برای افزایش وزن هم باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کنید

به گزارش وبلاگ اسلیم، یکی از مواردی که در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، داشتن وزن ایده آل است. برخی از افراد که دارای وزن کمی هستند، با تصور اینکه می توانند با خوردن هر نوع خوراکی به وزن مناسب برسند، مانع از افزایش وزن بدن خود می شوند. چراکه خوردن برخی از مواد غذایی نه تنها افزایش وزن را در پی ندارد، بلکه موجب کاهش آن نیز می گردد.

برای افزایش وزن هم باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کنید

افزایش وزن

برای بعضی از افراد، افزایش وزن می تواند به همان مقدار کاهش وزن برای دیگران، سخت باشد. این افراد با خود فکر می نمایند از آنجایی که لاغر هستند پس احتیاجی به نگرانی در رابطه با خوراکی هایی که می خورند وجود ندارد و می توانند هر نوع خوراکی را برای خوردن انتخاب نمایند. اما این تفکر اشتباه است.

در واقع هنگامی که شما چنین تفکری دارید، مواد خوراکی که برای کاهش وزن استفاده می شوند را نیز می خورید و این خود بجای افزایش وزن، سبب کاهش چشمگیر وزن شما می گردد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با خوراکی هایی آشنا کنیم که در هنگام رژیم افزایش وزن، باید از خوردن آن ها پرهیز نمایید. (1)

کمبود وزن به چه معناست؟

بیایید قبل از صحبت در رابطه با خوراکی هایی که در هنگام افزایش وزن نباید مصرف کنید، به این سوال بپردازیم که کمبود وزن به چه معنا است، تا راحت تر بتوانیم موضوع اصلی را درک کنیم. کمبود وزن به معنای داشتن شاخص توده بدنی (BMI) زیر 18.5 تعریف شده است. تخمین زده می گردد این مقدار، کمتر از جرم بدن مورد احتیاج برای حفظ سلامت مطلوب باشد.

در مقابل، اگر این مقدار بیش از 25 باشد، فرد اضافه وزن دارد و بیش از 30 چاق محسوب می گردد. با این حال، به خاطر داشته باشید که در مقیاس BMI مسائل زیادی وجود دارد، چرا که این مقیاس فقط به وزن و قد توجه نموده و توده عضلانی را در نظر نمی گیرد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که بعضی از افراد بطور طبیعی لاغر هستند، اما این امر به معنای داشتن مسائل سلامتی نیست. (2)

رژیم غذایی مناسب، راهی برای فرار از کمبود وزن

یک سبک زندگی سالم شامل انتخاب های زیادی است، انتخاب یک رژیم متعادل یا برنامه غذایی سالم یکی از مهم ترین سبک های زندگی سالم بشمار می رود. اما سوالی که پیش می آید این است که برنامه غذایی سالم چیست؟ طبق دستورالعمل های رژیم غذایی که در بین سال های 2015 تا2020 برای آمریکایی ها منتشر شده است، یک برنامه غذایی سالم شامل موارد زیر می گردد:
  • بر میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی تأکید دارد.
  • شامل گوشت های بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل است.
  • مقدار چربی های اشباع، چربی های ترانس، کلسترول، نمک (سدیم) و قندها در آن کم است.
  • کالری مورد احتیاج بدن در طول روز را تامین می نماید. (3)

برای افزایش وزن از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید

تا اینجای مقاله با کمبود وزن و رژیم غذایی مناسب آشنا شدیم. حال بهتر است به مواد خوراکی بپردازیم که خوردن آن ها سبب کاهش وزن شما شده و بهتر است هنگامی که رژیم غذایی برای افزایش وزن دارید از خوردن آن ها خودداری کنید.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که بعضی غذاها ممکن است در مقدار اشتهای افراد تأثیر داشته باشند؛ این موارد می توانند هنگام افزایش وزن مضر باشند.در ادامه به معرفی این مواد می پردازیم.

1.تخم مرغتخم مرغ یک غذای محبوب بین ایرانی ها، بخصوص برای صبحانه محسوب می گردد که می تواند مانع از افزایش وزن شما گردد. در یک مطالعه کوچک بر روی 21 مرد، محققان تأثیر خوردن تخم مرغ یا خوردن یک شیرینی را برای صبحانه بر مقدار مصرف غذا و گرسنگی آنان مقایسه کردند. آنها بعلاوه سطح قند خون، انسولین و گرلین را آنالیز نمودند که به هورمون گرسنگی نیز معروف است.

محققان دریافتند مردانی که برای صبحانه خود تخم مرغ را انتخاب نموده اند، در وعده غذایی بعدی و در 24 ساعت بعد، به مقدار قابل توجهی کمتر از کسانی که صبحانه شیرینی را انتخاب نموده اند، میل به مصرف مواد خوراکی دارند. بعلاوه بعد از گذشته 3 ساعت از وعده صبحانه، آن هایی که تخم مرغ مصرف نموده بودند احساس گرسنگی کمتری نسبت به سایرین داشتند.

2.لوبیا، نخود، عدس و نخود فرنگی
حبوبات نامبرده در یک گروه و با عنوان نبض و یا تپش شناخته می شوند. این مواد به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی پروتئین و فیبر در خود، سبب افزایشاحساس سیری در شما می شوند. دلیل احساس سیری در شما به سبب وجود فیبر محلول در این مواد است که با کاهش سرعت هضم و جذب غذا، منجر به ترشح هورمون هایی می شوند که احساس سیری را در شما بوجود می آورند.
3.انواع توت
انواع مختلف توت ها نیز مشابه حبوبات گفته شده در بالا و به دلیل داشتن مقدار بالای فیبر، می توانند اشتهای شما را کم نموده و مانع از ایجاد احساس گرسنگی در شما شوند. شاید جالب باشد اگر بدانید خوردن یک فنجان تمشک یا توت سیاه، 8 گرم فیبر فراوری می نماید. (4)
4.جو دو سر (بلغور)
از دیگر موادی که مقدار قابل توجهی فیبر در خود دارد، جو دوسر است. این ماده نیز به مانند تمامی موارد یاد شده تا این جای مقاله، نه تنها مانع از افزایش وزن شما می گردد بلکه به کاهش آن نیز یاری می نماید. نکته مهم در رابطه با فیبر و موادی که فیبر دارند این است که بدن ما توانایی تجزیه فیبر را نداشته و این عدم توانایی سبب پر شدن حجم معده و کاهش میل به غذا در شما می گردد.
5.استیک و کلم بروکلی
شاید با شنیدن این اسامی کمی تعجب نموده باشید اما درست است، این مواد نیز مانع از افزایش وزن شما می شوند. گوشت گاو سرشار از پروتئین و آهن است که بدن شما از آن برای ساخت گلبول های قرمز استفاده می نماید.

آن ها اکسیژن را به اندام های شما می رسانند، بنابراین کمبود آن می تواند انرژی شما را نابود کند. از طرف دیگر کلم بروکلی با داشتن ویتامین C به بدن شما یاری می نماید تا آهن را جذب نماید. استفاده از این دو در کنار یکدیگر سبب کاهش وزنشما می گردد!

6.چای سبز
احتمالا این مورد را زیاد شنیده اید. چای سبز یکی از موادی است که به شدت برای کاهش وزن توصیه می گردد. چای سبز نوشیدنی کم کالری و مملو از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین است که موجب سوزاندن کالری و چربی می گردد. یک مطالعه نشان داد نوشیدن 4 فنجان چای سبز هر روز منجر به کاهش وزن و کاهش فشار خون در فرد می گردد. بنابراین اگر به فکر افزایش وزن هستید، مصرف چای سبز را کاهش دهید.
7.آووکادو
یکی دیگر از مواردی که مانع از افزایش وزن شما می گردد، آووکادو است. هنگامی که این ماده را مصرف می کنید به دلیل داشتن نوع خاصی از چربی (اشباع نشده)، در عین حال که برای سلامتی شما مضر نیست، با ایجاد احساس سیری مانع از افزایش میل شما به خوردن می گردد. (5)
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی موادی خوراکی که مانع از افزایش وزن می شوند، مقدار اطلاعات شما در رابطه با اینگونه از خوراکی ها را افزایش دهیم. نکته مهمی که بیان آن خالی از لطف نیست، این است که مهم ترین قسمت در افزایش و یا کاهش وزن، داشتن برنامه غذایی سالم است. هیچ کدام از این دو مورد بدون رژیم غذایی مناسب امکان پذیر نیستند.

پی نوشتها

  1. www.stronglifts.com
  2. www.healthline.com
  3. www.cdc.gov
  4. www.medicalnewstoday.com
  5. www.webmd.com
منبع: راسخون

به "برای افزایش وزن هم باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای افزایش وزن هم باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید