7 عارضه جانبی یک رژیم غذایی پرطرفدار

به گزارش وبلاگ اسلیم، رژیم کتوژنیک که با عنوان رژیم کتو نیز شناخته می گردد، یکی از الگو های کاهش وزن است. این برنامه غذایی شامل اندازه بسیار پایین کربوهیدرات (50 گرم در روز یا کمتر) برای یاری به بدن برای رسیدن به حالت کتوز است که در این حالت، بدن برای تأمین انرژی به جای استفاده از قند، باید چربی بسوزاند.

7 عارضه جانبی یک رژیم غذایی پرطرفدار

اگرچه رژیم کتو ممکن است به کاهش وزن یاری کند، اما ضروری است بدانید که عوارضی مانند اسهال، کمبود مواد معدنی یا کاهش عملکرد فیزیکی در این رژیم وجود دارد. به طور کلی تغییرات شدید در الگو های غذایی می تواند منجر به عوارض جانبی فراتر از تغییرات وزن گردد. همانطور که انجام نادرست یا طولانی مدت این رژیم می تواند خطر ایجاد سنگ کلیه یا کمبود مواد مغذی را افزایش دهد.

برای اطلاع از دیگر عوارض رژیم کتوژنتیک، ادامه این مطلب را بخوانید.

1) کم آبی بدن

این رژیم غذایی می تواند باعث گردد افراد قبل از اینکه وزن و چربی بدن را از دست بدهند، آب زیادی را از دست بدهند. در نتیجه، یکی از عوارض جانبی اولیه و احتمالی در رژیم های کتوژنیک، کم آبی بدن است. کم آبی زمانی اتفاق می افتد که اندازه مایعاتی که بدن دفع می نماید، بیشتر از اندازه دریافتی آن باشد. بعضی از علائم کم آبی شامل موارد زیر است:

تغییر رنگ ادرار (تیرگی و زردی)، سرگیجه، خشکی دهان، افزایش تشنگی، خستگی، مسائل گوارشی.

2) مسائل گوارشی

از عوارض جانبی رایج در رژیم کتو، می توان به مسائل گوارشی (GI) از جمله: یبوست، اسهال، تهوع یا استفراغ اشاره نمود. از میان این مسائل، اسهال بیشتر اتفاق می افتد؛ به این علت که بدن در جذب محتوای چربی بالا [از مواد غذایی موجود در رژیم]، مشکل دارد.

3) سنگ کلیه

یک آنالیز نشان داد افرادی که تابع رژیم کتو هستند، بیشتر به بیماری های کلیوی بخصوص سنگ کلیه دچار می شوند و این مسئله ناشی از این است که در این رژیم، تمرکز بر غذا های حیوانی و غذا های پرچرب است.

4) کاهش عملکرد فیزیکی

ممکن است ورزشکاران رژیم کتوژنیک را برای کاهش وزن و بهبود عملکرد در ورزش مفید بدانند. با این حال، محققان طی یک آنالیز دریافتند که شرکت نمایندگان پس از چهار روز رژیم کتوژنیک، در دوچرخه سواری و دویدن با شدت بالا نسبت به افرادی که چهار روز را در رژیم غذایی پرکربوهیدرات گذرانده بودند، عملکرد ضعیف تری داشتند.

5) آنفلوانزای کتو

رژیم کتو در بعضی افراد می تواند منجر به آنفلوانزای کتو گردد که شامل این علائم است: یبوست، سرگیجه، ضعف، خستگی، سردرد، بیخوابی، حالت تهوع یا استفراغ.

می توان اثرات آنفلوانزای کتو را با نوشیدن آب فراوان و افزایش مصرف الکترولیت به حداقل رساند.

6) کمبود ویتامین و مواد معدنی

بسیاری از میوه ها و سبزیجات در رژیم کتو محدود یا حذف می شوند تا مصرف کربوهیدرات کاهش یابد. انجام این کار منجر به کمبود مواد مغذی مهم مانند کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم و دیگر ویتامین ها می گردد. در رژیم کتو، کمبود فولات، تیامین و بعلاوه ویتامین های A، B 6، B 12، C، E و K نیز احتمال دارد. این ویتامین ها برای عملکرد بدن، رشد استخوانی و حتی سلامت لثه ها ضروری هستند.

7) بازگشت وزن

با توجه به سطح محدودیت رژیم کتو برای غذا خوردن، افراد ممکن است با بازگشت به الگو های غذایی سابق خود، وزن از دست رفته را دوباره به دست آورند. این مسئله تا حدودی به این علت است که رعایت طولانی مدت و حفظ رژیم کتو سخت است.

چه کسانی باید از رژیم کتو اجتناب نمایند؟

افرادی که شرایط زیر را دارند باید از رژیم کتو اجتناب نمایند:

اختلال در خوردن، اختلالات متابولیسم چربی (به عنوان مثال: اختلال در ذخیره سازی چربی)، بیماری های صفرایی، نارسایی کبد یا سایر بیماری های کبدی، پانکراتیت، مسائل تیروئید (مانند: کم کاری تیروئید). هم چنین اگر مبتلا یا مشکوک به دیابت هستید و انسولین یا دارو های کاهش قند مصرف می کنید، قبل از آغاز این رژیم با پزشک مشورت کنید.

منبع: فرارو

به "7 عارضه جانبی یک رژیم غذایی پرطرفدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عارضه جانبی یک رژیم غذایی پرطرفدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید