خلاقیت ناشر به پرورش کتاب است، سوادنشر حلقه مفقوده بعضی انتشاراتی ها

به گزارش وبلاگ اسلیم، سرویس استان های خبرنگاران : 50ناشر در فهرست انتشاراتی های کرمانشاه به چشم می خورد اما اغلب آنان فعالیت جدی ندارند.

خلاقیت ناشر به پرورش کتاب است، سوادنشر حلقه مفقوده بعضی انتشاراتی ها

کاهش مقدار مراجعه نمایندگان، گرانی کاغذ، تمایل اندک کتابخوانی گرایش بیشتر به فضای مجازی، کمبود نیروی فنی و تخصصی در بعضی از انتشارات و چاپخانه و تعامل اندک ناشران استان موجب ازجمله مسائل این حوزه است.

با وجود همه این مسائل، بعضی از ناشران بومی توانسته اند با درنظرگرفتن استانداردهای ملی نشر، کمیت و کیفیت آثار دریافتی را ارتقا دهند و در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشند و اجازه ندهند این حرفه در شهر به طور کامل خاموش گردد.

انتشارات گلچین ادب از سال 1394 تا 1401 به عنوان نشر برتر استان معرفی گردید و در دو سال 96 و 97 نیز در گروه 50ناشر برتر ملی نهاده شد.

داراب گلچین، مدیر این انتشارات در مصاحبه با خبرنگار ایبنا، به بعضی آسیب ها در این حوزه پرداخت و گفت: تعداد زیادی انتشاراتی در کرمانشاه وجود دارد ولی کمتر از 10عدد از این ناشران فعال هستند که بخشی بسیار محدود و در حد چهار یا پنج عنوان کتاب در سال چاپ دارند.

وی ادامه داد: بعضی از ناشران کرمانشاهی به این حرفه به دید غیر فرهنگی نگاه می نمایند، و این انتظار را دارند که نویسنده باید کتاب را آماده به نزد آنان ببرد تا مجوزی برای آن اخذ گردد و اگر از این ناشران بپرسیم که یک انتشاراتی چه وظیفه ای دارد؟ می گویند که تنها اخذ مجوز وظیفه آنان است، این درحالی است که این اقدام چندان اهمیت ندارد و یک ناشر باید بتواند اثر را پرورش دهد و بهتر عرضه کند.

انتشاراتی تنها وظیفه اخذ مجوز را ندارد

گلچین ادامه داد: یک انتشاراتی باید اثر را آنالیز کند و از نویسنده بخواهد که معایب را رفع کند که بی توجهی به این مهم و تنها کوشش برای کسب مجوز اشتباه است و بعضی از ناشران شهر ما سواد کافی حرفه ای برای فعالیت در این حرفه را ندارند.

وی افزود: عمده مسائل مالی یک مرکز نشر به این علت است که ناشر کار خود را به خوبی انجام نداده و نارضایتی ایجاد نموده است که این موضوع را در جلسات عنوان نموده ام که بسیاری از ناشران سواد نشر را ندارند و ویترین مناسبی ایجاد ننموده اند.

گلچین با بیان اینکه چندان، موفقیت انتشارات به سهمیه کاغذ وابسته نیست، افزود: یک سوال می پرسم آیا کسی در این برهه زمانی تورم، خانه نمی سازد؟ جواب تعیین است و در نهایت باید گفت که این حرفه کاربلد می خواهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب شده که در گروه ناشران برتر قرار بگیرد؟، گفت: در این زمینه رنج و کمیت چاپ کتاب در سال ملاک است و در دوسال 96 و 97 به علت اینکه چاپ سالانه این انتشارات 30عنوان کتاب بود و مطابق معیار کشوری بود به عنوان 50ناشر برتر ملی نیز معرفی گردیدیم، میانگین چاپ کتاب ما در سال بین 25تا30عنوان است و از زمان شروع بکار این انتشارات تا به امروز نزدیک به 270 عنوان کتاب چاپ شده است.

گلچین یادآور شد: استانداردهایی که برای چاپ کتاب درنظر می گیریم براساس استانداردهای جهانی کتاب است، فردی به عنوان ویرایشگر متون فارسی و کردی و مترجمی در این انتشاراتی وجود دارد که بسیاری از انتشاراتی ها فاقد آن است.

او ادامه داد: سعی شده استانداردهای چاپ کتاب از نظر صفحه بندی و صفحه آرایی، سایز حروف و غیره مطابق انتشارات مطرح کشوری گردد ما کتاب را چاپ می کنیم و در پی این نیستیم که کتاب را کپی و پرینت بگیریم و تنها یک چسب چوب در پشت جلد کتاب بکار ببریم، ظاهر کتاب مهم ترین جذبه در نگاه اول است که شامل کیفیت کاغذ، کیفیت جلد و رنگ می گردد که پس از ورق زدن مطالب نشان داده می گردد و اینها شناسه کتاب است که ببینده را تشویق می نماید کتاب را در دست بگیرد و ورق زند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خلاقیت ناشر به پرورش کتاب است، سوادنشر حلقه مفقوده بعضی انتشاراتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاقیت ناشر به پرورش کتاب است، سوادنشر حلقه مفقوده بعضی انتشاراتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید