نقش مشاور در فرایند تحصیلی دانش آموزان
به گزارش وبلاگ اسلیم، تهران (پانا) - یک مشاور تحصیلی در مورد جایگاه مشاوره در فرایند تحصیلی دانش آموزان شرح داد.

به گزارش وبلاگ اسلیم، شروین مسیح در خصوص اهمیت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان گفت: باید مقاطع تحصیلی، تفکیک و جداسازی شوند و سپس در خصوص اهمیت مشاوره تحصیلی بحث کرد، مشاوره تحصیلی در مقطع ابتدایی باید برای والدین انجام گردد نه دانش آموزان، در این مشاوره می توانند آموزش های مختلفی برای فرایند اصلی فرزندشان داشته باشد.
وی ادامه داد: در مقطع اول میانهه مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان و خانواده هایشان به صورت همگام انجام می گردد در دوره دوم میانهه نیز به طور معمول به علت ورود دانش آموزان به مرحله ای که همراهی و هدایت یک مشاور برای آن ها لازم است و بعلاوه علاقه خود دانش آموزان برای تصمیم گیری در خصوص آینده تحصیلی برای دانش آموزان انجام می گردد با توجه به اینکه در این سن دانش آموزان اهداف برای خود در نظر دارند نمی توان گفت که صددرصد جهتی که انتخاب می نمایند درست است.
وی اضافه نمود: در این سن دانش آموز می داند که چه چیزی از آینده خود می خواهد، اما مشاوره هایی که تجربه های فراوانی درباره موارد مشابه دارند راهنما های مناسبی برای سوق دادن دانش آموز به سمت جهت درست برای انتخاب هدف درست هستند، چون از موارد مشابه تجارب فراوانی کسب نموده اند و الگو برداری های مشخصی دارند.
وی ادامه داد: دانش آموزان در این سن شخصیت فردی خود را دارند و شخصیت دانش آموزان مانند اثر انگشت هیچ شباهتی به همدیگر ندارد، اما مشاور این توانایی را دارد که شباهت هایی در خصوص اهداف دانش آموز را کشف کند و پس از الگوبرداری به پیشبرد جهت دانش آموزان یاری کند و پس از پیش رفتن بخشی از جهت از دانش آموز بخواهد که ادامه جهت خود را پیش ببرد.
وی اعلام کرد: به طور کلی مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف تفاوت هایی دارد به طور مثال در دوره دوم میانهه دانش آموزان هدفمند از کلاس دهم برای آینده پیشبرد اهداف شان برنامه ریزی می نمایند به طور معمول اکثریت دانش آموزان مندی را از دوره دهم شروع نمی کنم و از سال دوازدهم تصمیم می گیرند با یاری مشاور برای اهدافشان برنامه ریزی کند.
وی گفت: به طور کلی مشاوره دادن و مشاوره گرفتن یک مسئله مهم و خواسته است و باید توجه داشت همه مشاورین توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان و شناسایی شخصیت آن ها را ندارند و صرفاً با ارائه یک الگوی ثابت و مشابه برای همه دانش آموزان آن ها را هدایت می نماید این در حالی است که برخی از مشاوران به شخصیت شناسی دانش آموزان قبل از برنامه ریزی برای آینده او خیلی اهمیت می دهند و پس از شناسایی نکات مثبت و منفی شخصیت دانش آموز برنامه ریزی برای دانش آموز انجام می دهند و جهت را به او نشان می دهند.
این مشاور گفت: یک مشاور عالی باید جهت را به دانش آموز یاد بدهد یعنی به او بیاموزد که چگونه برای خود برنامه ریزی کند نه اینکه خودش برای برنامه بنویسد و به صورت مداوم از او بخواهد تا طبق آن برنامه پیش برود مشکل این مدل برنامه ریزی این است که اگر یک روز دانش آموز نتوانست طبق آن برنامه پیش برود به صورت کلی دچار اختلال و سردرگمی می گردد و از درس هایش عقب ماند و دچار آشفتگی می گردد مشاور خوب باید به دانش آموزان بیاموزد که با شناسایی و بهره گیری از توانایی هایشان برنامه ریزی نمایند.
وی اضافه نمود: مشاور خوب باید روی دانش آموز کنترل داشته باشد، اما نباید با ارائه یک برنامه از پیش نگارش شده خط و مشی برای او معین کند و او ناچار کند تا دقیقاً طبق آن برنامه پیش برود و معمولاً دانش آموزانی که سطح بالایی ندارند و میانه هستند این سبک برنامه ریزی ها را دوست دارند و از اینکه یک مشاور برنامه از پیش معین شده به آن ها بدهد تا آن پیش بفرایند استقبال می نمایند.
وی اعلام کرد: معمولا این دانش آموزان فعالیت و کوشش از سوی خود ندارند و صرفاً طبق برنامه ریزی پیش می فرایند و اکثراً نمی توانند کار را به صورت کامل انجام دهند و جز به جز برنامه را عملی نمایند چنین برنامه ریزی هایی برای این دانش آموزان مفید هست، اما کارآمد نیست مرتباً دانش آموز به تغییر و بازسازی برنامه احتیاج دارد و باعث می گردد دانش آموزان به سمت توقعات کم پیش بفرایند و کوشش شان کم گردد و صرفاً چشمشان به دست مشاور باشد تا به او برنامه های بدهند این نوع از برنامه ریزی کار را برای مشاور نیز سخت می نماید.
منبع: خبرگزاری پانا