموله ها بکار گرفته می شود.
معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه از آماده بودن بندر اولیا روسیه در ساحل دریای خزر اشاره کرد که می توان محموله ها را از این راستا در چارچوب راه گذر شمال- جنوب منتقل کرد.
شیلو گفت که در بخش حمل و نقل ریلی در راه گذر شمال - جنوب، مشکل نبود ارتباط ریلی میان رشت - آستارا (ایران) با آستارا (جمهوری آذربایجان) وجود دارد.
به گفته مقام روس، در برنامه سرمایه گذاری شرکت دولتی راه آهن روسیه، منابع اقتصادی برای مدرن سازی خط آهن روسیه از مبدأ مرزی جمهوری آذربایجان وجود دارد.
افزایش مبادلات اقتصادی و رونق تجارت در راه گذر شمال -جنوب و بهره مند شدن ذی نفعان از ثمره آن، امکان مواجهه مناسب با هرگونه مخاطره سیاسی و اقتصادی و مدیریت مطلوب این دسته ریسک های بدیهی را، که ویژگی ذاتی و لاینفک در مبادلات بین المللی می باشد، فراهم می سازد. در هر صورت، این راستا جدید، به عنوان یک راستا ارزان و مقرون به صرف از نظر هزینه و زمان، در کنار سایر راستاها مد نظر است و به موازات آن، از سایر اقدامات برای فعالسازی دیگر راستاهای ممکن، با همکاری کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب، نباید غافل شد.
به گزارش وبلاگ اسلیم، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هم در اکتبر 2019، در جلسه باشگاه بحث والدای از وجود یک راستا امیدوار کننده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود. به گفته وی این راستا می تواند بنادر راستا دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند.
موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی راستاهای ناتمام ریلی و جاده ای ایران تکمیل شود ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.
کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می شود، 23 مارس ماه گذشته میلادی در کیلومتر 151 کانال سوئز در راستا چین به روتردام به گل نشست. در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین راستاهای تجاری دریایی در جهان مسدود شد.
کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند 163 کیلومتر طول دارد. 10 تا 12درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده ها کشتی استفاده می شود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می کنند.
منبع: ایرنا