حالت سینماتیک دوربین آیفون 13 شما را یک فیلمبردار و ویرایشگر حرفه ای ویدئو می نماید

به گزارش وبلاگ اسلیم، آیفون های سری 13 دارای یکی از عظیم ترین ارتقاهای دوربین اپل هستند؛ به ویژه در مدل های آیفون 13 پرو و پرو مکس که شاهد سه سنسور تازه برای عکاسی هستیم!

حالت سینماتیک دوربین آیفون 13 شما را یک فیلمبردار و ویرایشگر حرفه ای ویدئو می نماید

اگر یک فیلم بردار یا ویرایشگر فیلم هستید؛ احتمالا آوازه ویژگی نو Cinematic Mode دوربین آیفون 13 به گوش تان رسیده است. هر 4 مدل آیفون 13 دارای این ویژگی مجذوب کننده هستند و می تواند یک ابزار حرفه ای ویرایش فیلم در دست شما باشد.

در این مطلب می خواهیم نگاهی دقیق تر به حالت سینماتیک دوربین آیفون 13 داشته باشیم و ببینیم دقیقا این ویژگی چیست و چگونه کار می نماید؟

حالت سینماتیک چیست؟

حالت سینماتیک (Cinematic Mode) یک حالت جداگانه در اپلیکیشن دوربین آیفون های 13 است که با سوایپ به راست و پس از مود Video سنتی در دسترس قرار می گیرد.

دقیقا مانند حالت فیلم برداری سنتی، Cinematic Mode هم به طور پیش فرض از نسبت تصویر 16:9 و تصویربرداری 1080p با 30 فریم در ثانیه (و نه 60 فریم در ثانیه) استفاده می نماید.

آن چیزی که با حالت ویدئوی سنتی تفاوت می نماید؛ نه در وضوح تصویر و نرخ فریم بلکه در یک عدد دیافراگمی است که در گوشه بالا سمت راست به نمایش درمی آید. با ضربه زدن روی آن می توانید عمق میدان دوربین را کنترل نموده و با پایین آوردن مقدار عدد f/، پس زمینه را تار کنید یا برعکس با بالا بردن عدد f/ همه چیز در کانون توجه دوربین باشد.

هنگامی که کلید قرمز رنگ record را در حالت سینماتیک فشار می دهید؛ گوشی آیفون آغاز به ساخت داده های عمیقی برای هر فریم در زمان واقعی می نماید. چون این فرآیند به پردازنده فوق العاده سریعی احتیاج دارد؛ فقط روی گوشی های آیفون 13 قابل استفاده بوده و در آیفون های قبلی در دسترس نیست.

در مرحله بعدی، دقیقا هنگام ضبط ویدئو، دوربین به طور اتوماتیک افراد، اشیاء و حیوانات درون تصویر را شناسایی نموده و از شبکه های عصبی برای تصمیم گیری درباره زمان مناسب تغییر فوکوس روی آن ها استفاده می نماید. مثلا، وقتی فردی سرش را به سوی دوربین می چرخاند یا وارد قاب می شود؛ دوربین به طور اتوماتیک روی چهره او فوکوس می نماید و بعد دوباره فوکوس به سوژه اصلی برمی شود.

شاید این تغییر فوکوس اتوماتیک آیفون هنگام ضبط ویدئو را دوست نداشته باشید. هیچ مسئله ای نیست؛ چون اپلیکیشن Photos آیفون 13 به شما اجازه می دهد بعدا این ویدئو را ویرایش نموده و زمان تغییر فوکوس را غیرفعال کنید.

حالت سینماتیک چه کاری انجام می دهد؟

وقتی آیفون 13 تشخیص می دهد در قاب دوربین اتفاقی افتاده یا چیزی ظاهر شده است؛ می تواند به طور اتوماتیک فوکوس را تغییر دهد. یکی از جزئیات جالب اینجا است که حتی وقتی در حال ضبط با دوربین واید هستید؛ آیفون می تواند از دوربین اولتراواید برای تشخیص فردی که در حال حرکت به سوی فریم دوربین است؛ استفاده کند و آماده تمرکز سریع روی او شود.

برای تغییر فوکوس می توانید به طور دستی ضربه بزنید و با ضربه دیگر، باز خود دوربین به طور اتوماتیک سوژه شما را ردیابی می نماید.

در نهایت، چون فیلم برداری Cinematic Mode به یک نگاشت عمیق ذخیره می شود و از هر لحظه فیلم چندین فریم در دسترس است؛ شما پس از اتمام عکاسی و رکورد فیلم می توانید در برنامه فوتوز اپل، به طور دستی تمرکز فوکوس حالت سینماتیک را تغییر دهید.

هنگامی که اپل پیروز شد تمام اپلیکیشن های خود را به روز کند؛ می توانید این کار را با اپ های Final Cut Pro و iMovie در مک هم انجام دهید.

آیا می توانید با دوربین های واید، اولتراواید، زوم و دوربین جلویی از حالت سینماتیک استفاده کرد؟

بله، اپل مود Cinematic را برای همه دوربین های پشتی و جلو فعال نموده است.

حالت سینماتیک در چه فرمت هایی ضبط می شود؟

Cinematic Mode در فرمت Dolby Vision HDR رکورد می شود ولی فقط می تواند با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم در ثانیه و عمق کم ضبط شود.

حالت سینماتیک می تواند به معنای واقعی کلمه از شما یک فیلم ساز یا ویرایشگر حرفه ای ویدئو و فیلم بسازد. ما داریم درباره یک افکت حرفه ای رک فوکوس (Rack Focus) در فیلم های سینمایی صحبت می کنیم؛ جایی که فوکوس دوربین به طور اتوماتیک روی چهره و میمک و حرکات افراد جابه جا می شود و مرتبا بین پس ژمینه و سوژه در حال حرکت است. این می تواند یک ابزار عظیم ساخت فیلم با آیفون باشد!

منبع: یک پزشک

به "حالت سینماتیک دوربین آیفون 13 شما را یک فیلمبردار و ویرایشگر حرفه ای ویدئو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالت سینماتیک دوربین آیفون 13 شما را یک فیلمبردار و ویرایشگر حرفه ای ویدئو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید