9 خاصیت باورنکردنی یک دمنوش پرطرفدار

به گزارش وبلاگ اسلیم، رزماری، یک گیاه همواره سبز در فرهنگ های غذایی مختلف به عنوان چاشنی در تهیه غذا های مختلف، سوپ ها، سالاد ها و... کاربرد دارد. اما فواید دمنوش آن مواردی است که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره نموده ایم.

9 خاصیت باورنکردنی یک دمنوش پرطرفدار

1. خواص آنتی اکسیدانی

رزماری سرشار از آنتی اکسیدان های مهم مانند اسید رزمارینیک، اسید کارنوزیک و اسید کافئیک است. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو یاری می نمایند و درنتیجه برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن مناسب هستند درحالی که آسیب های سلولی و التهاب را هم کاهش می دهند.

2. بهبود عملکرد گوارش

دمنوش رزماری می تواند نقش مثبتی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد، زیرا به افزایش ترشح آنزیم های گوارشی یاری می نماید و جریان صفرا را هم تقویت می سازد. همین دو ویژگی مهم باعث می شوند که مصرف دمنوش رزماری با بهبود عملکرد دستگاه گوارش در تجزیه غذاها، دریافت بهتر مواد مغذی و کاهش علائمی مثل سوءهاضمه و نفخ مرتبط باشد.

3. بهبود عملکرد مغزی

برخی از تحقیقات نشان می دهند که رزماری می تواند مزیت های خوبی برای عملکرد های شناختی داشته باشد. خود بوی رزماری هم با بهبود حافظه و افزایش سطح هوشیاری مرتبط است. مصرف دمنوش رزماری هم به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی رزماری باعث می گردد تا این دمنوش ساده و سالم به ارتقای سلامت مغز هم یاری کند.

4. اثرات ضدالتهابی

التهاب مزمن با مجموعه ای از بیماری ها و مسائل مختلف ارتباط دارد؛ بیماری های قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها. اما رزماری حاوی ترکیبات مهمی است که اکثریت آن ها خواص ضدالتهابی دارند، به کاهش التهاب در بدن یاری می نمایند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند.

5. تقویت سیستم ایمنی

رزماری به علت خواص ضدمیکروبی ویژه ای که دارد، می تواند به تقویت سیستم ایمنی هم یاری کند. بنابراین، مصرف دمنوش رزماری می تواند به مبارزه با عوامل بیماری زا (پاتوژن) یاری کند و به طور کلی قوای دفاعی بدن را تقویت سازد.

6. حفظ تعادل آب بدن

حفظ تعادل آب در بدن و اصطلاحا هیدراته نگه داشتن بدن، برای برخورداری از سلامت عمومی مناسب بسیار مهم است. افزودن دمنوش رزماری به رژیم غذایی هفتگی هم می تواند از همین نظر مفید باشد، زیرا رزماری می تواند آبرسانی به بدن را تقویت کند و نقش مثبتی در تقویت عملکرد های مختلف بدن داشته باشد.

7. محافظت از چشم ها

مطالعات علمی نشان داده اند که ترکیبات شیمیایی و گیاهی موجود در رزماری از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا و دیگر بیماری های چشم محافظت می نماید. علاوه بر این، خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی رزماری هم باعث می گردد که دمنوش رزماری به یکی از برترین دمنوش ها برای محافظت از سلامت بینایی تبدیل گردد.

8. کاهش خطر ابتلا به سرطان

رزماری سرشار از ترکیبی به نام کارنوسول است که می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد، عملکرد های سیستم ایمنی را تقویت کند، شکل گیری هورمون های مرتبط با سرطان ها را محدود سازد و بعلاوه عملکرد آنتی اکسیدانی باکیفیتی داشته باشد.

9. یاری به کاهش قند خون

رزماری یکی از گیاهانی است که به تنظیم قند خون یاری می نماید. ترکیبات گیاهی نهفته در رزماری می تواند سرعت جذب قند در روده ها را کاهش دهد و درنتیجه مانع از افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف وعده های غذایی گردد.

منبع: برنا

منبع: فرارو

به "9 خاصیت باورنکردنی یک دمنوش پرطرفدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت باورنکردنی یک دمنوش پرطرفدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید