ساخت دستگاه عارضه یابی زیربخش های برق و الکترونیک خودروهای فراوری داخل
به گزارش وبلاگ اسلیم، پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف پیروز به طراحی و ساخت دستگاه عیب یاب و شبیه ساز اتوماتیک کامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلتفرم اکومکس خودرو شدند.

به گزارش وبلاگ اسلیم، بر مبنای گزارش سازمان بهداشت دنیای(WHO)، سهم کشورهای در حال توسعه از تصادفات جاده ای به 90 درصد می رسد که تاکیدی بر کمرنگ بودن مقوله های ایمنی، کنترل کیفیت و رعایت الزامات و استانداردها در فراوری خودرو در کشورهای در حال توسعه است.
در حال حاضر شرکت های معتبر خودروسازی دنیا نظیر فورد، جنرال موتورز و مرسدس بنز با طراحی و توسعه سیستم های کامپیوتری عیب یاب خودرو به دنبال افزایش هوشمندسازی فراوری خودرو و ارتقای چشمگیر کیفیت و ایمنی خودروها جهت دستیابی به خودروهایی با خطا (عیوب) صفر هستند. مزایای سیستم های عیب یاب اتوماتیک (اتوماتیک) خودرو شامل شناسایی عیب در مراحل آغازین و طراحی خودرو، بهبود بهره وری و قابلیت اطمینان خودرو، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر خودرو و پیشگیری و کاهش حوادث و تصادفات است. ضمن آنکه هرچه در مراحل اولیه فراوری، عیوب خودرو شناسایی و مرتفع گردد، ضمن کاهش هزینه های گارانتی برای خودروساز، افزایش سطح کیفیت و ایمنی خودرو و ارتقای چشمگیر رضایت مشتری نیز حاصل می گردد. بر این اساس، یکی از انقلاب های مهم صنعت خودروسازی در سال های اخیر، طراحی و بکارگیری سیستم های کامپیوتری عیب یاب اتوماتیک خودرو در مراحل فراوری اولیه خودرو است.
در راستای پاسخگویی به این احتیاج مبرم صنعت خودروسازی کشور، اساتید مجرب و متخصصان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر علی رضا فرهادی، استادیار گروه سیستم های دیجیتال دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف اقدام به طراحی و ساخت دستگاه عیب یاب و شبیه ساز اتوماتیک کامپیوتری برای صحه گذاری/عارضه یابی پلتفرم اکومکس خودرو نموده اند.
این دستگاه از دو بخش اصلی نرم افزار عیب یاب و شبیه ساز و سخت افزار تشکیل شده است که هر دو بخش کاملا بومی بوده و توسط اساتید مجرب و متخصصان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه یافته است.
بخش سخت افزار شامل دو برد واسط است که بین دسته سیم ها و BCM و FCM خودرو قرار گرفته و به وسیله آنها سناریوهای تست و شبیه سازی فراوری شده توسط نرم افزار عیب یاب به پلتفرم اکومکس نصب شده در خودرو اعمال شده و نتایج تست جهت صحه گذاری/عارضه یابی به نرم افزار شبیه ساز و عیب یاب بازخورد می گردد.
بخش سخت افزار همچنین شامل یک دستگاه پورتابل جهت بازخورد نتایج تست های سمعی و بصری و یک منبع تغذیه آمپر بالا جهت شبیه سازی تست های مربوط به باتری است. ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار بی سیم بوده و در حین اعمال سناریوی تست، سیگنال های کن سرعت بالا (HS-CAN)، کن سرعت پایین (LS-CAN) و لین (LIN) بصورت برخط مانیتور و به منظور صحه گذاری ثبت می شوند. در صورت وجود عارضه در زیر بخش های پلتفرم برق و الکترونیک خودرو (موسوم به اکومکس)، عارضه ها به تفکیک هر یک از زیر بخش ها، شناسایی شده و در گزارش نرم افزار نشان داده می گردد.
این دستگاه عیب یاب که در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده شده است، قادر به گزارش مورد به مورد عارضه ها بوده و گزارش آن هم بصورت کلی تایید (pass) و رد (fail) به منظور عارضه یابی سریع و همچنین جزئی (نظیر گزارش مقدار سیگنال های ورودی و مقدار سیگنال های خروجی حاصله) صورت می گیرد. بعلاوه، بخشی از کالیبراسیون نظیر مقایسه میزان خروجی ها با مقادیر مرجع توسط دستگاه عیب یاب انجام می گردد.
خروجی های خودرو صرفا سیگنال الکتریکی نبوده و شامل خروجی های صمعی و بصری نیز می گردد. لذا جهت تجزیه و تحلیل خروجی های سمعی و بصری، مراحل صحه گذاری خروجی های سمعی و بصری توسط صفحه نمایشگر لمسی دستگاه پورتابلی که در این طرح توسعه یافته است، در اختیار کاربر قرار می گیرد و از وی خواسته می گردد که در شرایط مختلف، صحت خروجی های سمعی و بصری را تایید یا رد کند. از مشخصات منحصر به فرد این دستگاه امکان تعریف رویه های تست جدید توسط بهره بردار دستگاه (شرکت های خودروسازی) بدون احتیاج به حضور فراورینماینده دستگاه است.
یاری به ارتقای چشمگیر خودروهای فراوری داخل
در حال حاضر یکی از معضلات عمده صنعت خودروسازی کشور وجود عارضه در زیر بخش های برق و الکترونیک خودرو است. به دلیل بسیار زمان بر بودن تستهای کنترل کیفیت برق و الکترونیک خودرو، در حال حاضر تنها تعداد محدودی تست صحه گذاری کنترل کیفیت به خودروهای فراوری داخل در انتهای خط فراوری قابل اعمال است. با استفاده از دستگاه فوق الذکر تمامی تست های لازم کنترل کیفیت به زیر بخش برق و الکترونیک خودرو در زمان نسبی بسیار بسیار کمتر قابل اعمال بوده و در صورت بروز عارضه، لیست تمامی عارضه ها گزارش می گردد، بنابراین از تحویل محصول معیوب به مشتری جلوگیری بعمل می آید.
همچنین با ارائه گزارش این دستگاه به سازندگان قطعات برق و الکترونیک خودرو این امکان برای فراورینمایندگان قطعات داخلی خودرو فراهم می گردد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و محصولی با کیفیت بالاتر مانند مشابه خارجی فراوری نمایند. در نتیجه این دستگاه علاوه بر ارتقای چشمگیر خودروهای فراوری داخل سبب حمایت از قطعه سازان داخلی خودرو نیز می گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا