هنوز پرونده ثبت دنیای ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز دنیا بلاتکلیف است

به گزارش وبلاگ اسلیم، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، هنوز پرونده ثبت دنیای ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز دنیا بلاتکلیف است.

هنوز پرونده ثبت دنیای ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز دنیا بلاتکلیف است

فرامرز خوشاب، یک دوستدار میراث فرهنگی اعلام کرد: هنگامی که ایذه به اعتبار تمدن خود در لیست موقت میراث فرهنگی یونسکو نهاده شد، نویدی بود برای مردم این شهر که طعم شیرین دنیای شدن شهر و روستایشان را تجربه نمایند اما متاسفانه ارمغان ثبت دنیای در لیست موقت یونسکو برای ایذه تا به امروز هیچ بوده است.

وی توضیح داد: استانداران، فرمانداران، مدیران کل میراث فرهنگی و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله نماینده فعلی ایذه با اهمال کاری در پیگیری مطالبات مردم سهوی یا عمدی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و این کم کاری موجی از ناامیدی را در دل مردم ایجاد نموده و در واقع جفا در حق مردم محروم ایذه است.

او با اشاره به بازدید مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ میراث معنوی و طبیعی کشور از ایذه گفت: او هنگام بازدید از ایذه گفت که نه تنها یک اثر بلکه با ظرفیت موجود در این شهر میتوان 2 اثر ثبت دنیای داشت و متعجب بود که چرا تابحال برای ثبت دنیای شدن این شهر اقدام و درخواستی نشده است.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش با معاون مصطفی پورعلی ملاقات داشته، شرح داد: بنا به گفته دکتر حشمتیان، معاون دفتر ثبت آثار و حفظ میراث معنوی و طبیعی کشور در 9 سال گذشته هیچ گونه مکاتبه و جلسه ای از جانب مسئولان استان خوزستان برای ثبت دنیای شدن درخواست نشده است.

او تاکید نمود: هم اکنون استاندار خوزستان باید دست به قلم گردد و در نامه ای از رئیس سازمان میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی بخواهد که نسبت به ثبت دنیای ایذه توجه ویژه ای داشته باشد که در غیر این صورت، ایذه همچنان خارج از اراده وزارتخانه خواهد ماند.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان استان خوزستان در حفظ و معرفی این آثار گرانبها اعلام کرد: بی توجهی مطلق به آثار تاریخی ناشی از عدم مدیریت واحد مسئولان استان است.

خوشاب به نقش مهم توریستی در برطرف معضل بیکاری شهرستان ایذه اشاره نمود و گفت: نمیتوان گفت در اسرع وقت اما در صورت ثبت دنیای شدن منظر تاریخی فرهنگی ایذه و شناخته شدن این شهرستان، به ازای ورود هر توریست به استان اشتغال ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مسئولان استانهای دیگر به شدت پیگیر ثبت دنیای شدن آثار تاریخی خود هستند، گفت: این در حالی است که مسئولان استان خوزستان ثبت دنیای شدن ایذه را همچنان به حال خود رها نموده اند.

این دوستدار میراث فرهنگی بعلاوه با اشاره به مغفول ماندن بعضی از اسناد در تاریخ ایران گفت: یکی از این اسناد که باید مورد توجه قرار گیرد، سند برابری زن و مرد در نقش برجسته های اشکفت سلمان ایذه است که در این نقوش زن و مرد را برابر و هم سطح نشان می دهد.

به گفته وی: این نقوش برجای مانده یکی از اسناد معتبر در زمینه احترام به حقوق زنان و جایگاه برابر زنان ایرانی با مردان در حدود 2700 سال پیش است که می تواند با منشور حقوق بشر کوروش برابری کند.

خوشاب با بیان اینکه در زمانی که تمدن های غربی از جمله یونان باستان دختران خود را قربانی می کردند، زنان این سرزمین از جایگاه والای و برابری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار بودند، تاکید نمود: این سندی که وجود دارد، باید به شکل ویژه ای به دنیا معرفی گردد.

منبع: همگردی

به "هنوز پرونده ثبت دنیای ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز دنیا بلاتکلیف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز پرونده ثبت دنیای ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز دنیا بلاتکلیف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید