راهنمای هایی برای برنامه ریزی
به گزارش وبلاگ اسلیم، به نظر شما از نان شب واجب تر چیست؟ گاهی اوقات که با خود فکر می کنیم اگر آب و غذا نباشد چه می گردد؟ اگر اکسیژن موجود در هوا برای تنفس نباشد چه می گردد؟ اصلا انسان چگونه بدون آب و غذا و اکسیژن دوام می آورد؟ حتما شنیده اید که می گویند انسان ها حتی اگر چند ثانیه تنفس نکنند و اگر چند روز به آنها و آب یا غذا نرسد هلاک می شوند؟ و ما انسان ها فقط بعد جسمانی فرد را در نظر می گیریم و هیچ زمان نمی گوییم اگر فرد در زندگی برنامه ریزی نداشته باشد چه می گردد؟ اگر فرد در زندگی مدیریت زمان نداشته باشد چه می گردد؟ اگر فرد برای ادامه زندگی اراده، انگیزه و انرژی کافی نداشته باشد چه می گردد؟ به نظر شما هر یک چه عواملی دارد؟ در این مقاله قرار است راهنمای هایی برای برنامه ریزی بگوییم پس تا سرانجام با ما همراه شوید.
در این مقاله قرار است به سئوالات زیر پاسخ دهیم:
- مدیریت زمان چیست؟
- چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟
- چگونه برنامه ریزی کنیم؟
مدیریت زمان چیست؟
ما برای اینکه یک زندگی بسیار خوب داشته باشیم و بتوانیم عملکرد مطلوبی در زندگی داشته باشیم باید برای زمان خود قائل شویم. انسانی که برای خود و دیگران اهمیت ویژه ای قائل است، انسانی که برای خود و دیگران ارزش و احترام قائل است و زندگی مطلوبی را برای خود و دیگران خواستار است به زمان و وقت خود اهمیت بسیار زیادی قائل می گردد.
همه می گویند وقت طلاست. اما آیا به راستی وقت طلاست؟ مگر نه آنکه با پرداخت مبلغی حالا چه اندک چه بسیار قادریم طلا را خریداری کنیم، آیا قادریم که با پرداخت وجه زمان را خریداری کنیم؟؟
از این رو می توانیم بگوییم زمان بسیار ارزشمندتر از تصورات ماست. زمان اهمیت ویژه و قابل توجه ای در زندگی ما انسان ها دارد. پس باید آن را محترم شمرد و برای آن اهمیت قائل شد و آن را به بطالت و بیهودگی نگذرانیم.
انسانی باارزش و محترم است، انسانی دارای شخصیت مطلوب اجتماعی است، انسانی دارای کلاس ویژه کاری است که برای وقت شما و سایرین اهمیت قائل است و همواره در وهله اول سعی می نماید وقت شناس و آن تایم باشد و در هر زمانی و در هر شرایطی خودش را به موقع به آنجایی که باید برساند.
مدیریت زمان بدین معناست که هر فرد بتواند شرایط، محیط، اطراف و … را به گونه ای مدیریت کند که نه تنها به تمام کارهای روزمره خود در سر زمان آن رسیدگی کند بلکه به تمام کارهای واجب و غیر واجب خود رسیدگی نموده و کلی کارهای فوق برنامه انجام دهد. برای خود برنامه سفر بچیند، تفریحات گسترده داشته باشد، کتاب های مفید درسی و غیر درسی مطالعه کند، به خانواده و آشنایان خود سر بزند و کارهایی از این قبیل.
چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟
برای اینکه مدیریت زمان بسیار خوب و مطلوبی داشته باشیم، برای اینکه یک زندگی هدفمند و اصولی داشته باشیم باید یک اصولی را برای خود در زندگی تعبیه نموده و به آنها پایبند باشیم تا بتوانیم در این امر پیروز باشیم. برای رسیدن به این مهم باید چند نکته اصولی را رعایت کنیم. در زیر به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:
- برنامه ریزی: یکی از مهارت های بسیار مهمی که هر فرد باید در زندگی خود فرا گرفته و آن را به مرحله اجرا در آورد، برنامه ریزی است. برنامه ریزی یعنی شما برای هر دقیقه از زندگیتان برنامه داشته باشید و روز خود را با برنامه به پیش ببرید.
- سحرخیزی: خیلی از افراد از کمبود زمان و تمام نکردن برنامه خود و وقت کافی برای به اتمام رساندن برنامه خود گله دارند و در سرانجام به این باور می رسند که چون توان انجام تمام کارهایشان را بر طبق برنامه ندارند پس برترین راه کنار گذاشتن رویه برنامه ریزی خود است. این در صورتی است که با دو ساعت زودتر بیدار شدن و با برنامه ریزی می توانند برنامه روزانه خود را با پیروزیت به اتمام برسانند.
- استفاده از قانون پنج ثانیه: یکی از راهنمای های برنامه ریزی که هر فرد موظف به یادگیری آن است البته اگر میخواهد که زندگی بهتری داشته باشد این است که قانون پنج ثانیه ای که خانوم مل رابینز در کتاب قانون پنج ثانیه عنوان می نماید را فرا بگیرد.
طبق قانون پنج ثانیه هر فرد موظف است که برای انجام هر کار که قصد انجام دادن آن را دارد کمتر از پنج ثانیه اقدام کند. درست است که افراد زیادی این قانون را زیر مجموعه قوانین عملگرایی و دوری از تنبلی و اهمال کاری می دانند اما این قانون را می توان به هدر رفت زمان هم نسبت داد.
چگونه برنامه ریزی کنیم؟
موضوع مهم دیگری که در ارتباط با افراد وجود دارد این است که چگونه برنامه ریزی کنیم؟ اولین موضوعی که در برنامه ریزی باید آن را رعایت کرد واقع بینی است. واقع بین بودن بدین معناست که شما بسیار آرمان گرا تفکر ننموده و حجم بسیار زیادی در برنامه خود قرار دهید که قادر به انجام آن نخواهید بود. بسیاری از افراد در هفته اول برنامه ریزی آنچنان سفت و سخت عمل نموده و به خود سخت می گیرند که همان هفته اول درجا زده و آن را کنار می گذارند.
واقع بین بودن یعنی اینکه به این نکته که ما در وهله اول یک انسانیم و ربات نیستیم که حجم زیادی از کار را در طی یک روز انجام دهیم و به اتمام برسانیم و باز هم جان کار کردن داشته باشیم نداریم. ما یک انسان هستیم که باید به ازای مثلا یک یا دو ساعت کار مفید به خودمان بیست دقیقه زمان استراحت دهیم.
موضوع بعدی این است که از فردی که نسبت بدان تعهد داریم یاری بگیریم تا به یاری او یک برنامه ریخته و بدان پایبند باشیم یا در روند برنامه ریزی برای ایجاد انگیزه بیشتر برای به اتمام رساندن آن یک همراه برای خود برگزینیم.
کارهای خود را روی یک برگه نوشته و با توجه به پراهمیت بودن با کم اهمیت بودن آنها، آنها را رتبه بندی نموده و بر اساس این موضوع به آنها رسیدگی کنیم و یک زمان نسبی را برای آنها در نظر بگیریم.
امیدواریم که مقاله فوق توانسته باشد تا حدود بسیار زیادی به شما یاری نموده باشد. مدیریت زمان چیست؟ چگونه مدیریت زمان خوبی داشته باشیم؟ چگونه برنامه ریزی کنیم؟ راهنمای هایی برای برنامه ریزی به شما یاری می نماید تا برترین خودتان شوید. مجموعه آموزشی بهارمن به شما در بهبود فردی تان یاری می نماید. با بهارمن به بهار زندگیتان نزدیک شوید. شاد و سلامت باشید.
منبع: فوت و فن