سفرارزان ؛ وعده ای که سالهاست با طرح های غیرعملی دست نیافتنی شده است

به گزارش وبلاگ اسلیم، میل انباشته سفر و شوق ملاقات با اقوام و آشنایان و دوستان پس از دوسال خانه نشینی ناشی از شیوع بیماری کرونا موجی سنگین از سفر را در نوروز 1401 رقم زد.

سفرارزان ؛ وعده ای که سالهاست با طرح های غیرعملی دست نیافتنی شده است

نویسنده : هما حاصلی

وبلاگ اسلیم : انبوه سفرهای نوروزی صرف نظر از شرایط خاص دو سال گذشته اتفاق تازه و عجیبی نبوده و آنچنان که متولیان توریستی کشور این روزها مدعی آن هستند دستاورد مدیریت ،طرح ها و برنامه های تخصصی و هوشمندانه وزارتخانه میراث فرهنگی وتوریستی و ستاد هماهنگی خدمات سفر هم نیست.

ایرانی ها طبق معمول سالیان مدید ،سال جاری هم وبندیل سفر بستند، به جاده ها زدند و درصد قابل توجهی از آنها یا درخانه بستگان اقامت کردند یا درچادرهای مسافرتی و اقامتگاههای نامناسب.

درچنین سفرهایی آنها تا جای ممکن خورد و خوراک را هم با خود می برند تا به حداقل خرید در شهرهای مقصد مجبور شوند ،گذشته از اینکه در تبادل نظر با آنها اکثرا از گرانی و چند برابر شدن قیمت ها درمقاصد توریستی عصبانی هستند.

آن روی سکه سونامی سفرهای نوروزی

سونامی سفر و شلوغی شهرها گرچه پس از دو سال قرنطینه هیجان و شوق مضاعف دارد (آنچنان که من تنها به عنوان شهفرایند شهری توریست پذیر در اولین مواجهه با توریستان نوروزی در تعطیلات سال جاری اشک شوق ریختم) اما انتظار صنعت توریستی کشور از متولیان ، تدبیر در توسعه توریستی پایدار و راهنمایی بازار سفر است چرا که سونامی سفرهای نوروزی عملا جز انباشت زباله در شهرها و طبیعت ، شلوغی و کلافگی شهفرایندان در ترافیک خیابان های منتهی به اماکن توریستی ، خستگی ناشی از شب مانی درچادر، ساعت ها نشستن در خودرو و رانندگی های طولانی ، عدد فاجعه بار جانباختگان و مصدومان سفرهای نوروزی آورده ای در خور این حجم سفر برای صنعت نیمه جان توریستی ندارد.

سفر با کیفیت ،اقامت در اماکنی در شان مردم ایران و سفری بی دغدغه و مطلوب حق همه است ؛ درحالیکه اکنون سفر حتی با کیفیت نازلی که از آن سخن رفت هم در استطاعت شمار زیادی از خانوارهای ایرانی نیست.

سفر مقرون به صرفه و طرح هایی که به جایی نرسید

درچند روزگذشته معاون اول رئیس جمهور با حضور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفرگفت : دولت با جدیت در پی برنامه ریزی برای انجام سفر مقرون به صرفه است که در این زمینه طرح های پیشنهادی وزارت میراث برای حل این موضوع در دست آنالیز است.

طبق اعلام مرکزپژوهشهای مجلس حدود 40درصد مردم ایران اصلا به سفر نمی فرایند و بعلاوه 30درصد کارمندان باتوجه به شرایط مالی و نبود تعطیلات کافی فرصت رفتن به سفر را ندارند.

با این اوصاف مقرون به صرفه سازی سفر مهم ترین اصل برای رونق این صنعت و ایجاد نشاط و امید بین مردم است.

در سال های اخیر در دوره های مختلف، مسئولان وقت میراث فرهنگی طرح هایی مثل سفرکارت و سفر اقساطی را برای مقرون به صرفه سازی سفرمطرح کردند که یا نصف و نیمه اجرا شد یا هرگز به اجرا نرسید.

طرح سفرکارت ملی در دهه 80 به وسیله مسئولان سازمان میراث فرهنگی ارائه و تعریف شد وحتی چند سال هم درگیر و دار اجرای آن بودند اما در نهایت باخت. طرح سفر کارت ملی عنوان طرحی بود که سازمان میراث فرهنگی برای قسطی کردن سفرها اجرا کرد و سردرگمی ها و اجرای نامناسب موجب شد تا هرگز کارکردی نداشته باشد.

ولی تیموری معاون سابق توریستی وزارت میراث فرهنگی نیز طرح تسهیلات 5 تا 50 میلیونی سفر به منطقه ها کمتر پیشرفته داخل کشور را ارائه کرد تا مردم به سفر بفرایند و بعد اقساط آن را بپردازند.

در همان دوران محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، توریستی و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد نیز طرح کاما را برای رونق سفر به منطقه ها آزاد ارائه داد که به موجب آن کارمندان دولت به عنوان گروه اول با دریافت کارت کاما ودریافت تسهیلات تا مقدار 200 میلیون ریال با کارمزد 4 درصد و باز پرداخت یک ساله تا 18 ماهه به منطقه ها آزاد سفر نمایند.

طرحی که قرار بود کم کم به اقشار دیگر هم عرضه گردد اما هرگز به این مرحله نرسید. چون سفرهایی با پروازهای گران و نرخ بالای هتل و خدمات اندک مجتمع های بین راهی و غیره و بدترازهمه تا ماهها بدهکار شدن مسافر، قطعا پیشنهاد جذابی برای سفر نبوده و نیست.

طرح سفر مقرون به صرفه در دوره ضرغامی به کجا می کشد؟

ضرغامی وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم نیز از ابتدای مسئولیت خود در این وزارتخانه با تاکید بر اینکه سفرحق همه مردم است ، بارها بحث سفرهایی دراستطاعت همه خانوارها را مطرح نموده است اما مقرون به صرفه سازی سفر بدون ارائه راه حل مناسب و بی توجهی به ریشه علمی و دقیق مسائل توریستی ایران به جایی نخواهد رسید و مثل طرح های پیشین باخته و در حد شعار و وعده باقی خواهد ماند.

در این میان پیش از هرچیز وزارت میراث فرهنگی باید در مورد مشخص تکلیف طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته پافشاری کند.

طرحی که امتحان خود را در کشورهای دنیا پس داده و فرصت سفر به مقاصد مختلف کشوررا ایجاد و از سفرهای تهاجمی به منطقه ها خاص در تعطیلات مناسبتی و چندبرابر شدن نرخ خدمات توریستی جلوگیری خواهد نمود.

توزیع مکانی و زمانی سفر راه حل مقرون به صرفهی سفر

مطمئنا توزیع زمانی و مکانی سفردر تمام ایام سال فرصت افزایش عرضه را برای صاحبان کسب و کارهای توریستی فراهم خواهد نمود و فضای رقابتی برای ارتقا کیفیت خدمات را در بر خواهد داشت ضمن آنکه برای بخش خصوصی امکان ارائه پکیج های متنوع سفر متناسب با استطاعت خانوارها را ایجاد می نماید.

از آن سو ورود توریست به مقاصد کمتر شناخته شده الزام به ایجاد تاسیسات توریستی را فراهم نموده و پای سرمایه گذاران را به این منطقه ها باز می نماید.

بهرحال تا زمانی که تعطیلات چند روزه به نوروز و چند مناسبت خاص بسنده گردد و تاسیسات توریستی تنها در همین ایام مشتری داشته باشند ازدحام ،نرخ بالا و کیفیت پایین مشخصه های ناگزیر و آزارهنده توریستی خواهد بود ضمن آنکه اقشار فرودست جامعه هرگز نخواهند توانست سفر را وارد سبد خانوارشان نمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "سفرارزان ؛ وعده ای که سالهاست با طرح های غیرعملی دست نیافتنی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرارزان ؛ وعده ای که سالهاست با طرح های غیرعملی دست نیافتنی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید