کار گروهی در چه جاهایی مفید است

به گزارش وبلاگ اسلیم، تشکیل تیم و کار تیمی همواره راه حل مناسبی برای ایجاد یک محیط کار بهتر نیست؛

به ویژه اگر هدف، ایجاد جو کاری بهتر یا ارتقای سطح بهره وری سازمان باشد. نگاهی به تجربه آمریکاییها در اقتباس روش دوایر کیفیت از ژاپنی ها نشان از آن دارد که کوشش ها برای تشکیل تیم در یک سازمان گاهی می تواند پیامدهای ناگواری در پی داشته و باعث هرج و مرج گردد (دوایر کیفیت: مدلی است که بر کار تیمی و مدیریت مشارکتی تاکید داشته و نخستین بار به وسیله ژاپنی ها به آن پرداخته شده است.)

کار گروهی در چه جاهایی مفید است

آیا تشکیل تیم و فعالیت تیمی در یک سازمان همیشه به سود سازمان است؟ برای یافتن پاسخی روشن و به دور از تعصب، ضروری است موقعیت هایی را جست وجو نموده که در آن فعالیت های تیمی یک سازمان و سرمایه گذاری برای تشکیل تیم ها چندان نتیجه بخش نباشد. در ادامه با وبلاگ اسلیم همراه باشید.

اما چگونه می توانید تشخیص دهید که کار تیمی ضامن موفقیت شما یا کار فردی است؟

برای تشخیص اینکه شغل شما در کدام دسته قرار می گیرد، چندین معیار ساده قابل بیان است:

  • زمانی که برای انجام شغل مربوطه به تبادل اطلاعات و افکار احتیاج چندانی نباشد، اجبار کارکنان به تشکیل تیم و فعالیت تیمی می انجامد که پس از مدتی دلسرد شده و به این ترتیب بازدهی سازمان کاهش می یابد.
  • زمانی که تمامی اطلاعات لازم برای انجام و اتمام کار تنها در اختیار یک فرد قرار می گیرد، فعالیت تیمی پیشنهاد نمی گردد.
  • زمانی که فعالیت مربوطه ساده و تکراری باشد، احتیاجی به تشکیل تیم نیست، حتی اگر مسوولیت مربوطه به صورت یک کل، پیچیده باشد اما به وسیله سازمان به مجموعه ای از خرده وظایف کوچک و ساده تقسیم شده باشد. یک خط مونتاژ قطعات اتومبیل نمونه آشکاری از وظایفی است که به تنهایی ساده و پیش پا افتاده هستند اما مجموع همین فعالیت های ساده و مجزا در نهایت به فراوری محصولی پیچیده می انجامد.

از یاد نبریم؛ تفکیک یک فرآیند شغلی به چندین فرآیند ساده نمی تواند خالی از عیب باشد و اگر مدیریت دست به چنین اقدامی بزند، فعالیت تیمی تنها در صورتی موثر است که سازماندهی و تقسیم وظایف به درستی صورت گیرد.

  • هنگامی که شغل مربوطه مجموعه ای از فعالیت ها و خرده وظایفی است که به یکدیگر مرتبط نبوده و هرکس می تواند به تنهایی و بدون اطلاع از فعالیت های همکاران خود وظیفه خود را به درستی انجام دهد، فعالیت تیمی بر بازدهی سازمان تاثیر چندانی نمی گذارد.

هر رویدادی درون یک بافت و بستر سازمانی مفهوم پیدا می نماید. برای اتخاذ یک رویکرد تیمی ضروری است عناصر دیگری چون انعطاف پذیری، سیستم مدیریتی و ثبات را در نظر داشته باشیم چرا که قوت و ضعف هر یک از این عوامل می تواند ما را به هدف خود نزدیک یا دور سازد. عناصر ساده تری چون ویژگی های فردی کارکنان و ساختار شغلی نیز در موفقیت یا شکست یک پروژه تیمی تاثیر بسزایی دارند.

در نهایت اینکه ممکن است کار تیمی در یک سازمان مثل نوشدارو عمل کند و در سازمان یا بستری دیگر بلای جان کارکنان گردد. برای حصول اطمینان از اینکه سرمایه گذاری و کوشش های ما برای داشتن یک رویکرد تیمی به هدر نمی رود، ضروری است تمامی جوانب سیستم را در نظر گرفته و بعد تصمیم گیری کنیم.

منبع: الی گشت

به "کار گروهی در چه جاهایی مفید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار گروهی در چه جاهایی مفید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید