مسکن ها به جای درمان تجویز دولت ها در حوزه نشر، احداث کتابفروشی بیشتر یا برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، مسئله کدام است؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، در حالیکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار است هفته اول بهمن برگزار گردد، بسیاری از ناشران مخالف معتقد هستند که برگزاری آن خلاف رویه اصلح در حوزه نشر یعنی حمایت از فروش کتاب از کانال اصلی کتابفروشی هاست.

مسکن ها به جای درمان تجویز دولت ها در حوزه نشر، احداث کتابفروشی بیشتر یا برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، مسئله کدام است؟

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ اسلیم، نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان از 23 آذر تا 3 دی با حضور 488 ناشر و عرضه 94 هزار عنوان کتاب برگزار گردید، این نمایشگاه که در اصل پروژه ای برای آنالیز نواقص و تست ساختار ایجاد شده برای نخستین نمایشگاه کتاب مجازی که قرار است از اول تا ششم بهمن ماه برگزار گردد، به حساب می آید در عمل نتوانست چندان پیروز باشد.

ناشران بسیاری در روز های گذشته از فروش بسیار بسیار اندک کتاب در این نمایشگاه سخن گفته اند، در عین حال که برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مخالفان بسیاری دارد،، اما موافقان آن با وجود فروش بسیار اندک معتقد هستند که باید از حرکت های تازه در صنعت نشر استقبال کرد تا پس از چند دوره برگزاری اندک اندک راستا باز گردد. به اعتقاد این موافقان، نمایشگاه مجازی کتاب باید رفته رفته در ایران جای پای خود را باز کند و ایرادی ندارد اگر در نخستین گام ها با ایراداتی روبرو باشد.

نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی از جمله ناشرانی است که در نمایشگاه مجازی جنوب کرمان شرکت داشته است، قدیانی در این زمینه به تسنیم می گوید: فروش انتشارات قدیانی در نمایشگاه کتاب کرمان بسیار بسیار اندک بوده است در حد 30 تا 40 نفر از ما کتاب خریداری کردند. اما مهم نیست.

وی ادامه داد: مهم این است که ما تازه در شروع راه هستیم و قصد از برگزاری این نمایشگاه نیز بیشتر تست زیرساخت تهیه شده برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود. یقینا در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز ناشران فروش آنچنانی نخواهند داشت، اما این شروع راهی است که باید در آن پا بگذاریم.

قدیانی: باید از نمایشگاه مجازی کتاب حمایت کنیم ولو فروشمان اندک باشد

قدیانی گفت: باید همه حمایت کنیم تا در چند سال آینده بتوانیم 30 تا 40 درصد از رضایتی که از نمایشگاه کتاب تهران داریم را بتوانیم از نمایشگاه مجازی کتاب نیز داشته باشیم. من به عنوان یک ناشر از روش های نوین در صنعت نشر حمایت می کنم تا برای آیندگان جا بیافتد.

وی با اشاره به زیرساخت تهیه شده برای نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این زیرساخت دارای ایراداتی بود، اما ایرادات قابل برطرف، من معتقدم که این طرح نمایشگاه مجازی کتاب در 3 تا 4 سال آینده می تواند طرح پیروزی باشد تا کی ما باید نمایشگاه سنتی کتاب را برگزار کنیم. از یک سو بگوییم که حال نشر وخیم است و 75 درصد گردش نشر دست 100 ناشر است، اما زمانی که نمایشگاه برگزار می گردد بیش از 2 هزار غرفه داشته باشیم؟

علیرضا رئیس دانا مدیر انتشارات نگاه نیز از جمله ناشران ناراضی از نمایشگاه مجازی جنوب کرمان است، رئیس دانا می گوید که انتشارات نگاه تنها 12 عنوان کتاب در این نمایشگاه فروخته است.

وی معتقد است که تجربه ثابت نموده نمایشگاه مجازی کتاب در ایران نمی تواند بازخورد خوبی داشته باشد، آن هم در کشوری که نمایشگاه کتاب تهران بازدید میلیونی دارد و عظیمترین فروشگاه کتاب جهان است.

رئیس دانا: تجهیز کتابخانه ها مهمتر از برگزاری نمایشگاه مجازی است

رئیس دانا با اشاره به اینکه به نظر می رسد نمایشگاه کتاب سی و چهارم نیز در اردیبهشت سال آینده امکان برگزاری نداشته باشد، گفت: وزارت ارشاد می تواند بودجه های نمایشگاهی را صرف خرید کتاب از ناشران و تجهیز و نوسازی کتابخانه های کشور کند. به فراخور انتشار کتاب ناشران در دوران کرونا خرید های عادلانه و شفاف انجام گردد تا هم کتابخانه ها رونق پیدا نمایند و هم نشر.

وی برپایی طرح های فصلی خرید کتاب را نیز مثمرثمر دانست و گفت: نباید فراموش کرد که در ایران شمارگان کتاب کم است، سرانه مطالعه اندک است به خصوص هرچه شرایط مالی و معیشتی خانواده ها بیشتر دچار مشکل گردد، خرید کتاب بیشتر کاهش پیدا می نماید؛ بنابراین تجهیز و به روزرسانی کتابخانه های عمومی یاری عظیمی به بالابردن سرانه مطالعه است.

در حالی که بعضی ناشران موافق برگزرای نمایشگاه مجازی کتاب هستند و حتی فروش های بسیار اندک را نیز توجیهی برای نه گفتن به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نمی دانند محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث از مخالفان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است.

جعفریه: سیستم فروش کتاب در کتابفروشی ها را تقویت کنیم

وی به تسنیم می گوید: کل فروش نشر ثالث در نمایشگاه مجازی جنوب کرمان به یک میلیون تومان نیز نمی رسد. اما من کلا با برگزاری نمایشگاه مجازی به این شکل مخالفم چرا که قرار بود سیستمی ایجاد کنیم که فروش کتاب به وسیله کانال خود پیش رود و ناشران فروش مستقیم نداشته باشند.

وی ادامه داد: سالهاست می گوییم، نمایشگاه فروشگاه کتاب است و باید آن را به نمایشگاه تبدیل کنیم، امسال به خاطر کرونا نمایشگاه کتاب تهران یا همان فروشگاه عظیم کتاب تعطیل شد، خب ما باید سیستم فروش کتاب را در کتابفروشی ها تقویت می کردیم که نکردیم.

جعفریه اضافه نمود: نمایشگاه مجازی کتاب پیروز نمی گردد چرا که همه ناشران امروز خودشان سایت دارند و فروش های با تخفیف مجازی برگزار می نمایند، چه نیازی به نمایشگاه مجازی کتاب است؟ چه اصراری است دولت وارد این کار گردد؟

وی ادامه داد: تقویت زیرساخت های حمایتی از کتابفروشی ها به باور من یعنی دولت از کتابفروشی ها مالیات اخذ نکند، هزنیه آب و برق را فرهنگی کند، اقداماتی که متاسفانه کامل اجرایی نشده است.

جعفریه برگزاری طرح های فصلی حمایت از کتابفروشی ها را بیشتر به نفع خریداران کتاب دانست و گفت: طرح های تابستانه و زمستانه بیشتر به نفع مخاطبان کتاب است، چون تخفیف به خریداران داده می گردد، منافعی برای کتابفروش ندارد جز اینکه کاتالیزوری برای فروش بیشتر کتابفروشی ها در یک دوره خاص می گردد.

آشتی مردم با کتاب بعد از کرونا

وی گفت: وزارت ارشاد چندان حمایتی در امسال از ناشران و کتابفروشان ننموده است، حتی خرید کتاب وزرات ارشاد یکی دو ماهی است که خرید های خود را اعلام ننموده است، احتیاجی به حمایت هم نیست، چون بعد از کرونا شرایط مردم در کتابخوانی بسیار عالی است، فروش کتاب بیشتر شده است. وزارت ارشاد تنها باید اقدامات زیرساختی داشته باشد. ای کاش بودجه نمایشگاه کرمان را صرف احداث دو کتابفروشی می کردیم

جعفریه در سرانجام گفت: وزرات ارشاد بودجه نمایشگاه مجازی جنوب کرمان را الگر صرف افتتاح یک یا دو کتابفروشی در همان منطقه کرمان می کرد، بیشتر پیروز بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مسکن ها به جای درمان تجویز دولت ها در حوزه نشر، احداث کتابفروشی بیشتر یا برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، مسئله کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن ها به جای درمان تجویز دولت ها در حوزه نشر، احداث کتابفروشی بیشتر یا برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، مسئله کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید