مهران مدیری با دورهمی در پی چیست؟
به گزارش وبلاگ اسلیم، پخش قطعات موسیقی و نام بردن از نویسندگانی که نامشان کمتر در تلویزیون برده می شود، بسیار مفید است و به فرهنگ سازی هم کمک بیشتری می کند.
یک مدرس دانشگاه با باور به اینکه صداوسیما نشان داده است بیشتر بحث درآمدزایی برایش در اولویت است تا فرهنگ سازی، درباره رویکرد اخیر برنامه دورهمی که با ساختار مسابقه و با تعریف بالا بردن سطح اطلاعات عمومی مردم، تولید و پخش می شود، شرح داد:
در این میان برای تهیه کننده ای که به ساخت برنامه می پردازد هم بحث اقتصادی اول است و در حال حاضر به نظر نمی رسد که صداوسیما با اولویت فرهنگ سازی در حال حرکت باشد.
دورهمی از برنامه های ادامه دار تلویزیونی است که تا به امروز در فصل های مختلفی روی آنتن رفته است. این مجموعه که تا مدت ها با ساختار تاک شو پخش شد، پس از اینکه به تکرار افتاد، سراغ ساختاری تازهتر به نام مسابقه رفت؛ قالبی که این روز ها در شبکه های تلویزیونی دنیا در بسکمک موارد حرف اول را می زند و پیش از این در کارنامه مهران مدیری هم دیده نمی شد.با این همه اذعان به کپی بودن این برنامه از سوی سازنده، از همان ابتدا دورهمی را وارد چالش تازهی کرد؛ اینکه آیا کپی بودن یک برنامه به قوت آن آسیب می رساند و ماهیتا کار درستی است؟ و آیا تمام برنامه های سرگرمی از این دست باید حتما تازه باشند؟
پرسش هایی از این دست سپس با پاسخی صریح از سوی مهران مدیری همراه شد؛ اینکه برای احترام به مخاطب باید واقعیت را به او گفت و تاکید کرد، در دنیای زندگی می کنیم که شما به هرچه استناد کنید، کمتر از دو دقیقه می توان اصلش را درآورد (صحبت های مهران مدیری در برنامه پرانتز باز).
پس از آن بود که نگاه ها به دورهمی به دو دسته تقسیم شد؛ دسته اول بر این باور بودند که به دلیل نداشتن خلاقیت کافی از سوی برنامه سازان داخلی، کپی کردن تبدیل به امری مرسوم شده است که چندان مقبول نیست.
دسته دوم، اما معتقد بودند که کپی کردن اگر با اصول درستی انجام شود، منعی ندارد و اعمال تغییرات جزئی متناسب با فرهنگ مردم، امری ضروری در کار های کپی شده است که از طرفی خلاقیت سازنده برنامه را هم طلب می کند؛ بنابراین کپی بودن یک برنامه از برنامه های دیگر در صورتی که سازنده این امر را تکذیب نکند کار غلطی نیست، اما زمانی که سازنده برنامه این واقعیت را قبول نمی کند و یا تغییرات جزئی ای متناسب با فرهنگ مردم در برنامه ایجاد نکند کپی بودن این برنامه تبدیل به آسیبی می شود و کار درستی به نظر نمی رسد.
اما در این میان نگاهی دیگر هم شکل گرفت؛ دورهمی مهران مدیری که به گفته خودش جزء به جزء کپی شده، سراغ سوالاتی رفته است که در نمایی کلی به ادبیات، موسیقی، سینما و در مجموع هنر نگاهی ویژه دارد و در این میان موضوعات و نام افرادی برای نخستین بار فرصت مطرح شدن در آنتن رسانه ملی را پیدا می کند؛ هرچند باید تاکید کرد که صرف گذر از نام یک نویسنده، آهنگساز و یا کارگردان در یک برنامه نمی تواند تضمینی برای بالا بردن سطح سواد و اطلاعات عمومی بینندگان و شرکت کنندگانش باشد.
بیتا شاه منصوری، عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ـ در پاسخ به این پرسش که آیا با تولید و پخش برنامه ای مانند دورهمی می توان چشم امیدی به افزایش دانش علمی و فرهنگی شرکت کنندگان و تماشاگران داشت؟
می گوید: پخش قطعات موسیقی و نام بردن از نویسندگانی که نامشان کمتر در تلویزیون برده می شود، بسیار مفید است و به فرهنگ سازی هم کمک بیشتری می کند.
او با اشاره به اینکه سوالاتی که در برنامه دورهمی از شرکت کنندگان پرسیده می شود، عمدتا سطحی و در حوزه دانش عمومی است، در عین حال تاکید می کند: اگر مخاطب علاقه مند باشد، طرح این پرسش ها به دانش عمومی اش کمک می کند. چون برنامه تخصصی نیست و نباید هم باشد.
دکتر شاه منصوری با اشاره به این نکته که بهتر است برنامه های سرگرمی با همین قالب پیش بروند و برنامه های تخصصی که قرار است دانش علمی مردم را بالا ببرند در قالب خودشان ساخته شوند، اظهار می کند: خیلی خوب است که ما بتوانیم برنامه ریزی های دقیقی داشته باشیم که علاوه بر اینکه مردم سرگرم می شوند، دانش تخصصی هم آموزش ببینند؛ اما نکته اینجاست که برنامه ای مانند دورهمی این ظرفیت را ندارد.
این مدرس دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره تغییراتی که مهران مدیری در فصل های گوناگون دورهمی ایجاد کرد، با اشاره به اینکه چارچوب کلی برنامه های صداوسیما تلاش برای جذب تعداد بیشتر مخاطب است، تصریح می کند: به نظر من اولویت صرفا نشاندن مخاطب پای برنامه است. پس قطعا تلاش می شود که با توجه به تغییر فصل، برنامه هم تغییری کند تا با ریزش مخاطب روبرو نشود.
شاه منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا انگیزه اقتصادی را هدف اصلی برنامه دورهمی می داند؟ می گوید: برنامه سازی صداوسیما شرایط خاصی دارد و هر کس حتی با ظرفیت پایینی در صورتی که اسپانسر داشته باشد، می تواند برنامه بسازد و مجوز تولید و پخش را دریافت کند؛ بنابراین برنامه هایی که با این ظرفیت تولید و ساخته می شوند، بیشتر به دلیل بحث درآمدزایی در پی مخاطب هستند و به این ترتیب بحث اقتصادی بحث اول می شود و بعد بحث فرهنگ سازی.
منبع: فرادید