چطور می توانیم از مواد شیمیایی خطرناک در محل زندگی خود دور شویم؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، امروزه افراد بسیاری با مواد شیمیایی خطرناک سرو کار دارند.

چطور می توانیم از مواد شیمیایی خطرناک در محل زندگی خود دور شویم؟

یکی از مواد خطرناکی که در آب، غذا و هوا وجود دارد، مواد شیمیایی برای همواره است. مواد شیمیایی برای همواره که پر یا فلوئوروآلکیل (PFAS) نامیده می شوند، می تواند آب، نوشیدنی، غذا و هوا را آلوده سازد.

مواد پر و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) در واقع دسته ای از هزاران مواد دست ساز بشر هستند که در بسیاری از اشیاء وجود دارد؛ اما تحقیقات نشان می دهد ممکن است به شکلی فزاینده برای سلامتی خطر داشته باشند. بعضی از پژوهش ها حاکی از آن است این مواد می تواند با بعضی از سرطانها، کاهش باروری، تیروئید و نیز تأخیر در رشد مرتبط باشند. خبر بد این است که این مواد دهه ها بدون تجزیه قابلیت ماندگاری دارند و برای همین نیز هست که لقب مواد شیمیایی برای همواره را گرفته اند.

اگرچه ممکن است اجتناب کردن از این مواد اجتناب ناپذیر باشد؛ اما راه های ساده ای وجود دارد که خطر این رویارویی با این مواد را کاهش می دهد. در این جا قصد داریم 6 راه ساده برای اجتناب از این مواد را ذکر کنیم:

مواد PFAS در دهه 40 میلادی برای مقاومت در برابر گرما، چربی، لکه و آب ساخته شد. این، بدان معناست که این مواد در بسیاری از بسته بندی های مواد غذایی از جمله جعبه های پیتزا، کیسه های پاپ کورن، مواد بسته بندی و کاغذ های مقاومت در برابر چربی وجود دارد.

رستوران ها و فست فود های زنجیره ای محتمل است از این نوع بسته بندی ها بیشتر استفاده نمایند. بر اساس یک تحقیقی که در سال 2019 به انجام رسید، تعیین شد افرادی که در خانه غذا می خورند، مقدار کمتری PFAS در خون شان وجود دارد.

روکش استفاده شده برای ظروف نچسب معمولا حاوی PFAS است که می تواند به راحتی در دمای بالا و پس از خراشیدگی، به داخل غذای شما نفوذ کند. دپارتمان اکولوژی واشنگتن توصیه نموده است که ظروف نچسب را بیش از 400 درجه فارنهایت (معادل حدود 204 درجه سانتی گراد) داغ نکنید؛ همچنانکه توصیه نموده است در صورتی که تابه ها و ظروف نچسب شما دچار خراشیدگی شد، آن ها را دور بیاندازید. بایستی دانست تابه های چدنی جایگزینی مناسب و سالم به شمار می روند.

دیگر وسایل خانه نظیر لباس ها و پارچه های ضد آب و ضد لکه احتمالا حاوی مواد PFAS باشند. اگرچه محققان بر این باور نیستند که مواد شیمیایی به سادگی به وسیله پوست بدن شما جذب بدن می شوند، اما این پارچه ها، الیافی را از خود در خانه تان می ریزند که می توانند در نهایت به شکل گرد و غبار به وسیله استنشاق هوا و یا قورت دادن وارد بدن شما شوند.

مواد شیمیایی همواره خطرناک (PFAS) در گرد و غبار ها انباشته شده و می توانند در هوا باقی بمانند و همین امر نیز به انسان این امکان را می دهد تا به وسیله ریه ها، آن ها راتنفس کند. حال با گردگیری و زدن جاروبرقی به شکلی منظم در کنار باز گذاشتن پنجره، شما اجازه می دهید تا هوا جریان یابد و خواهید توانست سطح گرد و خاک را در خانه پایین نگه دارید و در نتیجه استنشاق مواد PFAS کاهش می یابد.

شما می توانید آب مصرف محل تان را به آزمایشگاه برده تا مقدار PFAS آن را آزمایش کند و در صورتی که از مقدار طبیعی فراتر رفت، می توانید راهی را (به مانند نصب دستگاه تصفیه آب) برای کاهش این مواد شیمیایی خطرناک پیدا کنید؛ خصوصا اگر شما نیز از افرادی هستید که کودک دارند.

بایستی دانست چند نوع فیلتر آب وجود دارد که می تواند سطح مواد PFAS را کاهش دهد؛ هرچند شاید نتواند بطور کامل این مواد شیمیایی را از آب پاک کند. ادارات محیط زیست آمریکا توصیه می نمایند افراد برای آب نوشیدنی، از سیستم های فیلتراسیونی استفاده نمایند که از روش اُسمز معکوس برای تصفیه آب شیر استفاده می نماید. آن ها بعلاوه فیلتراسیونی که از سیستم کربن فعال دانه ای برای تصفیه استفاده نموده و بر روی شیر های آب خانگی نصب می گردد را نیز توصیه می نمایند.

دستگاه تصفیه آب به روش اُسمز معکوس که زیر سینک نصب شده است

سال گذشته، گروهی از محققان نتایجی از آزمایش 231 قلم لوازم آرایشی در آمریکا و کانادا را منتشر کردند که نشان می داد بیش از نیمی از محصولات آرایشی حاوی شاخص هایی از مواد شیمیایی بودند.

کارگروه محیط زیست (EWG) در این زمینه دارای یک پایگاه اطلاعاتی قابل جستجو در زمینه مواد آرایشی است و مواد PFAS مانند تفلون و مواد مضر برای سلامتی را تعیین می نماید.

منبع: پایگاه آمریکایی بیزنس اینسایدر

وبلاگ اسلیم علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چطور می توانیم از مواد شیمیایی خطرناک در محل زندگی خود دور شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور می توانیم از مواد شیمیایی خطرناک در محل زندگی خود دور شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید