معرفی کتاب بره ای در پوست گرگ؛ راهنمای گرگ شدن بره های پرتوقع

به گزارش وبلاگ اسلیم، کتاب های کم حجم و در عین حال پر محتوا چندین برابر زمانی که صرف خواندنشان می کنیم، ذهن ما را درگیر می کنند و این موضوع لذت خواندنشان را دو چندان می کند. این کتاب ها نیازمند اختصاص زمان زیاد نیستند و می توانیم در زمان نوشیدن یک استکان چای یا یک فنجان قوه این کتاب ها را بخوانیم، به شرطی که محتوای جذاب کتاب، نوشیدنی تان را از دهان نیندازد. کتاب بره ای در پوست گرگ که انتشارات چشمه آن را با رسم الخط عجیب بره ئی در پوست گرگ منتشر کرده از این نوع کتاب هاست.

معرفی کتاب بره ای در پوست گرگ؛ راهنمای گرگ شدن بره های پرتوقع

اگر بره بودن را نمادی از معصومیت، سادگی و بی آلایشی می پندارید، این داستان به شما نشان می دهد که می توان بره ای در پوست گرگ بود. در پوست گرگ رفتن مستلزم چشم پوشی از ماهیت وجودی بره است. لازم می شود تا پوست و گوشت هم نوع خود را به گرگ ها تعارف بزنی تا که رتبه بهتری کسب کنی.

درباره نویسنده بره ای در پوست گرگ

بره ای در پوست گرگ به قلم رفیق شامی نویسنده سوری-آلمانی نوشته شده است. او در 23 ژوئن 1946 در شهر دمشق و در خانواده ای مسیحی-آشوری دیده به جهان گشود. از سال 1965 آغاز به نگارش داستان به زبان عربی کرد و در سال 1971 برای تحصیل در دوره دکتری رشته شیمی به هایدنبرگ آلمان مهاجرت کرد.

از جمله آثار مهم این نویسنده می توان به قصه گوی شب، آن روز فرا خواهد رسید، دلتنگی همیشه قاچاقی سوار می شود، شهر فرنگ، بوبو و سوسو، راوی شب، کلاغی که روی منقارش می ایستاد و داستان بره ای در پوست گرگ نام برد. کتاب های این نویسنده به 29 زبان برگردان شده است و جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه نلی شاخس (Nelly Shachs)، جایزه ادبی الیزابت لنگسر (Elisabeth Langgässer) و جایزه ادلبرت ون کامیسو (Adelbert von Chamisso Prize) را برنده شده است.

نقطه آغاز داستان

هیلو بره ای است که از همان ابتدای داستان مشخص می شود که استعدادی فراتر از سایرین دارد، اما به هیچ عنوان باخت را نمی پذیرد یا دست کم می توان گفت همیشه دوست دارد اول بشود. همین موضوع موجب شکل گیری این داستان می شود.

وقتی گرگ واقعی متولد می شود

سیر داستان به گونه ای پیش می رود که گرگی کشته می شود و چوپان به قصد نمایش شجاعت خود، پوست از تن گرگ جدا می کند؛ اما گرگ-شیطان افسانه ای در یک بره (هیلو) هبوط می کند و او به بره-گرگی تبدیل می شود که خود و هم نوعان اش را به کام نیستی می کشد.

بره-گرگ مکارانه به مانند روباهی که پوستین گرگ بر تن دارد بره ها را به مسلخ می کشاند و از آن ها به عنوان پله ای برای اول شدنش در میان جمعی که به هیچ عنوان سنخیتی با وی ندارند استفاده می کند. اما خود نمی داند که بدون پوستین، خود نیز قربانی این جمع است.

این داستان توسط نشرچشمه و با ترجمه بیژن شکرریز به چاپ رسیده است و از مجموعه تجربه های کوتاه این انتشارات به شمار می رود. همان طور که در ابتدای کتاب اشاره شده است: تجربه های کوتاه فرصت کوتاهی است برای زمانه و جامعه ای که در آن کوتاه ترینِ فرصت ها و حوصله ها از آنِ مطالعه است. هدف انتشار تجربه های کوتاه، آشنایی نسل جوان با ادبیات نمایشی و داستانی جهان، انس بیش تر با کتاب و میل بیش تر به مطالعه است.

  • معرفی کتاب مسخ؛ وقتی آدم سوسک می شود
منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی کتاب بره ای در پوست گرگ؛ راهنمای گرگ شدن بره های پرتوقع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب بره ای در پوست گرگ؛ راهنمای گرگ شدن بره های پرتوقع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید