3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این که چرا صحیح نیستند
به گزارش وبلاگ اسلیم، فناوری واقعیت مجازی اخیراً پس از انتشار بازی جدید سری Half-Life: Alyx موردتوجه عموم گیمرها قرارگرفته شده است.
اگرچه گیمرها و منتقدان این بازی را ستایش نموده اند و هم اکنون به یکی از تحسین شده ترین عناوین شرکت استیم تبدیل شده، اما بسیاری نیز استدلال های همیشگی خود علیه VR را مطرح نموده و معتقدند این فناوری به جایی نخواهد رسید. به همین علت، مقاله پیش رو تکذیب رسمی تمام این استدلال های تکراری است.
نکته جالب این است که بیشتر استدلال های قدیمی علیه واقعیت مجازی از بین رفته اند چون مشخصاً خلاف آن ها ثابت شده است. اما امروزه صنعت VR عظیم تر و بالغ تر است و آن را رسانه ای با ظرفیت بالا می دانند.
درواقع استدلال های رایج سال 2020 میلادی که جایگزین استدلال های قدیمی شدند علی رغم کوشش خود بر گسترش واقعیت مجازی تأکید می نمایند. امروزه مردم به جای مقایسه های بی فایده با فناوری های ناپیروز اغلب درباره قیمت و دیگر فاکتورهای مرتبط با مصرف نمایندگان صحبت می نمایند.
بنابراین استدلال های رایج علیه فناوری مجازی در سال 2020 میلادی کدم اند؟
قیمت 1000 دلاری هدست های واقعیت مجازی
هدست های واقعیت مجازی ارزان نیستند. درواقع مشتری مدارترین هدست حال حاضر بازار Valve Index است که برای افراد ناآشنا با واقعیت مجازی 1000 دلار هزینه دارد. اما Index همانند ماشین Ferrari دنیای VR است و گزینه های دیگر مقرون به صرف تری وجود دارد.
پرفروش ترین هدست حال حاضر وب سایت Amazon و محبوب کاربران استیم، Oculus Rift S است که 400 دلار قیمت دارد.
این هدست تمام بازی های استیم و کتابخانه Oculus را اجرا می نماید و به علت داشتن قابلیت ردیابی وارونه، عدم وجود ردیاب های خارجی و نصب راحت آن ارزش خرید بالایی دارد.
اما 400 دلار برای بسیاری مبلغ کمی نیست و آنان با این قیمت می توانند کنسول بازی خریداری نمایند. اگر فردی بگوید هدست واقعیت مجازی ارزش 400 دلار هزینه را ندارد منطقی است. همچنین این موضوع به درک مختلف افراد از مفهوم ارزش بستگی ندارد.
اما همان طور که سخت افزار واقعیت مجازی ارتقا یافته، مقرون به صرفه تر شده و بازی های عظیم تر و بهتری به خود دیده است، تعداد افرادی که آن را دستگاهی باارزش می دانند نیز در حال افزایش است. به همین علت اخیراً رکورد تعداد هدست های فعال شکسته شد و هنوز هم در حال شکسته شدن است. شاید در حال حاضر آن ارزش برایتان تداعی نشده باشد اما ممکن است سال ها بعد و با دیدن بازی موردعلاقه تان و ارزان تر و بهتر شدن سخت افزار نظرتان تغییر کند. شاید در این صورت تن به خرید آن دهید.
حتی اگر نمی خواهید صبر کنید گزینه های مناسب تری وجود دارد. چند سال پیش شرکت مایکروسافت و همکارانش اچ پی، ایسوس، سامسونگ، ایسر و دل هدست هایی با نام Windows Mixed Reality روانه وب سایت آمازون کردند. این هدست ها در استیم اجرا شده، قابلیت اجرای بازی Half-Life: Alyx را داشته و دور و بر 250 دلار معامله می شوند. همچنین اگر صاحب پلی استیشن 4 هستید PSVR سونی گزینه خوبی است که تنها 250 دلار هزینه دارد.
واقعیت مجازی به یک سیستم فوق پیشرفته و مخصوص بازی احتیاج دارد
این موضوع هنگام ورود هدست های واقعیت مجازی به بازار در سال 2016 میلادی حقیقت داشت. در آن موقع بیشتر هدست های VR به وضوح تصویر بالاتر از 1080 و پردازش تصویر بیشتر از 60 فریم در ثانیه احتیاج داشتند که سیستم استاندارد موردنیاز بازی های آن دوره بود.
امروزه پس از چهار سال سیستم های پیشرفته آن موقع سیستم های قدیمی حال حاضر محسوب می شوند و عموم کاربران واقعیت مجازی قسمت نرم افزاری دستگاه را تقویت نموده اند تا هدست به قدرت پردازش گرافیکی پایین تری احتیاج داشته باشد.
البته هنوز هم واقعیت مجازی به یک پردازشگر گرافیکی مجزا احتیاج دارد اما حتی سیستم های نیمه پیشرفته و بسیاری از لپ تاپ ها بازی های VR را اجرا می نمایند.
یک تصور رایج و اشتباه این است که برای استفاده از هدست واقعیت مجازی باید سیستمی جدید و پیشرفته خریداری کرد. این تفکر بین گیمرها رایج است، اما وقتی می فهمند که مشخصات حال حاضر سیستم شان مناسب این فناوری است شگفت زده می شوند.
این موضوع برای بسیاری از گیمرهای سیستم خانگی صدق می نماید. کارت های GeForce GTX 1060 و RX 580 NVIDIA و AMD استیم به راحتی مشکل کاربران جدید و قدیمی هدست واقعیت مجازی را حل می نمایند. حتی کارت های قدیمی تری مثل GTX 970 مناسب این کار هستند.
حتی اگر سیستم قدیمی شما برای استفاده از هدست واقعیت مجازی مناسب نباشد چقدر باید برای سیستم مناسب هزینه کنید؟ 1500 دلار؟ خیر. قیمت سیستم مناسب واقعیت مجازی 800 دلار است و حتی گاهی اوقات حین حراج ارزان تر می گردد.
حتی ما هنوز درباره Oculus Quest صحبت نکردیم. اگر سیستمی مخصوص بازی در اختیار ندارید شانس آوردید چون Quest نخستین هدست واقعیت مجازی است که به سخت افزار دیگری احتیاج ندارد. Quest باقدرت پایین گرافیکی خود کتابخانه بازی عظیمی دارد و از عناوین پر فروشی مانند Beat Saber بهره می برد که پرفروش ترین بازی حال حاضر واقعیت مجازی است.
بدون شک این هدست VR همه کاره باید گران باشد نه؟ اما این طور نیست. این هدست باارزش که قابلیت اتصال به رایانه و انجام بازی های VR رایانه را دارد 400 دلار است. از همین طریق اگر قصد انجام بازی های جدیدتری مانند Half-Life: Alyx را داشته باشید می توانید از هدست فعلی خود بهره ببرید.
خرید VR حقه است
این مورد واقعاً روی اعصاب است چون اغلب این افراد در طول عمر خود از هدست VR با ویژگی های کامل استفاده ننموده اند و متأسفانه Cardboard، Gear VR و Oculus Go هدست تمام و کمالی نیستند.
آنان علی رغم تجربه کم خود در کار با فنّاوری درون خود می دانند واقعیت مجازی حقه است. درست مثل این است که بگویید واقعیت مجازی هوسی زودگذر است و پدیده نوینی است که در یک چشم بر هم زدن از بین خواهد رفت. آنان چه مدرکی برای ادعای خود دارند؟ مدرکشان این است که بازی های واقعیت مجازی ابزار نمایشی هستند و به ما کمکی نمی نمایند.
بنابراین می دانیم که این افراد فکر می نمایند واقعیت مجازی خوب نیست و ما قصد مخالفت با این عقیده را نداریم. اما داده هایی وجود دارد که خلاف این تفکر را ثابت می نمایند.
بله محتوای کلی کتابخانه واقعیت مجازی در سال 2020 میلادی به اندازه کتابخانه بازی های روز دنیا عظیم نیست. مقیاس بازار VR کوچک است و بازی ها آن چنان عظیم نیستند چون سود کمی برای طراحان خود خواهند داشت. اما یک سری بازی های VR با بازی های روز دنیا رقابت می نمایند.
بازی Half-Life: Alyx مثال شاخص آن است. این بازی علی رغم تمام ریسک های موجود و وقفه ده ساله بین بازی های شرکت Valve در سراسر دنیا تحسین شده است.
کاربران در بین سری بازی های Half-Life به آن بیشترین امتیاز را داده اند و هم اکنون یکی از تحسین شده ترین بازی های استیم است. نمره 98% یعنی 98% گیمرها با هر انتظار و سیستم و هدستی که داشتند آن را به دیگران پیشنهاد دادند. 98% یک نمره ماندگار است.
تا به امروز طبق نظر منتقدان صنعت بازی، Half-Life: Alyx بهترین بازی سال 2020 است و بیست و دومین بازی برتر تاریخ نامیده شده و آن را در کنار عناوینی مثل Divinity: Original Sin II، Unreal Tournament، Starcraft II: Wings of Liberty و Minecraft قرار داده اند.
بله ممکن است بگویید که این تنها یک بازی است، اما بازی های واقعیت مجازی خوب بسیاری وجود دارد که چون به اندازه Half-Life معروف نیستند نام آن ها را نشنیده اید.
بازی Half-Life: Alyx تنها عنوان معروف بین بازی های VR نیست. بازی Star Wars: Vader Immortal یک بازی سه قسمتی و به سبک ماجراجویی است که گویی در آن قهرمان فیلم جنگ ستارگان هستید. آیا تابه حال نام Skyrim را شنیده اید؟ بله که شنیده اید. اما اکنون می توانید آن را به وسیله واقعیت مجازی بازی کنید. همچنین می توانید سری به دنیای واقعیت مجازی بازی DiRT Rally 2 بزنید و در آن ریفت کنید. آیا دوست دارید به فضا سفر کنید؟ بازی های No Mans Sky و Elite Dangerous راه چاره شماست. شاید دلتان خواست با زامبی ها مشاخصه کنید و در این صورت شک نداشته باشید The Walking Dead: Saints & Sinners چاره کار است.
بله واقعیت مجازی بازی های آرکید هم دارد و مردم عاشق آن هستند. بازی Beat Saber پرفروش ترین بازی حال حاضر VR است چون به طور هوشمندانه بازی ریتمی را با فیزیک واقعیت مجازی ترکیب نموده. این بازی آن قدر پیروز بود که کمپانی فیس بوک استودیوی بازی را خریداری کرد.
سونی هم در کنسول خود امکان استفاده از بهترین بازی های VR و چندین بازی انحصاری را فراهم نموده است. سونی آن قدر به واقعیت مجازی باور داشت که علاوه بر فراوری هدست خود استودیوهایش را موظف کرد تا فراوری محتوای انحصاری را شروع نمایند.
بازی Astro Bot: Rescue Mission سال 2018 استودیوی ژاپن سونی یکی از بهترین بازی های تمام کنسول ها است و سی و یکمین بازی برتر پلی استیشن 4 محسوب می گردد. وب سایت متاکرتیک این بازی را در کنار بازی هایی مانند The Witcher، Sekiro: Shadows Die Twice، Monster Hunter: World و Rez Infinite قرار داده است.
همچنین بازی Blood & Truth سال 2019 استودیوی لندن سونی از جذاب ترین گرافیک های انسانی مجازی تمام دوران واقعیت مجازی بهره می برد و شما را با داستان هیجان انگیز و پر از تیراندازی خود سرگرم خواهد نمود.
با توجه به مقیاس بازار حال حاضر واقعیت مجازی، جدید بودن و متفاوت بودن آن به عنوان رسانه طراحی بازی میزان محتوای باکیفیت موجود شگفت انگیز است. بسیاری در صنعت VR مشغول کارند که به سود آن فکر نمی نمایند. برای مثال شرکت Valve می دانست که بازی Alyx به اندازه بازی های معمولی فروش نخواهد نمود. اما ظرفیت بالای این فناوری و علاقه به مشارکت در توسعه آن انگیزه ادامه راه این افراد است.
دلیل نگرش منفی بعضی افراد نسبت به واقعیت مجازی تفکر اشتباه است. بعضی افراد VR را نمی خواهند و هیچ وقت نخواهند خواست و این ایرادی ندارد. اما واقعیت مجازی برای آنان تهدیدی به دنبال بازی های غیر واقعیت مجازی موردعلاقه آنان است. اما VR آینده بازی ها نیست و رسانه جدید بازی است.
مثل این است که بگوییم قرار است ویدیو جایگزین رادیو گردد و گوشی های هوشمند جایگزین رایانه ها خواهند شد و هیچ کدام از این ها صحیح نیستند چون یکی آینده دیگری نیست و بلکه رسانه های مختلفی هستند.
تمامی این دلایل علیه واقعیت مجازی تا چندین سال دیگر رد خواهند شد و استدلال های جدیدی روی کار خواهند آمد که بر میسر طی شده توسط VR تأکید می نمایند.
آیا استدلال های رایج دیگری نیز شنیده اید؟ آن را در قسمت نظرات مطرح کنید!
منبع: جام جم آنلاین