اهمیت صنعت گردشگری در توسعه مالی

به گزارش وبلاگ اسلیم، میراث آریا/ این خبر پیرامون اهمیت صنعت گردشگری در توسعه مالی برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

اهمیت صنعت گردشگری در توسعه مالی

صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای جهان است. این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به دلیل اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولت ها به آن اهمیت می دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و راسخ اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین اندازه ارزش افزوده بصورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داد.

در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.

براساس مقاله اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی باید بدانید که صنعت توریسم از دو سو عمده حائز اهمیت بسیار است، نخست، موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ ها، نژادها، اقوام، سرزمین ها، گویش ها را فراهم می نماید و دوم، ازنظر اقتصادی بعنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می شود.

کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه های متنوع، در پی جذب و جلب گردشگران به سوی خویش هستند.

گردشگری در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می نمایند.

صنعت گردشگری با ویژگی های خاص خود، صنعتی پویا با آینده ای روشن تلقی می شود. سرمایه گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه های گردشگری روبه افزایش است.

امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است، زیرا این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و درعین حال ایجادنماینده مشاغل تازه است.

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه های گردشگری نظیر ایران می تواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه توأم با آینده نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

متأسفانه در کشور ما، صنعت توریسم چنانکه شایسته است توسعه و توسعه نیافته است. باوجودی که در تمامی برنامه های توسعه سالیان اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده ولی در مقام عمل موفقیت و کامیابی قابل توجه و ملموس و محسوسی در این زمینه بدست نیامده است.

رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمدی کشور باید بیش از پیش موردتوجه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار گیرد.

بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت جهانی، رشد سریعی در اقتصاد جهان داشته که درنتیجه افزایش نرخ رشد سالانه از فراوری ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات، سهم گردشگران بین المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز بطور مداوم بالا رفته است.

سرمایه گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع نماینده درآمد است و هنگامیکه گردشگر وارد کشور می شود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه می شود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود، لذا این صنعت می تواند جایگزین اقتصاد تک محصولی یعنی درآمد نفتی شود. اینکه امروزه مشاهده می شود که کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را به منظور جذب گردشگر بکار می گیرند، موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است، درآمد حاصل از گردشگری پایدار و درعین حال امکان بهره برداری از آن در کوتاه مدت فراهم است. بعلاوه اشتغالزایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی مورجهانز آن محتاج به آموزش بلندمدت نیست.

امکانات موجود در ایران نشان می دهد که ایران ظرفیت پذیرایی بیش از 2 الی 3 میلیون گردشگر خارجی را در سال داراست و این صنعت بعد از صنعت نفت، مهمترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود. چون کشور ایران در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز ازنظر جذب گردشگر داشته که درآمدهای ارزی هنگفتی را در پی خواهد داشت و موضوعات موردعلاقه گردشگران در ایران به فراوانی یافت می شود که ازجمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی بافرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی نظیر که در کمتر کشوری میتوان پیدا کرد.

از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبه های گردشگری، بخش صنعت گردشگری را به راحتی میتوان در آن مقبول ساخت.

براساس تجربیات حاصله در این زمینه عده ای از دست اندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر گردشگر که وارد کشور می شود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور است و برای تحقق این امر مهم و حیاتی مشارکت تمامی افراد و مسئولان دست اندرکار بخش گردشگر و صنعت گردشگری را می طلبد.

گردشگری شهری مهمترین روش های کسب درآمد شهرداری ها، وابسته به عوارض ناشی از ساخت و ساز و مواردی مانند آن است.

شهرداری ها با ادامه دادن همین راه و روش، با مسائل و معضلات درآمدی روبرو خواهند شد. برای درآمدزایی پایدار، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و گردش اقتصادی در حوزه های مختلف مناسب ترین راه چاره است.

یکی از حوزه هایی که صندوق های سرمایه گذاری شهرداری ها می توانند براساس آن به کسب درآمد بپردازند، حوزه توریسم و گردشگری است.

رشد سفرهای کوتاه مدت، مقاصد گردشگری مرتبط با آن را به یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری تبدیل نموده است، شناخت منطقه ها و جاذبه های گردشگری برای شهرنشینان جذابیت دارد. در سالهای اخیرعدم اطمینان شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده به وسیله شرکتهای خصوصی و آژانس های گردشگری فضای نه چندان مناسبی را ایجاد نموده و شهرداری می تواند از این فرصت استفاده کند تا با استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه، برنامه ریزی سفرهای کوتاه مدت درون شهری را تنظیم کند و به ارائه این نوع خدمات به شهروندان بپردازد.

با توجه به آنکه دیگر ظرفیت های گردشگری در جهت توسعه بر هیچکس پوشیده نیست، شایسته است شهرداری ها با نگاهی تخصصی تر و جدی تر به این قضیه توجه نمایند.

منبع: همگردی

به "اهمیت صنعت گردشگری در توسعه مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت صنعت گردشگری در توسعه مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید