جان بابایی: کارکرد دستگاه کرونایاب باید تایید گردد، داروی درمان قطعی کرونا یافت نشده است

به گزارش وبلاگ اسلیم، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیش از هزار طرح تحقیقاتی در بیمارستان های ما در زمینه کرونا انجام می گردد. کار تحقیقاتی اصول مشخصی در دنیا دارد. هر دارویی که هنوز اثربخشی آن به اثبات نرسیده ابتدا باید در قالب طرح پژوهشی باشد.

جان بابایی: کارکرد دستگاه کرونایاب باید تایید گردد، داروی درمان قطعی کرونا یافت نشده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ اسلیم، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از وبلاگ اسلیم برگزار گردید گفت: ممکن است در بخش خصوصی بیمارستانی تعدادی از پرسنل خود را تعدیل کند و به ما اعلام نکند.

وی اضافه نمود: ما مسوول درمان هستیم و قانونا احتیاجی نیست به ما اعلام نمایند، قوانین مربوط به حوزه کار در کشور وجود دارد و احتیاجی نیست این موضوع به ما اعلام گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت:، اما اینکه بیمارستانی به دلیل کاهش درآمد کادر خود را کاهش دهد غیراخلاقی است، این حق برای پرسنل وجود دارد که این موضوع را به وسیله مراجع قانونی پیگیری نمایند و نظام پزشکی مسؤول رسیدگی به این موضوع است.

جان بابایی گفت: حدود متوسط هزینه درمان بستری در آی سی یو 4.5 میلیون تومان است و بیمار بستری در بخش های غیر آی سی یو 2.5 میلیون تومان است. لوازم حفاظتی جزو هزینه سرباری بیمارستان است و ما فقط بین 5 تا ده درصد هزینه را از بیمار دریافت می کنیم، در ارایه خدمت کرونا به ازای هر تخت لوازم حفاظتی 200 هزار تومان براورد می گردد و در آی سی یو این رقم به 400 هزار تومان می رسد به دلیل اینکه برای همه این افراد باید لوازم حفاظتی کامل درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: بخشی از این هزینه ها جبران شده و بخشی دیگر پرداخت نشده است. کاهش درامد اختصاصی بیمارستان ها را در پیش خواهیم داشت اعمال الکتیو تعطیل شده است و حدود 600 بیمارستان دولتی از 880 بیمارستان ما زیر بار کرونا رفته اند و درآمد اختصاصی بیمارستان ها کاهش یافته است و بعضی بیمارستان ها درآمد اختصاصیشان به زیر 40 درصد تا دوران قبل کرونا رسیده است. دربعضی بیمارستان ها 40 درصد پرسنل از منابع درآمد اختصاصی بیمارستان حقوق دریافت می نمایند.

وی بیان نمود: تا خاتمه فروردین 1500 میلیارد کاهش درامد اختصاصی داریم و این فرایند تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت، اما ممکن است فرایند نزولی بگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته اجازه دادیم مطب هایی که خدمات ضروری ارائه می دهند شروع به کار نمایند گفت: بعضی مردم ضروری است به دلیل بیماری داروهایشان دوره ای تغییر کند و ویزیت شوند و در بعضی بیمارستان ها اجازه داده شد با ضدعفونی کردن بیمارستان خدمات غیراورژانس را شروع نمایند.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه نمود: پیشنهاد ما این است که دو گروه با تاخیر وارد جامعه شوند، بچه ها و دانشجویان و افراد مسن یا افرادی که با ضعف سیستم ایمنی روبرو هستند. این افراد بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و صرف رفت و آمد بین شهری با اتومبیل شخصی نمی تواند باعث افزایش بیماری گردد.

وی شرح داد: کشور ما جزو کشور هایی بوده که در کوتاه ترین زمان ممکن 117 آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا را راه اندازی کرد و به دلیل نیروی انسانی کافی و زیرساخت های ایجاد شده اکنون در بعضی شهر های کوچک نیز آزمایشگاه تخصصی راه اندازی شده است.

جان بابایی اضافه نمود: از هفته گذشته چند دستورالعمل ابلاغ شده است، دستورالعمل بازگشایی مطب ها از جمله این اقدامات بوده است تا افرادی که بیماری قلبی عروقی و صعب العلاج دارند بتوانند به صورت دوره ای ویزیت شوند، افرادی که در مطب کار می نمایند باید لباس حفاظتی به تن داشته باشند و فاصله گذاری در مطب رعایت گردد و از تجمع در مطب خودداری گردد، خدمات دندانپزشکی فقط باید خدمات اورژانسی انجام گردد و هیچ مرکز دندانپزشکی حق ارائه خدمات الکتیو و غیر اورژانسی را ندارد.

وی گفت: زیرساخت تله مدیسین راه اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم خدمات پزشکی از راه دور را در آینده ارائه دهیم.

جان بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره علت استقرار دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا در هتلی در تهران شرح داد: این افراد 50 روز در ایتالیا در قرنطینه بوده اند و افرادی هستند که مسئله ای یا علائم بیماری نداشته اند، وزارت بهداشت پس از دریافت آزمایش و تست گواهی سلامت برای این افراد صادر خواهد نمود.

وی اضافه نمود: بنیاد مستضعفان هتل را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده که ما از آن استفاده کنیم و وقتی می توان از هتل استفاده کرد احتیاجی به استقرار در نقاهتگاه نیست، نمونه گیری از این افراد انجام می گردد و اینکه چه زمانی این افراد از قرنطینه خارج شوند توسط معاونت بهداشت اعلام خواهد شد.

وی گفت: آماری از پرسنل و کادر درمانی که ترک کار نموده اند نداریم، اما بسیاری از افراد تا 50 روز مداوم درحال فعالیت بوده اند در بیمارستان دولتی کسی ترک کار ننموده است.

وی با بیان اینکه قطعا هر مداخله ای که اتفاق می افتد و هر گروهی که برای برطرف محدودیت آزاد می شوند، احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد تاکید نمود: به هر حال سیاست گذاری برای اجازه به کار اصناف داده شده است. الان تخت های خالی در استان ها وجود دارد، اما این که بیمارستان ها در صورت پیک جدید جوابگو هستند قابل پیش بینی نیست. وقتی هر گروهی آزاد می شوند باید حداقل دو هفته صبر کنیم تا اثر آن را مشاهده کنیم.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، دوره کمون بیماری می تواند تا 14 روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل آزاد می شوند اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری روبرو شویم.

چجان بابایی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود فاکتور انعقاد خون در بعضی بیمارستان ها شرح داد: در زمینه خون و فرآورده های خونی و فاکتور های انعقادی مسئله ای وجود ندارد، سال گذشته شرایطی وجود داشته که حتی برای بیماران خاص هم در این زمینه مسئله ای وجود نداشت. بیماران با مشکل انعقادی همانند قبل در بیمارستان های دولتی درمان می شوند. در حال حاضر گزارشی از کمبود فاکتور های انعقادی نداریم. البته مسئله ای در زمینه ایموگلوبین وریدی وجود داشت که در زمان کرونا مصرف آن افزایش یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: البته بیمارستان ها به گروه های تخصصی مربوطه هم احتیاج دارند و اگر بیماران به فاکتور های انعقادی احتیاج داشته باشند، این خدمات در همه بیمارستان ها ارائه نمی گردد و این کار به علت حفظ جان بیمار است. علت انتقال بیمار به بیمارستان تعیین این است که تیم ارائه خدمت در بیمارستان مقصد تخصص لازم را دارند و این به نفع بیمار است که در بیمارستان مجهزتری خدمات را دریافت کند. دریافت خدمت توسط بیمار در بیمارستانی که تخصص مربوطه را ندارد یا زیرساخت مناسب ندارد به صلاح نیست. از گذشته هم بسیاری از خدمات در مراکز تخصصی بالاتر انجام می گردد و اجازه نمی دهیم بعضی از این خدمات در بیمارستان های کوچک تر انجام گردد و این کار برای حفظ جان بیمار است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: فردا محموله ای پانسمان بیماران ای بی هم وارد کشور می گردد و حداقل تا 6 ماه آینده پانسمان این بیماران تامین خواهد شد.

جان بابایی گفت: بیش از هزار طرح تحقیقاتی در بیمارستان های ما در زمینه کرونا انجام می گردد. کار تحقیقاتی اصول تعیینی در جهان دارد. هر دارویی که هنوز اثربخشی آن به اثبات نرسیده ابتدا باید در قالب طرح پژوهشی باشد. قبل از اثربخشی، باید عوارض سمی دارو رد گردد. وقتی دارو در بیمارستان استفاده می گردد ما باید مطمئن باشیم که عوارضی برای بیمار ندارد.

وی ادامه داد: کسانی که ارائه خدمت را انجام می دهند نیز باید تعیین باشند و ما مکلف هستیم بعد از کارآزمایی بالینی در حجم بالا، نتیجه را به کمیته علمی ببریم تا در صورت اثربخش بودن آن، درمان را در پروتکل بگذاریم. کمیته علمی هر هفته دو جلسه دارد. در هیچ جای جهان داروی قطعی و درمان قطعی و اختصاصی برای کرونا در نظر گرفته نشده و همه دارو ها مربوط به سایر بیماری ها بوده و اساس همه درمان های فعلی، مراقبت از بیمار است.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: حقوق کادر درمانی توسط دولت پرداخت می گردد. مزایا و کارانه و اضافه کار نیز توسط بعضی دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شده و بعضی عقب ماندگی در پرداخت دارند و مربوط به دوران کرونا نیست. گزارشی مبنی بر این که حقوق پرداخت نشده نداریم.

وی بیان نمود: تا به امروز اطلاعی از این ندارم که اداره امور آزمایشگاه های وزارت بهداشت دستگاه کرونایاب را تایید نموده یا خیر. این دستگاه حتما باید تایید و بعد ابلاغ گردد. حتی تست سرولوژیک هم در مرحله آزمایش است. در حالی که هم کیت و هم تست رپید آن در کشور فراوری می گردد، تا زمانی که تایید نگردد، نمی توانیم به مردم اعلام کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جان بابایی: کارکرد دستگاه کرونایاب باید تایید گردد، داروی درمان قطعی کرونا یافت نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان بابایی: کارکرد دستگاه کرونایاب باید تایید گردد، داروی درمان قطعی کرونا یافت نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید