ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها

به گزارش وبلاگ اسلیم، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری براساس آیین نامه اصلاحی معاینه فنی از سال 1401 در کلانشهرهای در اولویت آلودگی اطلاع داد.

ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها

به گزارش وبلاگ اسلیم محمد مهدی میرزایی قمی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: معمولا وقتی وارد فصل سرد سال می شویم آلودگی هوا بیشتر می گردد. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی های فراوریی است. هرچقدر سرما آغاز گردد پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم، آلودگی بیشتر می گردد.

وی ادامه داد: منابع فراوری نماینده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست شرح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه شرایط آلودگی را در کلانشهرها تعیین می نماید. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دوعامل در هریک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی تاکید نمود: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی بعضی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در بعضی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در بعضی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی ادامه داد: بیشتر در شش ماه دوم سال و به خصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در فراوری آلاینده ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزلی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: معاینه فنی معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می دهد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را درباره آنها اعمال می نماید. از ال آینده استاندارد آلایندگی به یورو 6 ارتقا می نماید.

میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهارسال پس از فراوری باید برای معاینه فنی مراجعه نمایند که این امر به پایش خودروها یاری می نماید.

وی در ادامه گفت: آیین نامه نو برای معاینه فنی برای سال 1401 نوشته شده که براساس آن تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوع است بعلاوه ورود خودروهای سواری و موتورسیکلت های کاربراتوری به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و به ویژه باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال 1401 جلوگیری گردد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید نمود: در بعضی نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده می گردد اما پنج نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر ننموده است و نمی نماید. شرایط آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی گفت: در قانون هوای پاک 34 ماده در 25 محور اصلی داریم و حدود 21 دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند اما 11 دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. 170 تکلیف در این بخش داریم که 120 تکلیف مربوط به این 11 دستگاه است.

وی ادامه داد: باید نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به وسایل مشابه، 4 تا5 برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. بعلاوه اسقاط وسایل نقلیه فرسوده را داریم اما متاسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال 98 که واردات ممنوع شد این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو نموده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم و اما وزیر صمت دولت دوازدهم بیان کرد که این مصوبه علیه خودروسازان داخلی است و در حال حاضر هیچ اسقاطی نداریم.

به گزارش روابط عمومی برنامه در انتهای الوند، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سال 1399 ، 21 هزار و 680 تن را به علت آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مسئله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و درغیراینصورت اتفاق مثبتی نمی افتد. در سال 1399 هزینه آسایش از دست رفته 30 میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان است. از این رو باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم، مسئله حل نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید