معرفی پاپایا و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ اسلیم، درختی است دو پایه به ارتفاع حدود 4 متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای استوانه ای و تقریباً بدون شاخه، ساقه آن در قسمت قاعده توپر و مقاوم و در قسمت انتهایی رأس حالت اسفنجی و تقسیم شده به جدارهای گوشتدار از

معرفی پاپایا و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Carica papaya L.، نام فرانسه Papayer و نام انگلیسی آن Papaya می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، پاپایا، بباز و بابایا نامیده شده است.

تیره گیاه:

پاپایاسه Papayaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است دو پایه به ارتفاع حدود 4 متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای استوانه ای و تقریباً بدون شاخه، ساقه آن در قسمت قاعده توپر و مقاوم و در قسمت انتهایی رأس حالت اسفنجی و تقسیم شده به جدارهای گوشتدار از ناحیه داخل است. پوست تنه درخت تقریباً ضخیم و متمایل به سبز و پوشیده از یک قشر نازک خاکستری می باشد. برگ های آن بزرگ به طول حدود 40 سانتی متر و دارای دمبرگی دراز می باشند. تمام برگ های گیاه در قسمت انتهایی واقع شده به طوری که امتداد تنه درخت بدون برگ مشاهده می گردد. مسکن سرفه های مقاوم و خلط آور، دفع کننده انواع کرم ها از بدن و رفع کننده سوءهاضمه، رفع کننده کم خونی دختران جوان و ضد باکتری می باشد. ضمناً برای بزرگ شدن طحال، لکه های پوستی، کک مک های صورت، اگزما، پسوریازیس، ورم پاها و عقب افتادن قاعدگی هم مفید است پهنک برگ ها منقسم به حدود 7 تا 11 تقسیم عمیقِ دندانه دار و گل های آن نر و ماده که در بین برگ های رأس ساقه ها ظاهر می شوند. گل های نر آن سفید مایل به زرد و گل های ماده سفید برفی و میوه اش بزرگ به طول حدود 30 سانتی متر و به قطر حدود 15 سانتی متر که پس از رسیدن به رنگ زرد مایل به نارنجی در می آید و در داخل میوه تعداد زیادی دانه های قهوه ای رنگ وجود دارد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی گرم و مساعد برخی از منطقه ها کشورها و جزایر بخصوص جزایر موریس، آنتیل و هائیتی و در کشورهای هند، برزیل، کلمبیا و در بسیاری از نواحی آمریکای جنوبی به حالت نیمه وحشی انتشار دارد. این درخت در ایران نمی روید ولی در برخی از نواحی جنوب مانند میناب و چابهار پرورش داده می گردد.

بیشتر بخوانید: حقایقی در رابطه با مواد تغذیه ای میوه پاپایا

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه:

پاپائین، کارپائین و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه

نحوه مصرف:

معمولاً میوه رسیده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

مسکن سرفه های مقاوم و خلط آور، دفع کننده انواع کرم ها از بدن و رفع کننده سوءهاضمه، رفع کننده کم خونی دختران جوان و ضد باکتری می باشد. ضمناً برای بزرگ شدن طحال، لکه های پوستی، کک مک های صورت، اگزما، پسوریازیس، ورم پاها و عقب افتادن قاعدگی هم مفید است.

تذکر:

مصرف آن برای خانم های باردار و مادران شیرده مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی پاپایا و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پاپایا و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید