شنا در روخانه کرج؛ تفریحی که جایزه اش مرگ است ، 18 غرق شدگی، روایت تفریحی که بهایش سنگین است

به گزارش وبلاگ اسلیم، رودخانه کرج در چهارمین جاده زیبای جهان همه ساله روایتگر گردشگرانی است که فدا شدن جان برای تفریح زودگذر را تیتر روز اخبار می کنند.

شنا در روخانه کرج؛ تفریحی که جایزه اش مرگ است ، 18 غرق شدگی، روایت تفریحی که بهایش سنگین است

به گزارش خبرنگار از ، حادثه غرق شدگی در استان های حاشیه دریا و دارای رودخانه جزء حوادثی است که نیروهای امداد و نجاتی و غواصان محلی آن استان را درگیر خود می کند.

با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش اشتیاق شهروندان و گردشگران برای سیر و سفر به سوی دریا و رودخانه، آمار غرق شدگی استان های یاد شده نیز سیر صعودی پیدا می کند.

استان البرز نیز از جمله استان هایی است که به دلیل داشتن سه رودخانه پر آب و دو نهر هر ساله در فصل بهار و تابستان با حادثه غرق شدگی به ویژه در حوضه رودخانه کرج روبرو می شود، بنابراین اعلام این خبر برای شهروندان، رسانه ها و نیروهای امداد و نجات به خبر همیشگی اما دردناک تابستانی تبدیل شده است اما این اخبار روایت خانواده های داغ دیده ای است که روح و فکر خود را کنار عزیزان شان در جریان خروشان، زیبا و مرگ آفرین رودخانه کرج جا گذاشته اند.

داغی که فراموش نمی شود، اثر پایدار غرق شدگی

مادر یکی از بچه ها غرق شده در رودخانه کرج در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: یک باره فرزندم از جلوی چشمانم غیب شد تا سراغش رفتم دیدم دارد در آب دست و پا می زند، فقط یک مادر درک می کند که دیدن این تصویر برای مادرها چقدر می تواند سخت باشد.

او افزود: فرزند نوجوانم را از دست دادم و اکنون با دیدن رودخانه تمام بدنم می لرزد.

این مادر داغ دیده گفت: شاید اگر توصیه ها را جدی می گرفتیم و برای خوردن یک ناهار به کنار رودخانه نمی رفتیم، الان فرزندم کنار ما بود.

اما گویا این روایت های تلخ برای بعضی ها درس عبرت نشده است تاجایی که از ابتدای سال تا اواسط تیرماه 18 نفر در رودخانه کرج غرق شده اند و 31 تیرماه سال جاری نیز چهار نفر در این رودخانه جان خود را از دست دادند.

کمالی، بخشدار آسارا در این باره می گوید: صبح روز دوشنبه 31تیرماه 99 یک مادر حین نجات فرزند اوتیسمی اش از غرق شدن در رودخانه کرج، جان خود را از دست داد اما فرزندش از مرگ نجات پیدا کرد.

او افزود: ظهر این روز نیز سه نفر از اعضای یک خانواده در این رودخانه غرق شدند و هفت نفر به داخل آن سقوط کردند.

از آنجا که بخشدار آسارا از این میزان غرق شدگی به عنوان یک رکورد در سال جاری یاد کرد، به دیدار محمدرضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز رفتیم تا از اقدامات این مدیریت برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه کرج مطلع شویم.

فلاح نژاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان این که از ابتدای سال 99 تا به امروز بیش از 20 نفر در رودخانه های استان البرز جان خود را از دست داده اند، گفت: استان البرز دارای شش نقطه حادثه خیز از نظر غرق شدگی است که چهار نقطه آن در محور کرج - چالوس قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در ادامه گفت: نیروهای مستقر در محل رودخانه کرج به شهروندان و مسافران هشدارهای لازم را می دهند و همچنین ما اطلاعات لازم را از طریق فضای مجازی و صدا و سیما منتقل می کنیم.

او افزود: در راستا جاده کرج-چالوس و رودخانه کرج از علائم هشداری بسیاری استفاده شده و غواصان ما نیز در محل ها حضور دارند .

فلاح نژاد گفت: شهروندان و مسافران اطلاعات کافی از شرایط رودخانه ها ندارند بنابراین به حریم رودخانه نزدیک می شوند و امنیت جانی خود را به خطر می اندازند.

رودخانه کرج با ظاهری فریبا و باطنی کشنده

برای پیگیری بیشتر به سراغ هلال احمر شهرستان کرج رفتیم و با سید فتح الله هاشم نژاد، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کرج به گفت و گو نشستیم.

هاشم نژاد با بیان این که از ابتدای سال 99 تا به امروز 19 حادثه تنها به هلال احمر شهرستان کرج اعلام شده است، می گوید: رودخانه کرج ظاهر آرامی دارد و کم عمق به نظر می رسد بنابراین بسیاری از گردشگران با تخریب سنگ چینی ها و حریم کشی ها، حاشیه این رودخانه را به عنوان محل اتراق و اسکان انتخاب می کنند.

او با اشاره به این که رودخانه کرج آب سرد و جریان تندی دارد، افزود: سردی آب، بدن فرد اسیرشده در رودخانه را کرخت و کنترل عضلات او را ضعیف می کند و جریان تند آب نیز باعث برخورد شدید افراد به صخره و سنگ موجود در رودخانه می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کرج با بیان این که نجات افراد اسیر شده در رودخانه کرج تقریبا معجزه محسوب می شود، می گوید: اگر مسافران و گردشگران هشدارها را جدی بگیرند آمار غرق شدگی به حداقل می رسد اما متاسفانه ما برای دور کردن شهروندان از حریم رودخانه گاهی متوسل به نیروی انتظامی می شویم.

از ماست که بر ماست

از دست رفتن جان سایرین، حریم کشی، سنگ چینی، علائم هشداری و... نتوانسته مانع از میل انسان به خطر تفریح در حاشیه رودخانه شود و مصرع از ماست که بر ماست حافظ را معنایی دو چندان بخشیده است.

اما امیدواریم گردشگران و مسافران با درک صحیحی از خطر رودخانه ها از تفریح در حاشیه آن خودداری کنند و مسئولان مربوطه نیز فرهنگ سازی و اقدامات پیشگیرانه خود را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

گزارشی از دانیال خلج

د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شنا در روخانه کرج؛ تفریحی که جایزه اش مرگ است ، 18 غرق شدگی، روایت تفریحی که بهایش سنگین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنا در روخانه کرج؛ تفریحی که جایزه اش مرگ است ، 18 غرق شدگی، روایت تفریحی که بهایش سنگین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید