بایدن برنده انتخابات شود، آمریکا به WHO بازمی شود

به گزارش وبلاگ اسلیم، کمتر از یک روز پس از دستور رئیس جمهوری آمریکا برای شروع خروج رسمی از سازمان بهداشت جهانی، جو بایدن وعده داد در نخستین روز ورود به کاخ سفید دستور دانلد ترامپ را لغو می نماید.

بایدن برنده انتخابات شود، آمریکا به WHO بازمی شود

به گزارش وبلاگ اسلیم به نقل از بی بی سی، ترامپ حدود دو ماه پیش در اعتراض به کنترل چین بر سازمان بهداشت جهانی در دوران شیوع کرونا تهدید نموده بود آمریکا را از این سازمان خارج می نماید، روز سه شنبه فرآیند رسمی خروج را شروع کرد. هر چند این فرایند دست کم یک سال طول می کشد. ترامپ این روزها در نظرسنجی ها از رقیب دموکرات خود عقب افتاده و 10 درصد با بایدن فاصله دارد و گرچه کارشناسان معتقدند هنوز برای تحلیل نتایج نظرسنجی ها زود است اما فاصله ای که بایدن با ترامپ ایجاد نموده بسیار بیش از فاصله ترامپ با رقیب خود هیلاری کلینتن در انتخابات ریاست جمهوری 2016 است.

بسیاری از رای دهنده های آمریکایی از شیوه عملکرد دولت آمریکا در مهار ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن به شدت نگران و گلایه مندند. دست کم سه میلیون بیمار رسمی مبتلا به کرونا در ایالات متحده وجود دارند و بیش از 130 هزار نفر جان خود را از کووید-19 از دست داده اند. ده ها میلیون نفر هم بیکار شده و برای دریافت بیمه بیکاری نام نویسی نموده اند. این موارد باعث شده است ترامپ به شدت از رقیب خود عقب بیفتد و نگران ورود دوباره به کاخ سفید در انتخابات نوامبر 2020 باشد.

بایدن عصر سه شنبه در واکنش به اقدام ترامپ در خروج از سازمان بهداشت جهانی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: آمریکایی ها ایمن ترند وقتی آمریکا خود را درگیر قدرتمندتر شدن بهداشت جهانی کند. در نخستین روز ریاست جمهوری من آمریکا دوباره به سازمان بهداشت جهانی می پیوندد و صندلی راهبری خود را در عرصه جهانی بازمی یابد. اعضای دموکرات کنگره هم معتقدند خروج از WHO آمریکایی ها را بیمارتر و آمریکا را تنهاتر می نماید.

آمریکا عظیم ترین حامی اقتصادی سازمان بهداشت جهانی است و سال گذشته با 400 میلیون دلار به تنهایی 15 درصد از کل بودجه آن را تامین کرد. بر اساس یکی از مصوبه های کنگره آمریکا مربوط به سال 1948، آمریکا می تواند از سازمان بهداشت جهانی خارج گردد اما این فرآیند باید یک سال طول بکشد و دولت ایالات متحده سهم خود را در اداره WHO بپردازد. گرچه معلوم نیست ترامپ بخواهد به این مصوبه قدیمی وفادار بماند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بایدن برنده انتخابات شود، آمریکا به WHO بازمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن برنده انتخابات شود، آمریکا به WHO بازمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید