تاثیرات منفی ازدحام گردشگران بر محیط و اقلیم کوههای آلپ

به گزارش وبلاگ اسلیم، ایسنا/ این خبر پیرامون تاثیرات منفی ازدحام گردشگران بر محیط و اقلیم کوههای آلپ برای شما نوشته شده است.

تاثیرات منفی ازدحام گردشگران بر محیط و اقلیم کوههای آلپ

ساکنان آلپ برای امرار معاش خود به شدت به توریستان وابسته هستند و حالا رعایت تعادل ظریف بین اهمیت دادن به نگرانی های زیست محیطی و حفظ منافع صنعت توریستی کار سختی است. محوطه های اسکی نیز میلیون ها یورو با هدف ادامه فعالیت ها در این مکان و مقابله با تاثیرات مخرب ناشی از بحران اقلیمی سرمایه گذاری نموده اند.

گوسفندان در زمستان در پیست اسکی می چرند. دلایل متعددی برای این کار وجود دارد اما از جمله آنها به مدیریت زمین میتوان اشاره نمود؛ چرا که چرای گوسفند می تواند به حفظ علف در دامنه ها، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود سلامت پوشش گیاهی یاری کند. دیگر علت چرای گوسفند در این مکان به مصارف کشاورزی مربوط است؛ چرا که پیست های اسکی را میتوان برای مقاصد کشاورزی مانند چراگاه گوسفندان در فصل خارج از فعالیت پیست های اسکی استفاده کرد.

با این حال گرمایش زمین و فقدان بارش برف باثبات به یک نگرانی بزرگ برای صنعت توریستی این مکان تبدیل شده است؛ چرا که محوطه های اسکی با کاهش توریستی زمستانی با خطر ناپایدار شدن روبرو هستند. محوطه های اسکی زیر 1500 متر در آینده نزدیک کمابیش بدون برف خواهند بود. این اتفاق عواقب جدی را برای یک چهارم از تفرجگاه های آلپ خواهد داشت؛ چرا که بسیاری از محوطه های کوچک اسکی در ارتفاعات پایین تر دوام نخواهند داشت.

کمبود برف فقط برای محوطه های اسکی مشکل آفرین نیست، بلکه در مجموع برای اقتصاد این منطقه که به شدت به توریستی زمستانی متکی است نیز یک معضل محسوب می گردد. محوطه های اسکی برای ساماندهی به این مشکل در پی فناوری های نو و ایجاد زیربناهای کافی برای بهبود ماندگاری برف و ایجاد تنوع در گزینه های توریستی با جذب بیشتر توریستان فصل تابستان هستند. کوههای آلپ گزینه های متنوعی از فعالیت های فضای باز را در اختیار بازدید نمایندگان قرار می دهد که از جمله آنها به صخره نوردی، دوچرخه سواری کوهستانی و پاراگلایدر میتوان اشاره نمود.

با اینکه توریستی می تواند با ایجاد فرصت های شغلی و عایدی برای کسب و کارهای محلی یک عامل سودمند برای این منطقه باشد، اما همزمان چالش هایی را در پی دارد و می تواند تاثیرات منفی را بر محیط زیست به جای بگذارد.

درست است که ازدحام توریستان فواید مالی چشمگیری برای تفرجگاه های اسکی و جوامع اطراف آن دارد و همانطور که پیش تر اشاره شد می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی و عایدیهای حاصل از توریستی به کسب و کارهای محلی رونق دهد، اما نمیتوان تاثیرات منفی ازدحام توریستان برای تفریحات زمستانی را نادیده گرفت. از جمله این تاثیرات منفی افزایش حمل و نقل (بزرگترین منبع فراوری گازهای گلخانه ای در اروپا)، تحت فشار قرار گرفتن منابع محلی و زیرساختها و فرسایش محیط زیست را میتوان نام برد.

در حالی که محوطه های اسکی برای وفق پیدا کردن با تاثیرات تغییرات اقلیمی کوشش می نمایند، ساخت تله اسکی ها در ارتفاعات بالاتر بسیار رایج شده است. با انتقال تشکیلات اسکی به ارتفاعات بالاتر، تفرجگاه های اسکی امیدوارند پوشش برفی مناسب تر و شرایط بهتری را در اختیار داشته باشند. با این حال ساخت تله اسکی های نو در ارتفاعات بالاتر می تواند تاثیرات قابل توجهی بر منظره و طبعیت اطراف آن ایجاد کند. ساخت تله اسکی معمولا احتیاجمند از بین بردن درختان و پوشش گیاهی، حفاری در سراشیبی کوه و ساخت زیرساخت های نو از جمله معابر و کابل های برقی است. نتیجه این فعالیت ها می تواند فرسایش خاک، جنگل زدایی و فروپاشی زیستگاه های حیات وحش باشد.

دو مسأله عمده، دخالت انسان در طبیعت و صنعتی شدن روزافزون توریستی است. تعداد زیادی از توریستانی که هر ساله از این منطقه بازدید می نمایند فشار قابل توجهی بر محیط زیست و زیرساختهای محلی وارد می نماید. این می تواند به ازدحام بیش از حد، آلودگی و آسیب به زیستگاه های طبیعی منجر گردد. تحت فشار قرار دادن منابع محلی مانند آب و انرژی نیز می تواند پایداری منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. حمل و نقل و اسکان توریستان نیز اندازه زیادی از گازهای گلخانه ای را فراوری می نماید که در شکل گیری بحران اقلیمی بی تاثیر نیست.

ایجاد تعادل بین منافع مالی توریستی و حفظ محیط زیست و فرهنگ منطقه بسیار مهم است. این مسأله به صنعت توریستی، دولت ها و خود توریستان بستگی دارد که با یکدیگر همکاری نمایند تا توسعه پایدار و حفظ این منطقه ها را برای نسل های آینده تضمین نمایند. بعضی از محوطه های اسکی به سراغ روینمودهای پایدار مانند انرژی های تنو پذیر و زیرساختهای سازگار با محیط زیست و ترویج توریستی پایدار برای جذب توریستان رفته اند. با این حال، باید دید که آیا این کوشش ها برای تضمین پایداری صنعت توریستی در بلند مدت کافی خواهد بود یا خیر.

بحران اقلیمی یک مشکل دنیای است که احتیاج به راهکار دنیای دارد اما مسئله ای است که معیشت مردم ساکن در این منطقه ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. آینده توریستی صنعتی در آلپ نامشخص است اما واضح است که این صنعت برای بقا احتیاج به سازگاری دارد.

کوههای آلپ یک مقصد محبوب برای توریستان از سراسر دنیا است. با این حال، تعداد زیاد بازدید نمایندگان از این منطقه تأثیر بسزایی بر محیط زیست و اقلیم دارد. منطقه ها اسکی با مسئولیت سخت جذب توریست و در عین حال حفاظت از محیط زیست روبرو هستند.

منبع: همگردی

به "تاثیرات منفی ازدحام گردشگران بر محیط و اقلیم کوههای آلپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات منفی ازدحام گردشگران بر محیط و اقلیم کوههای آلپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید