اولین کتابچه بودجه تاریخی مصوب مجلس شورای ملی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

به گزارش وبلاگ اسلیم، به گزارش خبرنگار کتاب ایران، اولین کتابچه بودجه حقوق و مستمریات مجلس اول مجلس شورای ملی، به تاریخ 1286 خورشیدی در غرفه کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب 1402 رونمایی شد.

اولین کتابچه بودجه تاریخی مصوب مجلس شورای ملی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

این اثر در 400 صفحه و در قطع رحلی به چاپ رسیده، این کتاب از اصل اثر که بخط سیاق بوده بازخوانی شده است.از ویژگی های سند مهم حقوق و مستمریات آن است که پس از تشکیل اولین دوره مجلس شورای ملی و تصویب قانون اساسی در دی ماه 1285 خورشیدی، اولین برنامه و مهمترین مسئله ای که کانون توجه نمایندگان قرار داشت، برنامه اصلاح مالیه بود.

اصلاح تقویت عایدات دولت و صرفه جویی در مخارج و حذف هزینه های اضافی دولتی و درباری و اصلاح نظام پرداخت حقوقات، از مهمترین دغدغه های نمایندگان مجلس اوّل و کمیسیون مالیه در مجلس بود. بر همین اساس، این کتابچه اولین سند بودجه رسمی دولتبود که در سال 1286 خورشیدی به تصویب نمایندگان رسید.

از دیگر ویژگی های کتابچه، این است که به خط سیاق تدوین و تنظیم شده است. همان طور که ذکر گشت، بودجه مجلس دوم به سال ایت ایل1289 خورشیدی مشهور به بودجه صنیع الدّوله به اعداد ریاضی و جدول کشی و تنظیم یافته و براساس بودجه های کشورهای اروپایی تنظیم گشته است. این کتابچه فاقد تاریخ است و سال ترکی ـ مغولی قوی ئیل(گوسفند)1325 قمری برابر است با سال 1286 خورشیدی (1907میلادی) و با توجه به مشروح مذاکرات مجلس اوّل و دوم که در آن از بودجه قوی ئیل به کرات یاد شده، و مشروح مذاکرات که در همین تاریخ درباره تعدیل حقوق اجرا شده، شکی نیست که تاریخ قوی ئیل همان 1286 است. در واقع این کتابچه بودجه را باید اولین بودجه تاریخی مصوب مجلس شورای ملی به خط سیاق دانست، و البته آخرین آن هم به خط سیاق در تاریخ مجلس ایران است.

اسدالله عبدلی آشتیانی، زاده 1346 در آشتیان استان مرکزی، فرزند استاد تقی از سند شناسان و نسخه پژوهان در علم سیاق است. سیاق روشی در حسابداری قدیمی است که در ثبت و ضبط ارقام و اعداد محاسبات دیوانی و تجاری کار بُرد داشته است.

عبدلی آشتیانی طی سال ها و با کوشش شبانه روزی توانست در این حوزه اطلاعات ارزشمندی جمع آوری و تدوین کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اولین کتابچه بودجه تاریخی مصوب مجلس شورای ملی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کتابچه بودجه تاریخی مصوب مجلس شورای ملی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید