معرفی برترین اپلیکیشن ها و وب سایت ها برای یادگیری برنامه نویسی

به گزارش وبلاگ اسلیم، اگر مشتاق برنامه نویسی هستید و نمی دانید باید چگونه این مهارت سنگین و البته فوق العاده آینده دار و مجذوب کننده را فرا بگیرید، پیشنهاد می گردد این مطلب را تا پایان بخوانید چون قصد داریم در آن به معرفی چندین وب سایت عالی برای یادگیری برنامه نویسی بپردازیم.

معرفی برترین اپلیکیشن ها و وب سایت ها برای یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از پرعایدیترین مهارت هایی است که این روزها در سراسر جهان بسیاری از افراد در جست و جوی فراگیری آن هستند. البته پرعایدی بودن، قطعا نتیجه سال ها کوشش و تمرین پرفشار و سخت است چرا که هر کسی نمی تواند خیلی ساده و در سطح مبتدی برنامه نویسی یاد بگیرد و انتظار داشته باشد با آن بتواند عایدی خوبی هم کسب کند.

با این حال برنامه نویسی مهارتی نیست که نگردد آن را از 0 تا 100 آموخت. البته باید راهش را بلد باشید و بدانید باید به سراغ چه مهارت هایی بروید و چگونه با این مهارت ها برای خود کسب و کاری راه بیندازید. در این مطلب ما با همان مورد نخست سر و کار داریم. یعنی چطور اصلا فرایند برنامه نویسی را شروع کنیم و آن را فرا بگیریم. به همین دلیل هم قصد داریم یک سری وب سایت خوب را به شما معرفی کنیم که می توانند در یادگیری خودآموز به شما یاری نمایند.

قبل از اینکه به معرفی این وب سایت ها بپردازیم باید یک سری توضیحات هم به شما بدهیم تا با دید بهتری به فراگیری این علم مجذوب کننده، چالش برانگیز و البته نه چندان آسان بپردازید.

برنامه نویسی چیست؟

قبل از اینکه اصلا بخواهید به یادگیری برنامه نویسی مشغول شوید، ابتدا باید یک سری موارد را راجع به آن بدانید. بسیاری از افراد در دبیرستان، یک درس با نام برنامه نویسی را پاس می نمایند. اما باید بدانید چه از آن درس خوشتان آمد یا نیامد، برنامه نویسی اصلی جهانی مشابه اما فوق العاده وسیع تر و پرچالش تری دارد.

برنامه نویسی از این جهت به وجود آمده که کامپیوترهای، موبایل و هرگونه سخت افزاری دیگری بتواند به درستی کار کند و به هر کنش شما واکنش نشان دهد. در واقع زبانی که کامپیوتر می تواند به وسیله آن با انسان رابطه برقرار کند، برنامه نویسی است که متشکل از ریاضی و منطق است.

زبان های برنامه نویسی هم به دو سطح تقسیم می شوند؛ زبان سطح بالا و سطح پایین که مورد نخست فاصله زیادی با کامپیوتر ما دارد و سطح پایین هم فاصله کم. به عبارتی دیگر، وقتی ما می خواهیم با زبان های سطح بالا نظیر PHP، جاوا، C ،C# و… با کامپیوتر صحبت کنیم، باید حتما این زبان ها به زبان سطح پایینی نظیر نامبلی تبدیل شوند.

قطعا قصد نداریم در این مطلب به طور خیلی جزئی و دقیق به تعریف برنامه نویسی بپردازیم. بنابراین به همین مقدار بسنده می کنیم و می رویم سراغ اطلاعات مهم تر نظیر پیش احتیاجها. یعنی قبل از اینکه بخواهید برنامه نویسی را شروع کنید اصلا باید چه کاری را بلد باشید.

پیش احتیاج برنامه نویسی

قبل از اینکه برنامه نویسی را شروع کنید، باید حتما یک سری توانایی داشته باشید. نمی گردد همینطوری یک مهارت سخت را فرا گرفت بدون اینکه اصلا مغز را برای فرا گرفتن آن آماده کرد. البته یک سری از این مهارت ها لزوما درسی نیستند بلکه به تعهد، شناخت هدف، ایجاد انگیزه و… خود فرد بستگی دارند. در ادامه به معرفی این پیش احتیاجها خواهیم پرداخت.

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یک پیش احتیاج تقریبا برای شروع هر کسب و کار پیروزی در سطح حرفه ای است. شاید با خود بگویید مثلا شروع فعالیت در زمینه نجاری چه احتیاجی به زبان انگلیسی دارد اما دانستن یک زبان دیگر، فوائد بسیار زیادی دارد که باید بدانید. فراگیری یک زبان درگیری زیادی در فکر ایجاد می نماید و مغز را به چالش می کشاند. در نتیجه این سختی ها، مغز یاد می گیرد چطور مولتی تسکر گردد، یعنی چند کار را همزمان انجام دهد، چگونه مسائل سخت را حل نماید (توانایی حل مسأله)، باعث رشد مغز می گردد، سطح دانش انسان را توسعه می دهد، شانس توسعه کسب و کار را به افراد می دهد، زبان علم در جهان به شمار میرود و بسیاری موارد دیگر که آن را به امری فوق العااده حیاتی در یادگیری برنامه نویسی تبدیل می نماید.

زبان انگلیسی از این جهت به برنامه نویسی مرتبط است که شما وقتی در فرایند یادگیری این مهارت باشید، قطعا یک سری مسائل و ارورها برایتان به وجود می آید که احتیاج پیدا می کنید آن ها را با جست و جو در اینترنت برطرف کنید. قطعا وقتی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، هم مهارت جست و جو در شما افزایش پیدا می نماید چون در طول یادگیری زبان قطعا آنقدر برای موارد مختلف سرچ نموده اید که حرفه ای شده باشید، هم اینکه بیشتر پاسخ های شما در اینترنت به زبان انگلیسی هستند و اگر در پی یک منبع فارسی باشید احتمالا دست خالی برخواهید گشت.

از طرفی یک سری انجمن ها هم تشکیل شده که در آن، برنامه نویس های حرفه ای می آیند و به پرسش کاربران تازه کار پاسخ می دهند. هرچه این پاسخ دهی بهتر و کامل تر باشد، این افراد امتیاز دریافت می نمایند و در نتیجه فعالیت زیادی هم در این وب سایت ها و انجمن ها دارند که تمام شان به زبان انگلیسی است. پس به نظر می رسد یادگیری زبان انگلیسی می تواند یک مهارت فوق العاده ایدئال برای شما باشد.

البته اگر شما بخواهید فقط برای برنامه نویسی زبان یاد بگیری، احتیاجی نیست حتما آن را در سطح حرفه ای بیاموزید یا مهارت های مختلف را در خود پرورش دهید. کافی است فقط متن های مرتبط با برنامه نویسی را یاد بگیرید و زیاد آن ها را بخوانید چون بعد از آشنایی با لغات تخصصی مربوط به این حوزه، متوجه می شوید که کارتان چقدر راحت تر شده است.

الگوریتم

یکی از اصلی ترین مهارت هایی که باید قبل از برنامه نویسی با آن آشنایی داشته باشید، الگوریتم است. الگوریتم یک روش ساخت یافته و مرحله به مرحله برای حل مسأله و به عبارتی ساده تر، یک زبان میانی بین زبان انسانی و زبان برنامه نویسی به شمار میرود. یعنی یک برنامه نویس برای اینکه کامپیوتر بتواند توانایی حل مسائل بزرگ تر و پیچیده تر را داشته باشد، باید آن را به بخش های کوچک تر و قابل فهم تر تبدیل کند.

کامپیوتر به لطف تقسیم بندی که برنامه نویس انجام می دهد، می فهمد باید فرایند حل مسئله را از چه مرحله ای شروع نموده و پیش برود. مثلا به صورت زیر:

  • عدد 1 را بگیر
  • عدد 2 را بگیر
  • 1 + 2 را در G بریز
  • G را به نمایش بده

حال فقط کافی است که این دستورات مرحله به مرحله به وسیله برنامه نویس به زبان برنامه نویسی مورد نظر ترجمه شوند تا کامپیوتر بتواند آن را خوانده و به لطف این تقسیم بندی ها، به سادگی مسأله مورد نظر را حل نماید.

ریاضیات

وقتی نام ریاضیات را می شنوید، عباراتی نظیر دیفرانسیل و انتگرال را کنار بگذارید. قرار نیست با این مفاهیم سرو کار داشته باشید. برای اینکه شما بتوانید حلقه ها و شرط ها را با منطق درستی بنویسید، احتیاج دارید که علک ریاضی را تا جایی که احتیاج است بلد باشید. منطق بولی و احتمالات هم بیشترین نقش را در برنامه نویسی دارند. بنابراین شما باید به صورت منطقی با شرایط پیچیده و تودرتوی برنامه نویسی مقابله نموده و الگوریتکی مناسب برای حل آن بنویسید.

تایپ

اگر جز آن دسته از کسانی هستید که شنیدن صدای تایپ کردن صفحه کلید کلافه تان می نماید و اصلا کارتان در این زمینه خوب نیست، قید برنامه نویسی را بزنید. اما اگر از این مهارت خوشتان می آید ولی توانایی زیادی در آن ندارید، باید تمرین کنید تا بتوانید سریعا تایپ کنید. هرچه سرعت شما در تایپ کردن بالاتر باشد، کدنویسی هم برای شما لذت بخش تر و شیرین تر خواهد شد. حتی اگر تمرین هم نکنید، همینکه این فرایند برایتان خسته نماینده و ملال آور نباشد، به مرور زمان می توانید به آن مسلط شوید.

آشنایی با کامپیوتر

طبیعتا وقتی بخواهید برای کامپیوتر یک برنامه بنویسید، باید در ابتدا با کامپیوتر آشنایی داشته باشید. یعنی، حداقل بدانید کامپیوتر چیست و چه کاری انجام می دهد. احتیاجی نیست به کلاس بروید و هزینه کنید، اگر مقدوپر است از شخصی که اطلاعات خوبی در این زمینه دارد یاری بگیرید یا در اینترنت در پی آموزش های رایگان باشید تا بتوانید در این زمینه مهارتی نسبی پیدا کنید.

آشنایی با اینترنت

این شاید مهم ترین مهارتی باشد که یک برنامه نویس خوب باید به آن مسلط باشد. شاید خیلی ساده به نظر برسد اما مهارت سرچ کردن برای یافتن مسائلی که قطعات به دفعات زیاد حین کدنویسی با آن روبرو می شوید بسیار لازم است. اینکه چه مقالاتی را متناسب با کار خود پیدا کنید و بخوانید، چطور به صورت رایگان به آن ها دسترسی پیدا کنید و… که همه این ها به مهارت سرچ شما بستگی دارد. اینترنت زمانی که برای وب برنامه نویسی می کنید فوق العاده اهمیت بیشتری پیدا می نماید و باید در آن صورت مفاهیم مختلفی از جمله شبکه و IP و… را هم بلد باشید.

هدف، صبر، تعهد و انگیزه

مورد آخر، نخستین چیزی است که باید داشته باشید تا یک برنامه نویس پیروز شوید. در هر کاری، تعهد و صبوری لازمه پیشرفت است. اگر شما هم این موارد را در خود داشته باشید، قطعا می توانید به یک فرد پیروز در جهانی کسب و کار تبدیل شوید. برنامه نویسی سخت است، اما مثل هر مهارت دیگری اصول خاص خود را دارد که می توانید با فرا گرفتن آن ها و قرارگیری در جهت درست، آن را کسب کنید. بنابراین سعی کنید هدف داشته باشید، یعنی بدانید برای بدست آوردن چه چیزی دارید برنامه نویس می شوید، تعهد و صبر داشته باشید، یعنی با شکست هایی که قطعا در جهت می خورید، ناامید نشوید و همواره انگیزه داشته باشید و سعی کنید با فکر کردن به هدف بزرگی که در سر دارید، به جهت ادامه دهید.

برای اینکه برنامه نویس پیروزی شوید، حتما باید از انجام یک سری کارها هم پرهیز کنید و یک سری مهارت را هم در خود پرورش دهید. برای مثال باید در مقابل تغییرات منعطف باشید، مهارت های نرم (کنترل استرس، اضطراب و…) را فرا بگیرید، منظم و تمیز کدنویسی کنید، روحیه تیمی را در خود پرروش دهید و انتقادپذیر باشید، از تجربیات خود مستندسازی کنید و از آن ها درس بگیرید، کتاب بخوانید، در انجمن های مختلف شرکت کنید، با افراد مطلع در این زمینه مشورت کنید و مهم تر از همه، بعد از شکست ناامید نشوید.

برای برنامه نویسی به چه چیزی احتیاج داریم؟

حال که تا اینجای متن آمدید، یعنی قطعا به این مهارت علاقه دارید و می خواهید به یک برنامه نویس تبدیل شوید. بنابراین باید به شما بگوییم که چه مواردی باید درون کامپیوتر یک برنامه نویس وجود داشته باشد.

  • اینترنت قابل اطمینان: شاید اینترنت برای نوشتن یک سری از کدها احتیاج نباشد اما قطعا برای سرچ کردن برای برطرف مشکل احتیاجتان خواهد شد. بنابراین حتما یک اینترنت خوب برای خود آماده کنید.
  • مرورگری سریع و مجهز: یک مرورگر برای برنامه نویس از نان شب هم واجب تر است چرا که نه تنها می تواند پاسخ مسائلش را در آن پیدا کند بلکه باید بتواند برنامه هایی که می نویسید را روی آن اجرا و تست کنید. (کروم و فایرفاکس مرورگرهای خوبی برای این هدف هستند).
  • ویرایشگر متن: برای نوشتن کدهای ساده در کامپیوتر، احتیاج است یک ویرایشگر متن داشته باشید. البته سیستم عامل ها به صورت پیش فرض این ویرایشگرها را دارند که از جمله این موارد در ویندوز، لینوکس و مک می توان به ترتیب به notepad و Vim و textEdit اشاره نمود.
  • کامپایلر: نرم افزاری که می سازید باید بعد از اتمام فرایند کدنویسی از زبان انسان به زبان کامپیوتر ترجمه گردد. این کار را هم کامپایلر انجام می دهد اگر از IDE برای برنامه نویسی استفاده می کنید، احتیاجی به کامپایلر مجزا ندارید چرا که IDE درون خودش کامپایلر دارد. اگر فقط ویرایشگر متن دارید، قطعا به کامپایلر احتیاج دارید.
  • IDE: اگر با IDE آشنایی ندارید باید بگوییم یک محیط یکپارچه توسعه نرم افزار است که ز خیلی جهات کار برنامه نویسی را راحت تر می نمایند. IDEها نه تنها غالبا از کامپایلر بهره می برند بلکه حتی از ابزارهایی جهت تست و دیباگ (برطرف مشکل)، راهنمای کد و… هم بهره می برند. در حال حاضر برای برنامه نویسی به زبان جاوا، IDE نت بینز، برای اندروید، اندروید استودیو و برای برنامه نویسی به زبان PHP هم PHPStorm در دسترس قرار گرفته است.

آیا می گردد بدون رفتن به کلاس و با اپلیکیشن و وب سایت، برنامه نویسی یاد گرفت؟

هم می توان گفت بله هم خیر. همه چیز بستگی به کیفیت محتوایی که تهیه می کنید، پشتکار خودتان و هزینه ای که می پردازید دارد. البته مورد آخر همواره قرار نیست رابطه مستقیمی با یادگیری داشته باشد. لزوما با پرداخت پول بیشتر قرار نیست بیشتر هم یاد بگیرید چون قطعا در این بین هستند کسانی که در پی سو استفاده از مردم باشند.

کلاس حضوری هم می تواند تمام مسائل اپلیکیشن و وب سایت را هم داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد صرف نظر از نوع کلاس، قبل از آن حتما از تجربیات سایر کاربران درس بگیرید، با افرادی که این مهارت ها را آموخته اند و اطلاعات زیادی دارند مشورت بگیرید و با علم و مطلعی کامل در جهتی که برایش برنامه دارید قدم بگذارید. توجه داشته باشید انتخاب یک کلاس و مدرس خوب فوق العاده حائز اهمیت است، بنابراین به توصیه های یک نفر بسنده نکنید و با تحقیق فراوان، به یادگیری اقدام کنید.

شناخته شده ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهان

  • جاوااسکریپت
  • PHP
  • پایتون
  • Ruby
  • GO
  • Objective-C و Swift
  • C#
  • Java و Kotlin
  • HTML و CSS (زبان های نشانه گذاری محبوب)
  • SQL (زبان محبوب پایگاه داده)

احساس می کنم هرآنچه که باید قبل از اینکه برنامه نویسی را شروع کنید بدانید را گفتیم. حالا وقت آن رسیده که وب سایت ها و اپلیکیشن هایی را به شما معرفی کنیم که می توانند در یادگیری خودآموز برنامه نویسی بسیار یاری نماینده باشند.

توجه داشته باشید یک سری پرسش ها هستند نظیر بهترین زبان برنامه نویسی، پول سازترین زبان ها، آموزش راه انداختن کسب و کاری پیروز با برنامه نویسی، یافتن شغل و… که نمی گردد در این مطلب به معرفی آن ها پرداخت. هدف این مطلب فقط بیان اطلاعات عمومی پیرامون برنامه نویسی است. برای کسب اطلاعات تخصصی در رابطه با این مهارت باید با افرادی که قصد دارید برنامه نویسی را نزد آن ها فرا بگیرید مشورت کنید یا در وب سایت هایی که تخصصی در این زمینه فعالیت می کنن در پی پاسخ این پرسش ها باشید.

معرفی بهترین وب سایت های فارسی برای یادگیری برنامه نویسی

1. سون لرن

اولین سایتی که می خواهیم به آنالیز و معرفی آن بپردازیم وب سایت خوب سون لرن است. این سایت به وسیله لقمان آوند شخصی بسیار علاقه مند به جهانی وب طراحی و برنامه ریزی شده است. اگر شما چیزی از برنامه نویسی نمی دانید و از آن سر در نمی آورید سون لرن در این راه به شما یاری بسیار زیادی می نماید. با ورود به وب سایت سون لرن شما قادر خواهید بود با انتخاب کزینه یادگیری برنامه نویسی، قدم به قدم برنامه نویسی را بی آموزید و از فرایند کار لذت ببرید.

2. الکامکو

دومین وب سایت برنامه نویسی، وب سایت الکامکو نامیده شده است. اگر شما از آن دسته از کاربرانی هستید که احتیاج دارید برنامه نویسی برای اندروید را بی آموزید قطعا الکامکو یکی از وب سایت های بسیار یاری نماینده برایتان خواهد بود. این وب سایت تمام و کمال و به طور کاملا جامع برنامه نویسی برای اندروید را به صورت پروژه محور همراه با تعداد زیادی از تمرین های عملی و کاربردی به شما آموزش می دهد و جای هیچ گونه نگرانی برایتان باقی نمی گذارد. علاوه بر موارد ذکر شده چندین جلسه آموزشی رایگان برایتان وجود دارد که قبل از خرید دوره می توانید آن ها را مشاهده کنید و با نحوه تدریس به خوبی آشنا شوید و طبق سلیقه خود دوره ای که می خواهید را انتخاب کنید.

3. فرادرس

وب سایت خوب سوم، فرادرس است که در سال 1387 به منظور آموزش برنامه نویسی و هوش مصنوعی طراحی و عرضه شده است. این وب سایت رفته رفته با پیش رفت های گسترده خود هم اکنون به یکی از بزرگ ترین سایت دانشگاه آنلاین در باب کتاب های دانشگاهی شده است. علاقه مندان به یادگیری برنامه نویسی می توانند بخش بزرگی از آموزش را به طور کاملا رایگان مشاهده نمایند ولی علاوه بر محتوای رایگان محتوای پولی نیز برای تان فراهم شده است که می توانید آن ها را بخرید و از آن ها بهره ببرید.

4. درسمن

وب سایت چهارم، درسمن است. این وب سایت همچون دیگر وب سایت های نام برده شده به منظور برگذاری دوره های جامع و کاربردی و همین طور جمع آوری تمامی درس ها طراحی و عرضه شده است با این وجه تمایز که طراحان درسمن به سبک مایکروسافت عمل نموده اند. این تفاوت سبب شده است که دانشجویان دوره های درسمن قادر خواهند بود که برای دریافت گواهی نامه بین المللی مایکروسافت در حوزه های متفاوت کاملا آماده باشند. اگر می خواهید در حوزه های مختلف مایکروسافت آمادگی لازم را کسب کنید و از صفر تا صد کار جهت را با آسانی طی کنید حتما به وب سایت درسمن سر بزنید.

5. راکت

پنجمین وب سایت و مجذوب کننده ترین آن ها وب سایت خوب راکت است . این وب سایت بیش از 80 دوره آموزشی با ضمانت کامل بازگشت وجه دارد که در همان ابتدا شما را از خدمات قوی خود مطلع می نماید. دوره های آموزشی راکت بسیار گسترده و با قیمت بسیار مناسب و ارزان ای برای تان عرضه شده اند. علاوه بر دوره های آموزشی در دوره آموزشی HTML، شما به شکل کامل و به صورت کاملا رایگان با HTML آشنا خواهید شد و می آموزید که چطور از آن بهره ببرید.

6. سکان آموزشگاه

وب سایت دیگری که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم وب سایت خوب و درجه یک سکان آموزشگاه است. این وب سایت به منظور طراحی و توسعه دوره های آموزشی بسیار گسترده در زمینه های مختلف IT به خصوص برنامه نویسی است. خدمات این سایت به صورت رایگان در اختیار همه افراد با هر سنی قرار گرفته است. با این وب سایت شما قادر خواهید بود به بهترین و منسجم ترین دوره های آموزشی دسترسی داشته باشید. وجه تمایز سکان آموزشگاه با دیگر وب سایت های آموزش برنامه نویسی این است که اگر کاربری در حوزه برنامه نویسی حرفی برای گفتن داشته باشد با اشتراک گذاری دانسته های خود می تواند در این وب سایت کسب عایدی کند و چه چیزی از این بهتر!

7. کلیک سایت

وب سایت مجذوب کننده دیگری که می تواند در زمینه برنامه نویسی به شما یاری کند وب سایت کلیک سایت نامیده می گردد . این وب سایت مفتخر است به بزرگ ترین و جامع ترین منبا فراوری ویدیوهای آموزشی در زمینه های مختلف IT به خصوص برنامه نویسی! همچون برنامه نویسی اندروید، برنامه نویسی iOS، برنامه نویسی وب و ویندوز. این وب سایت تا کنون توانسته است یکی از بهترین سایت های فیلم های آموزشی آنلاین در ایران باشد.

8. مکتب خونه

وب سایت آموزش برنامه نویسی دیگر، وب سایت مکتب خونه نامیده شده است و همان طور که از نام اش تعیین است، این وب سایت به منظور آموزش برنامه نویسی با کیفیت بالا طراحی شده و در دسترس شما قرار گرفته است. مکتب خونه علاوه بر دوره های آموزشی پولی، دارای دوره های رایگان زیادی هم هست در اختیار شما قرار دارند.

9. تاپ لرن

وب سایت نهم، وب سایت خوب تاپ لرن است. تاپ لرن یکی دیگر از وب سایت های خوب در زمینه آموزش برنامه نویسی است. این وب سایت علاوه بر دوره های پولی خوب و گسترده ای که دارد دارای دوره های کاربردی آنلاین بسیار زیادی هم که کاربران می توانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند. باید به این نکته هم اشاره نمود که قیمت دوره های پولی موجود در سایت تاپ لرن بسیار ارزان و مناسب است. علاوه بر موارد ذکر شده این وب سایت آموزش پایتون، HTML و CSS را هم بطور کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده است و شما بدون هیچ هزینه ای می توانید از آن ها برخوردار شوید.

10. آواسام

و اما می رسیم به آخرین وب سایت آموزش برنامه نویسی یعنی آواسام. با آواسام با کیفیت ترین آموز ش های برنامه نویسی را با جدیدترین و بهترین متدها در اختیار داشته باشید و در کم ترین زمان ممکن مطالب و نکات مهم در برنامه نویسی را بی آموزید. علاوه بر موارد ذکر شده، این وب سایت حاوی مقالات آموزشی کاربری و کتابخانه رسمی و خصوصی آموزشی مخصوص آواسام هم هست.

معرفی بهترین اپلیکیشن های فارسی برای برنامه نویسی

1. اپلیکیشن آموزش صفر تا صد برنامه نویسی PHP

اولین اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی، اپلیکیشن آموزش صفر تا صد برنامه نویسی در PHP از گروه نرم افزاری صد دروازه است. این اپلیکیشن با رابط کاربری بسیار آسان و تعیینی که دارد کار را برای کاربران بسیار آسان تر نموده است. سر فصل های مطالب آموزشی این اپلیکیشن عبارت اند از : مقدمه آموزش PHP، ساختار دستوری PHP، کار با آرایه ها در PHP، نحوه کار با فرم ها در PHP و دیگر موارد. مطالب موجود در این اپلیکیشن از دوره ها و مطالب رایگان سایت های رایگان برنامه نویسی PHP گلچین شده و در اختیار شما قرار داده شده است.

2. آموزش برنامه نویسی PHP & Java Scr

دومین اپلیکیشن در مورد آموزش برنامه نویسی که قصد داریم به معرفی اش بپردازیم اپلیکیشن خوب و کاربردی آموزش برنامه نویسی PHP & Java Scr است. این اپلیکیشن نیز با سازوکار آسان و سازماندهی شده ای که دارد بسیار محبوب بوده و می تواند برای افرادی که زبان جاوا و پی اچ پی را آموزش دیده اند تمرینی فوق العاده باشد! این اپلیکیشن دارای کد و عکس هایی است که یادگیری را برای شما بسیار آسان تر می نماید. همان طور که می دانید حافظه دیداری نقش بسیار زیادی در یادگیری دارد. علاوه بر این امروزه آموزش ابتدایی و مقدماتی و آشنایی با دستورالعمل جاوا اسکریپت نیز به آن افزوده شده است.

3. آموزش جاوا برای همه

اپلیکیشن سوم، اپلیکیشن آموزش جاوا برای همه نام دارد. همان طور که می دانید جاوا زبان برنامه نویسی است و علاقه مندان به به این کار برای پیروزیت هر چه بیشتر بهتر است که زبان جاوا را یاد بگیرند. در اپلیکیشن یا شده شما می توانید به آسانی زبان جاوای برنامه نویسی را به صورت کاملا جامع و آسان آموزش ببینید که به صورت صفر تا صد طراحی شده اند. از همین روی دیگر احتیاج به پیش احتیاج خاصی ندارید و حتی اگر در سطح کاملا مبتدی هم باشید می توانید تمامی مباحث و مطالب را از صفر تا صد آموزش ببینید.

4. آموزش برنامه نویسی اندروید (تضمینی)

اپلیکیشن بعدی که قصد داریم به معرفی و آنالیز آن بپردازیم اپلیکیشن خوب آموزش برنامه نویسی اندروید (تضمینی) است که همان طور که از نامش پیداست، با نصب و استفاده از آن می توانید تمام و کمال برنامه نویسی برای اندروید را یاد بگیرید و از فرایند کار لذت ببرید. این اپلیکیشن به وسیله تیم خوب الماس طراحی شده است و امتیاز بسیار خوبی را نیز در بازار کسب نموده است. یکی از ویژگی های خوب آن، این است که نصب و تمامی مطالب موجود در آن، به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده است.

5. اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی سی شارپ

اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی سی شارپ هم پنجمین اپلیکیشن در زمینه آموزش برنامه نویسی بوده و به وسیله Honieh طراحی و راهی بازار شده است. اپلیکیشن یاد شده در زمینه آموزش زبان سی شارپ در برنامه نویسی فعالیت می نماید و به گفته طراح این اپلیکیشن، زبان های دیگر برنامه نویسی قرار است به آن اضافه گردد. با دانلود، نصب و خواندن مطالب موجود در اپلیکیشن آموزش سی شارپ شما قادر خواهید بود که برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرید.

6. اپلیکیشن برنامه نویسی وب سایت

اپلیکیشن ششم، اپلیکیشن برنامه نویسی وب سایت است که همان طور که می دانید با این برنامه قادر خواهید بود که طراحی وب را به صورت حرفه ای، جامع و کامل بیاموزید. از ویژگی های مثبت این اپلیکیشن می توان به استاندارد بودن بودن و جدیدترین نوع آموزش ها اشاره نمود که در نوبه خود بسیار مهم هستند. این برنامه دارای سرفصل های بسیار مرتب، منظم و دسته بندی شده ای است که کار را برای کاربران بسیار آسان تر نموده است.

7. آقای برنامه نویس

اپلیکیشن هفتم که قصد داریم به آنالیز و معرفی آن بپردازیم اپلیکیشن بسیار خوب آقای برنامه نویس است. این اپلیکیشن به وسیله علیرضا نظری پیشرفته است و بیش از 10 هزار کاربر فعال دارد. این اپلیکیشن برنامه نویسی را به طور کامل، جامع و گام به گام به کاربران آموزش می دهد حتی اگر آن ها در سطح کاملا مبتدی باشند. مطالب موجود در این اپلیکیشن با کوشش های فراوانی از سایت ها و کتب مختلف گردآوری شده و بسیار کامل است. یکی از ویژگی های خوب این اپلیکیشن هم اضافه شدن بخش آموزش ویدیویی و اضافه شدن بخش کانال های آموزشی به آن است.

معرفی بهترین وب سایت های انگلیسی برای برنامه نویسی

اگرچه بسیاری از وب سایت های خارجی خوب هم برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند اما در این مطلب سعی کردیم بیشتر آن هایی را معرفی کنیم که به زبان فارسی هستند تا مخاطب کار راحت تری در برقراری ارتباط با آن ها داشته باشد. با این حال اگر فکر می کنید می توانید با وب سایت های خارجی، بهتر به یادگیری برنامه نویسی بپردازید، می توانید از وب سایت های زیر یاری بگیرید:

  • : برگزاری دوره های آنلاین عالی به وسیله اساتید حرفه ای و مجرب جهان
  • : یک آموزشگاه بزرگ تأسیس شده به وسیله سلمان خان، بازیگر مشهور هندی که دوره های آموزشی متعددی را از جمله برنامه نویسی شامل می گردد.
  • : یک سایت جامع که اگرچه در ابتدا آموزش های کمی در زمینه فتوشاپ داشت اما اکنون در بسیاری از زمینه ها از جمله برنامه نویسی، محتوای آموزشی دارد.
  • : برگزاری دوره های آموزشی مختلف در زمینه طراحی وب، توسعه اپلیکیشن برای اندروید و iOS، دوره های مرتبط با تجارت و کارآفرینی و…
  • : یک وب سایت پیشرفته به وسیله دو برادر ایرانی با نام های هادی و علی پرتوی که هدفش ارتقای دانش برنامه نویسی در بچه ها و نوجوانان است.
  • : یک وب سایت عالی برای افراد مبتدی که قصد یادگیری زبان هایی مثل HTML ،CSS جاوا اسکریپت و… را دارند.
  • : وب سایتی فوق العاده برای مبتدیان که محتوای آن حتی از نمونه های ارائه شده به وسیله موزیلا هم ساده تر و قابل فهم تر است. در نتیجه افراد تازه کار می توانند بهترین استفاده را آن هم به صورت کاملا رایگان از آن داشته باشند.

اگر نام وب سایت یا اپلیکیشنی خوب از قلم افتاده، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر مشتاق برنامه نویسی هستید و نمی دانید باید چگونه این مهارت سنگین و البته فوق العاده آینده دار و مجذوب کننده را فرا بگیرید، پیشنهاد می گردد این مطلب را تا خاتمه بخوانید چون قصد داریم در آن به معرفی چندین وب سایت عالی برای یادگیری برنامه نویسی بپردازیم.

برنامه نویسی یکی از پرعایدیترین مهارت هایی است که این روزها در سراسر جهان بسیاری از افراد در جست و جوی فراگیری آن هستند. البته پرعایدی بودن، قطعا نتیجه سال ها کوشش و تمرین پرفشار و سخت است چرا که هر کسی نمی تواند خیلی ساده و در سطح مبتدی برنامه نویسی یاد بگیرد و انتظار داشته باشد با آن بتواند عایدی خوبی هم کسب کند.

با این حال برنامه نویسی مهارتی نیست که نگردد آن را از 0 تا 100 آموخت. البته باید راهش را بلد باشید و بدانید باید به سراغ چه مهارت هایی بروید و چگونه با این مهارت ها برای خود کسب و کاری راه بیندازید. در این مطلب ما با همان مورد نخست سر و کار داریم. یعنی چطور اصلا فرایند برنامه نویسی را شروع کنیم و آن را فرا بگیریم. به همین دلیل هم قصد داریم یک سری وب سایت خوب را به شما معرفی کنیم که می توانند در یادگیری خودآموز به شما یاری نمایند.

قبل از اینکه به معرفی این وب سایت ها بپردازیم باید یک سری توضیحات هم به شما بدهیم تا با دید بهتری به فراگیری این علم مجذوب کننده، چالش برانگیز و البته نه چندان آسان بپردازید.

برنامه نویسی چیست؟

قبل از اینکه اصلا بخواهید به یادگیری برنامه نویسی مشغول شوید، ابتدا باید یک سری موارد را راجع به آن بدانید. بسیاری از افراد در دبیرستان، یک درس با نام برنامه نویسی را پاس می نمایند. اما باید بدانید چه از آن درس خوشتان آمد یا نیامد، برنامه نویسی اصلی جهانی مشابه اما فوق العاده وسیع تر و پرچالش تری دارد.

برنامه نویسی از این جهت به وجود آمده که کامپیوترهای، موبایل و هرگونه سخت افزاری دیگری بتواند به درستی کار کند و به هر کنش شما واکنش نشان دهد. در واقع زبانی که کامپیوتر می تواند به وسیله آن با انسان رابطه برقرار کند، برنامه نویسی است که متشکل از ریاضی و منطق است.

زبان های برنامه نویسی هم به دو سطح تقسیم می شوند؛ زبان سطح بالا و سطح پایین که مورد نخست فاصله زیادی با کامپیوتر ما دارد و سطح پایین هم فاصله کم. به عبارتی دیگر، وقتی ما می خواهیم با زبان های سطح بالا نظیر PHP، جاوا، C ،C# و… با کامپیوتر صحبت کنیم، باید حتما این زبان ها به زبان سطح پایینی نظیر نامبلی تبدیل شوند.

قطعا قصد نداریم در این مطلب به طور خیلی جزئی و دقیق به تعریف برنامه نویسی بپردازیم. بنابراین به همین مقدار بسنده می کنیم و می رویم سراغ اطلاعات مهم تر نظیر پیش احتیاجها. یعنی قبل از اینکه بخواهید برنامه نویسی را شروع کنید اصلا باید چه کاری را بلد باشید.

پیش احتیاج برنامه نویسی

قبل از اینکه برنامه نویسی را شروع کنید، باید حتما یک سری توانایی داشته باشید. نمی گردد همینطوری یک مهارت سخت را فرا گرفت بدون اینکه اصلا مغز را برای فرا گرفتن آن آماده کرد. البته یک سری از این مهارت ها لزوما درسی نیستند بلکه به تعهد، شناخت هدف، ایجاد انگیزه و… خود فرد بستگی دارند. در ادامه به معرفی این پیش احتیاجها خواهیم پرداخت.

زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یک پیش احتیاج تقریبا برای شروع هر کسب و کار پیروزی در سطح حرفه ای است. شاید با خود بگویید مثلا شروع فعالیت در زمینه نجاری چه احتیاجی به زبان انگلیسی دارد اما دانستن یک زبان دیگر، فوائد بسیار زیادی دارد که باید بدانید. فراگیری یک زبان درگیری زیادی در فکر ایجاد می نماید و مغز را به چالش می کشاند. در نتیجه این سختی ها، مغز یاد می گیرد چطور مولتی تسکر گردد، یعنی چند کار را همزمان انجام دهد، چگونه مسائل سخت را حل نماید (توانایی حل مسأله)، باعث رشد مغز می گردد، سطح دانش انسان را توسعه می دهد، شانس توسعه کسب و کار را به افراد می دهد، زبان علم در جهان به شمار میرود و بسیاری موارد دیگر که آن را به امری فوق العااده حیاتی در یادگیری برنامه نویسی تبدیل می نماید.

زبان انگلیسی از این جهت به برنامه نویسی مرتبط است که شما وقتی در فرایند یادگیری این مهارت باشید، قطعا یک سری مسائل و ارورها برایتان به وجود می آید که احتیاج پیدا می کنید آن ها را با جست و جو در اینترنت برطرف کنید. قطعا وقتی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، هم مهارت جست و جو در شما افزایش پیدا می نماید چون در طول یادگیری زبان قطعا آنقدر برای موارد مختلف سرچ نموده اید که حرفه ای شده باشید، هم اینکه بیشتر پاسخ های شما در اینترنت به زبان انگلیسی هستند و اگر در پی یک منبع فارسی باشید احتمالا دست خالی برخواهید گشت.

از طرفی یک سری انجمن ها هم تشکیل شده که در آن، برنامه نویس های حرفه ای می آیند و به پرسش کاربران تازه کار پاسخ می دهند. هرچه این پاسخ دهی بهتر و کامل تر باشد، این افراد امتیاز دریافت می نمایند و در نتیجه فعالیت زیادی هم در این وب سایت ها و انجمن ها دارند که تمام شان به زبان انگلیسی است. پس به نظر می رسد یادگیری زبان انگلیسی می تواند یک مهارت فوق العاده ایدئال برای شما باشد.

البته اگر شما بخواهید فقط برای برنامه نویسی زبان یاد بگیری، احتیاجی نیست حتما آن را در سطح حرفه ای بیاموزید یا مهارت های مختلف را در خود پرورش دهید. کافی است فقط متن های مرتبط با برنامه نویسی را یاد بگیرید و زیاد آن ها را بخوانید چون بعد از آشنایی با لغات تخصصی مربوط به این حوزه، متوجه می شوید که کارتان چقدر راحت تر شده است.

الگوریتم

یکی از اصلی ترین مهارت هایی که باید قبل از برنامه نویسی با آن آشنایی داشته باشید، الگوریتم است. الگوریتم یک روش ساخت یافته و مرحله به مرحله برای حل مسأله و به عبارتی ساده تر، یک زبان میانی بین زبان انسانی و زبان برنامه نویسی به شمار میرود. یعنی یک برنامه نویس برای اینکه کامپیوتر بتواند توانایی حل مسائل بزرگ تر و پیچیده تر را داشته باشد، باید آن را به بخش های کوچک تر و قابل فهم تر تبدیل کند.

کامپیوتر به لطف تقسیم بندی که برنامه نویس انجام می دهد، می فهمد باید فرایند حل مسئله را از چه مرحله ای شروع نموده و پیش برود. مثلا به صورت زیر:

  • عدد 1 را بگیر
  • عدد 2 را بگیر
  • 1 + 2 را در G بریز
  • G را به نمایش بده

حال فقط کافی است که این دستورات مرحله به مرحله به وسیله برنامه نویس به زبان برنامه نویسی مورد نظر ترجمه شوند تا کامپیوتر بتواند آن را خوانده و به لطف این تقسیم بندی ها، به سادگی مسأله مورد نظر را حل نماید.

ریاضیات

وقتی نام ریاضیات را می شنوید، عباراتی نظیر دیفرانسیل و انتگرال را کنار بگذارید. قرار نیست با این مفاهیم سرو کار داشته باشید. برای اینکه شما بتوانید حلقه ها و شرط ها را با منطق درستی بنویسید، احتیاج دارید که علک ریاضی را تا جایی که احتیاج است بلد باشید. منطق بولی و احتمالات هم بیشترین نقش را در برنامه نویسی دارند. بنابراین شما باید به صورت منطقی با شرایط پیچیده و تودرتوی برنامه نویسی مقابله نموده و الگوریتکی مناسب برای حل آن بنویسید.

تایپ

اگر جز آن دسته از کسانی هستید که شنیدن صدای تایپ کردن صفحه کلید کلافه تان می نماید و اصلا کارتان در این زمینه خوب نیست، قید برنامه نویسی را بزنید. اما اگر از این مهارت خوشتان می آید ولی توانایی زیادی در آن ندارید، باید تمرین کنید تا بتوانید سریعا تایپ کنید. هرچه سرعت شما در تایپ کردن بالاتر باشد، کدنویسی هم برای شما لذت بخش تر و شیرین تر خواهد شد. حتی اگر تمرین هم نکنید، همینکه این فرایند برایتان خسته نماینده و ملال آور نباشد، به مرور زمان می توانید به آن مسلط شوید.

آشنایی با کامپیوتر

طبیعتا وقتی بخواهید برای کامپیوتر یک برنامه بنویسید، باید در ابتدا با کامپیوتر آشنایی داشته باشید. یعنی، حداقل بدانید کامپیوتر چیست و چه کاری انجام می دهد. احتیاجی نیست به کلاس بروید و هزینه کنید، اگر مقدوپر است از شخصی که اطلاعات خوبی در این زمینه دارد یاری بگیرید یا در اینترنت در پی آموزش های رایگان باشید تا بتوانید در این زمینه مهارتی نسبی پیدا کنید.

آشنایی با اینترنت

این شاید مهم ترین مهارتی باشد که یک برنامه نویس خوب باید به آن مسلط باشد. شاید خیلی ساده به نظر برسد اما مهارت سرچ کردن برای یافتن مسائلی که قطعات به دفعات زیاد حین کدنویسی با آن روبرو می شوید بسیار لازم است. اینکه چه مقالاتی را متناسب با کار خود پیدا کنید و بخوانید، چطور به صورت رایگان به آن ها دسترسی پیدا کنید و… که همه این ها به مهارت سرچ شما بستگی دارد. اینترنت زمانی که برای وب برنامه نویسی می کنید فوق العاده اهمیت بیشتری پیدا می نماید و باید در آن صورت مفاهیم مختلفی از جمله شبکه و IP و… را هم بلد باشید.

هدف، صبر، تعهد و انگیزه

مورد آخر، نخستین چیزی است که باید داشته باشید تا یک برنامه نویس پیروز شوید. در هر کاری، تعهد و صبوری لازمه پیشرفت است. اگر شما هم این موارد را در خود داشته باشید، قطعا می توانید به یک فرد پیروز در جهانی کسب و کار تبدیل شوید. برنامه نویسی سخت است، اما مثل هر مهارت دیگری اصول خاص خود را دارد که می توانید با فرا گرفتن آن ها و قرارگیری در جهت درست، آن را کسب کنید. بنابراین سعی کنید هدف داشته باشید، یعنی بدانید برای بدست آوردن چه چیزی دارید برنامه نویس می شوید، تعهد و صبر داشته باشید، یعنی با شکست هایی که قطعا در جهت می خورید، ناامید نشوید و همواره انگیزه داشته باشید و سعی کنید با فکر کردن به هدف بزرگی که در سر دارید، به جهت ادامه دهید.

برای اینکه برنامه نویس پیروزی شوید، حتما باید از انجام یک سری کارها هم پرهیز کنید و یک سری مهارت را هم در خود پرورش دهید. برای مثال باید در مقابل تغییرات منعطف باشید، مهارت های نرم (کنترل استرس، اضطراب و…) را فرا بگیرید، منظم و تمیز کدنویسی کنید، روحیه تیمی را در خود پرروش دهید و انتقادپذیر باشید، از تجربیات خود مستندسازی کنید و از آن ها درس بگیرید، کتاب بخوانید، در انجمن های مختلف شرکت کنید، با افراد مطلع در این زمینه مشورت کنید و مهم تر از همه، بعد از شکست ناامید نشوید.

برای برنامه نویسی به چه چیزی احتیاج داریم؟

حال که تا اینجای متن آمدید، یعنی قطعا به این مهارت علاقه دارید و می خواهید به یک برنامه نویس تبدیل شوید. بنابراین باید به شما بگوییم که چه مواردی باید درون کامپیوتر یک برنامه نویس وجود داشته باشد.

  • اینترنت قابل اطمینان: شاید اینترنت برای نوشتن یک سری از کدها احتیاج نباشد اما قطعا برای سرچ کردن برای برطرف مشکل احتیاجتان خواهد شد. بنابراین حتما یک اینترنت خوب برای خود آماده کنید.
  • مرورگری سریع و مجهز: یک مرورگر برای برنامه نویس از نان شب هم واجب تر است چرا که نه تنها می تواند پاسخ مسائلش را در آن پیدا کند بلکه باید بتواند برنامه هایی که می نویسید را روی آن اجرا و تست کنید. (کروم و فایرفاکس مرورگرهای خوبی برای این هدف هستند).
  • ویرایشگر متن: برای نوشتن کدهای ساده در کامپیوتر، احتیاج است یک ویرایشگر متن داشته باشید. البته سیستم عامل ها به صورت پیش فرض این ویرایشگرها را دارند که از جمله این موارد در ویندوز، لینوکس و مک می توان به ترتیب به notepad و Vim و textEdit اشاره نمود.
  • کامپایلر: نرم افزاری که می سازید باید بعد از اتمام فرایند کدنویسی از زبان انسان به زبان کامپیوتر ترجمه گردد. این کار را هم کامپایلر انجام می دهد اگر از IDE برای برنامه نویسی استفاده می کنید، احتیاجی به کامپایلر مجزا ندارید چرا که IDE درون خودش کامپایلر دارد. اگر فقط ویرایشگر متن دارید، قطعا به کامپایلر احتیاج دارید.
  • IDE: اگر با IDE آشنایی ندارید باید بگوییم یک محیط یکپارچه توسعه نرم افزار است که ز خیلی جهات کار برنامه نویسی را راحت تر می نمایند. IDEها نه تنها غالبا از کامپایلر بهره می برند بلکه حتی از ابزارهایی جهت تست و دیباگ (برطرف مشکل)، راهنمای کد و… هم بهره می برند. در حال حاضر برای برنامه نویسی به زبان جاوا، IDE نت بینز، برای اندروید، اندروید استودیو و برای برنامه نویسی به زبان PHP هم PHPStorm در دسترس قرار گرفته است.

آیا می گردد بدون رفتن به کلاس و با اپلیکیشن و وب سایت، برنامه نویسی یاد گرفت؟

هم می توان گفت بله هم خیر. همه چیز بستگی به کیفیت محتوایی که تهیه می کنید، پشتکار خودتان و هزینه ای که می پردازید دارد. البته مورد آخر همواره قرار نیست رابطه مستقیمی با یادگیری داشته باشد. لزوما با پرداخت پول بیشتر قرار نیست بیشتر هم یاد بگیرید چون قطعا در این بین هستند کسانی که در پی سو استفاده از مردم باشند.

کلاس حضوری هم می تواند تمام مسائل اپلیکیشن و وب سایت را هم داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد صرف نظر از نوع کلاس، قبل از آن حتما از تجربیات سایر کاربران درس بگیرید، با افرادی که این مهارت ها را آموخته اند و اطلاعات زیادی دارند مشورت بگیرید و با علم و مطلعی کامل در جهتی که برایش برنامه دارید قدم بگذارید. توجه داشته باشید انتخاب یک کلاس و مدرس خوب فوق العاده حائز اهمیت است، بنابراین به توصیه های یک نفر بسنده نکنید و با تحقیق فراوان، به یادگیری اقدام کنید.

شناخته شده ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهان

  • جاوااسکریپت
  • PHP
  • پایتون
  • Ruby
  • GO
  • Objective-C و Swift
  • C#
  • Java و Kotlin
  • HTML و CSS (زبان های نشانه گذاری محبوب)
  • SQL (زبان محبوب پایگاه داده)

احساس می کنم هرآنچه که باید قبل از اینکه برنامه نویسی را شروع کنید بدانید را گفتیم. حالا وقت آن رسیده که وب سایت ها و اپلیکیشن هایی را به شما معرفی کنیم که می توانند در یادگیری خودآموز برنامه نویسی بسیار یاری نماینده باشند.

توجه داشته باشید یک سری پرسش ها هستند نظیر بهترین زبان برنامه نویسی، پول سازترین زبان ها، آموزش راه انداختن کسب و کاری پیروز با برنامه نویسی، یافتن شغل و… که نمی گردد در این مطلب به معرفی آن ها پرداخت. هدف این مطلب فقط بیان اطلاعات عمومی پیرامون برنامه نویسی است. برای کسب اطلاعات تخصصی در رابطه با این مهارت باید با افرادی که قصد دارید برنامه نویسی را نزد آن ها فرا بگیرید مشورت کنید یا در وب سایت هایی که تخصصی در این زمینه فعالیت می کنن در پی پاسخ این پرسش ها باشید.

معرفی بهترین وب سایت های فارسی برای یادگیری برنامه نویسی

1. سون لرن

اولین سایتی که می خواهیم به آنالیز و معرفی آن بپردازیم وب سایت خوب سون لرن است. این سایت به وسیله لقمان آوند شخصی بسیار علاقه مند به جهانی وب طراحی و برنامه ریزی شده است. اگر شما چیزی از برنامه نویسی نمی دانید و از آن سر در نمی آورید سون لرن در این راه به شما یاری بسیار زیادی می نماید. با ورود به وب سایت سون لرن شما قادر خواهید بود با انتخاب کزینه یادگیری برنامه نویسی، قدم به قدم برنامه نویسی را بی آموزید و از فرایند کار لذت ببرید.

2. الکامکو

دومین وب سایت برنامه نویسی، وب سایت الکامکو نامیده شده است. اگر شما از آن دسته از کاربرانی هستید که احتیاج دارید برنامه نویسی برای اندروید را بی آموزید قطعا الکامکو یکی از وب سایت های بسیار یاری نماینده برایتان خواهد بود. این وب سایت تمام و کمال و به طور کاملا جامع برنامه نویسی برای اندروید را به صورت پروژه محور همراه با تعداد زیادی از تمرین های عملی و کاربردی به شما آموزش می دهد و جای هیچ گونه نگرانی برایتان باقی نمی گذارد. علاوه بر موارد ذکر شده چندین جلسه آموزشی رایگان برایتان وجود دارد که قبل از خرید دوره می توانید آن ها را مشاهده کنید و با نحوه تدریس به خوبی آشنا شوید و طبق سلیقه خود دوره ای که می خواهید را انتخاب کنید.

3. فرادرس

وب سایت خوب سوم، فرادرس است که در سال 1387 به منظور آموزش برنامه نویسی و هوش مصنوعی طراحی و عرضه شده است. این وب سایت رفته رفته با پیش رفت های گسترده خود هم اکنون به یکی از بزرگ ترین سایت دانشگاه آنلاین در باب کتاب های دانشگاهی شده است. علاقه مندان به یادگیری برنامه نویسی می توانند بخش بزرگی از آموزش را به طور کاملا رایگان مشاهده نمایند ولی علاوه بر محتوای رایگان محتوای پولی نیز برای تان فراهم شده است که می توانید آن ها را بخرید و از آن ها بهره ببرید.

4. درسمن

وب سایت چهارم، درسمن است. این وب سایت همچون دیگر وب سایت های نام برده شده به منظور برگذاری دوره های جامع و کاربردی و همین طور جمع آوری تمامی درس ها طراحی و عرضه شده است با این وجه تمایز که طراحان درسمن به سبک مایکروسافت عمل نموده اند. این تفاوت سبب شده است که دانشجویان دوره های درسمن قادر خواهند بود که برای دریافت گواهی نامه بین المللی مایکروسافت در حوزه های متفاوت کاملا آماده باشند. اگر می خواهید در حوزه های مختلف مایکروسافت آمادگی لازم را کسب کنید و از صفر تا صد کار جهت را با آسانی طی کنید حتما به وب سایت درسمن سر بزنید.

5. راکت

پنجمین وب سایت و مجذوب کننده ترین آن ها وب سایت خوب راکت است . این وب سایت بیش از 80 دوره آموزشی با ضمانت کامل بازگشت وجه دارد که در همان ابتدا شما را از خدمات قوی خود مطلع می نماید. دوره های آموزشی راکت بسیار گسترده و با قیمت بسیار مناسب و ارزان ای برای تان عرضه شده اند. علاوه بر دوره های آموزشی در دوره آموزشی HTML، شما به شکل کامل و به صورت کاملا رایگان با HTML آشنا خواهید شد و می آموزید که چطور از آن بهره ببرید.

6. سکان آموزشگاه

وب سایت دیگری که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم وب سایت خوب و درجه یک سکان آموزشگاه است. این وب سایت به منظور طراحی و توسعه دوره های آموزشی بسیار گسترده در زمینه های مختلف IT به خصوص برنامه نویسی است. خدمات این سایت به صورت رایگان در اختیار همه افراد با هر سنی قرار گرفته است. با این وب سایت شما قادر خواهید بود به بهترین و منسجم ترین دوره های آموزشی دسترسی داشته باشید. وجه تمایز سکان آموزشگاه با دیگر وب سایت های آموزش برنامه نویسی این است که اگر کاربری در حوزه برنامه نویسی حرفی برای گفتن داشته باشد با اشتراک گذاری دانسته های خود می تواند در این وب سایت کسب عایدی کند و چه چیزی از این بهتر!

7. کلیک سایت

وب سایت مجذوب کننده دیگری که می تواند در زمینه برنامه نویسی به شما یاری کند وب سایت کلیک سایت نامیده می گردد . این وب سایت مفتخر است به بزرگ ترین و جامع ترین منبا فراوری ویدیوهای آموزشی در زمینه های مختلف IT به خصوص برنامه نویسی! همچون برنامه نویسی اندروید، برنامه نویسی iOS، برنامه نویسی وب و ویندوز. این وب سایت تا کنون توانسته است یکی از بهترین سایت های فیلم های آموزشی آنلاین در ایران باشد.

8. مکتب خونه

وب سایت آموزش برنامه نویسی دیگر، وب سایت مکتب خونه نامیده شده است و همان طور که از نام اش تعیین است، این وب سایت به منظور آموزش برنامه نویسی با کیفیت بالا طراحی شده و در دسترس شما قرار گرفته است. مکتب خونه علاوه بر دوره های آموزشی پولی، دارای دوره های رایگان زیادی هم هست در اختیار شما قرار دارند.

9. تاپ لرن

وب سایت نهم، وب سایت خوب تاپ لرن است. تاپ لرن یکی دیگر از وب سایت های خوب در زمینه آموزش برنامه نویسی است. این وب سایت علاوه بر دوره های پولی خوب و گسترده ای که دارد دارای دوره های کاربردی آنلاین بسیار زیادی هم که کاربران می توانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند. باید به این نکته هم اشاره نمود که قیمت دوره های پولی موجود در سایت تاپ لرن بسیار ارزان و مناسب است. علاوه بر موارد ذکر شده این وب سایت آموزش پایتون، HTML و CSS را هم بطور کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده است و شما بدون هیچ هزینه ای می توانید از آن ها برخوردار شوید.

10. آواسام

و اما می رسیم به آخرین وب سایت آموزش برنامه نویسی یعنی آواسام. با آواسام با کیفیت ترین آموز ش های برنامه نویسی را با جدیدترین و بهترین متدها در اختیار داشته باشید و در کم ترین زمان ممکن مطالب و نکات مهم در برنامه نویسی را بی آموزید. علاوه بر موارد ذکر شده، این وب سایت حاوی مقالات آموزشی کاربری و کتابخانه رسمی و خصوصی آموزشی مخصوص آواسام هم هست.

معرفی بهترین اپلیکیشن های فارسی برای برنامه نویسی

1. اپلیکیشن آموزش صفر تا صد برنامه نویسی PHP

اولین اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی، اپلیکیشن آموزش صفر تا صد برنامه نویسی در PHP از گروه نرم افزاری صد دروازه است. این اپلیکیشن با رابط کاربری بسیار آسان و تعیینی که دارد کار را برای کاربران بسیار آسان تر نموده است. سر فصل های مطالب آموزشی این اپلیکیشن عبارت اند از : مقدمه آموزش PHP، ساختار دستوری PHP، کار با آرایه ها در PHP، نحوه کار با فرم ها در PHP و دیگر موارد. مطالب موجود در این اپلیکیشن از دوره ها و مطالب رایگان سایت های رایگان برنامه نویسی PHP گلچین شده و در اختیار شما قرار داده شده است.

2. آموزش برنامه نویسی PHP & Java Scr

دومین اپلیکیشن در مورد آموزش برنامه نویسی که قصد داریم به معرفی اش بپردازیم اپلیکیشن خوب و کاربردی آموزش برنامه نویسی PHP & Java Scr است. این اپلیکیشن نیز با سازوکار آسان و سازماندهی شده ای که دارد بسیار محبوب بوده و می تواند برای افرادی که زبان جاوا و پی اچ پی را آموزش دیده اند تمرینی فوق العاده باشد! این اپلیکیشن دارای کد و عکس هایی است که یادگیری را برای شما بسیار آسان تر می نماید. همان طور که می دانید حافظه دیداری نقش بسیار زیادی در یادگیری دارد. علاوه بر این امروزه آموزش ابتدایی و مقدماتی و آشنایی با دستورالعمل جاوا اسکریپت نیز به آن افزوده شده است.

3. آموزش جاوا برای همه

اپلیکیشن سوم، اپلیکیشن آموزش جاوا برای همه نام دارد. همان طور که می دانید جاوا زبان برنامه نویسی است و علاقه مندان به به این کار برای پیروزیت هر چه بیشتر بهتر است که زبان جاوا را یاد بگیرند. در اپلیکیشن یا شده شما می توانید به آسانی زبان جاوای برنامه نویسی را به صورت کاملا جامع و آسان آموزش ببینید که به صورت صفر تا صد طراحی شده اند. از همین روی دیگر احتیاج به پیش احتیاج خاصی ندارید و حتی اگر در سطح کاملا مبتدی هم باشید می توانید تمامی مباحث و مطالب را از صفر تا صد آموزش ببینید.

4. آموزش برنامه نویسی اندروید (تضمینی)

اپلیکیشن بعدی که قصد داریم به معرفی و آنالیز آن بپردازیم اپلیکیشن خوب آموزش برنامه نویسی اندروید (تضمینی) است که همان طور که از نامش پیداست، با نصب و استفاده از آن می توانید تمام و کمال برنامه نویسی برای اندروید را یاد بگیرید و از فرایند کار لذت ببرید. این اپلیکیشن به وسیله تیم خوب الماس طراحی شده است و امتیاز بسیار خوبی را نیز در بازار کسب نموده است. یکی از ویژگی های خوب آن، این است که نصب و تمامی مطالب موجود در آن، به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده است.

5. اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی سی شارپ

اپلیکیشن آموزش برنامه نویسی سی شارپ هم پنجمین اپلیکیشن در زمینه آموزش برنامه نویسی بوده و به وسیله Honieh طراحی و راهی بازار شده است. اپلیکیشن یاد شده در زمینه آموزش زبان سی شارپ در برنامه نویسی فعالیت می نماید و به گفته طراح این اپلیکیشن، زبان های دیگر برنامه نویسی قرار است به آن اضافه گردد. با دانلود، نصب و خواندن مطالب موجود در اپلیکیشن آموزش سی شارپ شما قادر خواهید بود که برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرید.

6. اپلیکیشن برنامه نویسی وب سایت

اپلیکیشن ششم، اپلیکیشن برنامه نویسی وب سایت است که همان طور که می دانید با این برنامه قادر خواهید بود که طراحی وب را به صورت حرفه ای، جامع و کامل بیاموزید. از ویژگی های مثبت این اپلیکیشن می توان به استاندارد بودن بودن و جدیدترین نوع آموزش ها اشاره نمود که در نوبه خود بسیار مهم هستند. این برنامه دارای سرفصل های بسیار مرتب، منظم و دسته بندی شده ای است که کار را برای کاربران بسیار آسان تر نموده است.

7. آقای برنامه نویس

اپلیکیشن هفتم که قصد داریم به آنالیز و معرفی آن بپردازیم اپلیکیشن بسیار خوب آقای برنامه نویس است. این اپلیکیشن به وسیله علیرضا نظری پیشرفته است و بیش از 10 هزار کاربر فعال دارد. این اپلیکیشن برنامه نویسی را به طور کامل، جامع و گام به گام به کاربران آموزش می دهد حتی اگر آن ها در سطح کاملا مبتدی باشند. مطالب موجود در این اپلیکیشن با کوشش های فراوانی از سایت ها و کتب مختلف گردآوری شده و بسیار کامل است. یکی از ویژگی های خوب این اپلیکیشن هم اضافه شدن بخش آموزش ویدیویی و اضافه شدن بخش کانال های آموزشی به آن است.

معرفی بهترین وب سایت های انگلیسی برای برنامه نویسی

اگرچه بسیاری از وب سایت های خارجی خوب هم برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند اما در این مطلب سعی کردیم بیشتر آن هایی را معرفی کنیم که به زبان فارسی هستند تا مخاطب کار راحت تری در برقراری ارتباط با آن ها داشته باشد. با این حال اگر فکر می کنید می توانید با وب سایت های خارجی، بهتر به یادگیری برنامه نویسی بپردازید، می توانید از وب سایت های زیر یاری بگیرید:

  • : برگزاری دوره های آنلاین عالی به وسیله اساتید حرفه ای و مجرب جهان
  • : یک آموزشگاه بزرگ تأسیس شده به وسیله سلمان خان، بازیگر مشهور هندی که دوره های آموزشی متعددی را از جمله برنامه نویسی شامل می گردد.
  • : یک سایت جامع که اگرچه در ابتدا آموزش های کمی در زمینه فتوشاپ داشت اما اکنون در بسیاری از زمینه ها از جمله برنامه نویسی، محتوای آموزشی دارد.
  • : برگزاری دوره های آموزشی مختلف در زمینه طراحی وب، توسعه اپلیکیشن برای اندروید و iOS، دوره های مرتبط با تجارت و کارآفرینی و…
  • : یک وب سایت پیشرفته به وسیله دو برادر ایرانی با نام های هادی و علی پرتوی که هدفش ارتقای دانش برنامه نویسی در بچه ها و نوجوانان است.
  • : یک وب سایت عالی برای افراد مبتدی که قصد یادگیری زبان هایی مثل HTML ،CSS جاوا اسکریپت و… را دارند.
  • : وب سایتی فوق العاده برای مبتدیان که محتوای آن حتی از نمونه های ارائه شده به وسیله موزیلا هم ساده تر و قابل فهم تر است. در نتیجه افراد تازه کار می توانند بهترین استفاده را آن هم به صورت کاملا رایگان از آن داشته باشند.

اگر نام وب سایت یا اپلیکیشنی خوب از قلم افتاده، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی برترین اپلیکیشن ها و وب سایت ها برای یادگیری برنامه نویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین اپلیکیشن ها و وب سایت ها برای یادگیری برنامه نویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید