سفر به همدان، اولین پایتخت مادها

به گزارش وبلاگ اسلیم، با معرفی یک مقصد تابستانی دیگر موافقید؟ این بار می خواهیم به غرب کشور رفته و با جاذبه های گردشگری همدان آشنا شویم. شهری که اولین پایتخت مادها بوده و نامش در میان قدیمی ترین شهرهای جهان به ثبت رسیده است. پایتخت تاریخ و تمدن ایران عنوان دیگری ست که همدان به داشتن آن افتخار می نماید.

سفر به همدان، اولین پایتخت مادها

اکباتان، هگمتانه، آنادانا و امدانه از نام های قدیمی همدان هستند. پشتوانه تاریخی این شهر به دور و درازی حکومت مادها می رسد و همین تمدن دور و دراز همدان را به یکی از کهن ترین شهرهای جهان تبدیل نموده است. علاوه بر این موقعیت مکانی همدان، طبیعت سرسبز این استان غربی را با تاریخ آن ترکیب نموده و مقصد گردشگری منحصربه فردی را پدید آورده است. غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا، مجموعه تاریخی گنجنامه و … از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری همدان هستند.

معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان

.

غار علیصدر همدان

غارعلیصدر در 75 کیلومتری همدان و در شهرستان کبودر آهنگ واقع شده است. اما بازدید از آن را جز اولین جاذبه های گردشگری در سفر به همدان باید قرارداد. غار علیصدر طولانی ترین راستا آبی جهان را دارد و در دالان های پرپیچ وخم خود جاذبه های طبیعی بی شماری را پنهان نموده است. برای دیدن این غار شگفت انگیز بایستی از قایق بهره ببرید. بی شک قایق سواری آن هم در زیرزمین و با سقفی پوشیده شده از اشکال عجیب و غریب تجربه ای تکرارنشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

مناظر زمین شناسی در غار علیصدر در جهان منحصربه فرد هستند و بی اغراق آن ها را می توان بخشی از معجزه طبیعت دانست. این غار از دالان ها و تالارهای پیچ در پیج تشکیل شده و وجود دریاچه ای در میان غار آن را به عظیمترین غار آبی جهان تبدیل نموده است. نکته قابل توجه اینکه دمای درون غار همواره و حتی در اوج گرمای تابستان هم خنک می باشد. از این رو علیصدر را می توان در لیست بهترین جاذبه های گردشگری همدان برای سفرهای تابستانی قرار داد. راستاهای غار علیصدر به گونه ای طراحی شده که معلولان عزیز هم به راحتی می توانند از آن دیدن نمایند.

آدرس: همدان، شهرستان کبودرآهنگ

ساعات بازدید: 8 صبح تا 5 بعدازظهر

مجموعه تفریحی - تاریخی گنجنامه

وجود کتیبه های هخامنشیان و آبشاری طبیعی پایه و اساس شکل گیری مجموعه گنجنامه می باشد. این مرکز تفریحی و تاریخی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری همدان است که حال و هوایی متفاوت و دلچسب دارد.

پروژه گنجنامه در سال 1378 کلید خورد و ساخت آن 16 سال به طول انجامید. در این مدت اضافه کردن تفریحاتی مانند تله کابین، سورتمه ریلی، بانجی جامپینگ، غار آکواریوم و رنجر آن را به یک تفریگاه کامل و بی نقص تبدیل کرد.

کتیبه های سنگی هخامنشی بخش تاریخی گنجنامه را تشکیل می دهند. این سنگ نبشته ها لوح های باقیمانده از داریوش و خشایارشاه هستند که به زبان های عیلامی، بابلی و پارسی باستان بر روی صخره های کوه الوند حکاکی شده است.

کمی دورتر از کتیبه ها آبشاری عظیم و فوق العاده زیبا واقع شده است که نسیم آن سراسر منطقه را خنک نموده و ومحلی دنج برای عکاسی و گذراندن یک روز عالی در طبیعت می باشد. پس از بازدید از آثار باستانی و آبشار می توانید در محوطه گنج نامه قدم زده، سوغاتی بخرید و از سایر تفریحات مهیج آن لذت ببرید.

آدرس: 5 کیلومتری جنوب غربی همدان، انتهای دره عباس آباد

زمان یازدید از این مجموعه آزاد است.

آرامگاه باباطاهر

باباطاهر معروف به باباطاهر عریان شاعر و دوبیتی سرای قرن چهارم و پنجم هجری است که امروزه آرامگاهش به یکی از جاذبه های گردشگری همدان تبدیل شده است. بیشتر شعرهای این شاعر عظیم به زبان لکی سروده شده و به عنوان ضرب المثل از آن ها استفاده می گردد.

آرامگاه باباطاهر در سال 1344 ساخته شد و معماری آن نمونه ای ارزشمند از تلفیق معماری قرن هفتم و مدرن است. این آرامگاه در میدانی مستطیل شکل قرار گرفته و به کار رفتن کاشی کاری های معرق در تزیینات داخلی و ظریف کاری جلوه ای خاص به بنا بخشیده است. در قسمتی از محوطه داخلی آرامگاه 24 قطعه سنگ زیبا واقع شده است که بر روی آن ها 24 دوبیتی از باباطاهر حک شده است. هرساله گردشگران زیادی برای ادای احترام به این شاعر گران قدر از آرامگاه باباطاهر بازدید می نمایند.

آدرس: همدان، میدان باباطاهر

ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 8 شب

آرامگاه ابوعلی سینا

شهر همدان یکی از ارزشمندترین آثار جهانی را در خود دارد. آرامگاه ابوعلی سینا بنایی گران بها که برای یادبود عظیمترین شاعر، عارف و پزشک جهان ساخته شده است. این بنا در میدانی به همین نام واقع شده است و به عنوان نماد شهر همدان شناخته می گردد.

معماری آرامگاه طرحی الهام گرفته شده از قدیمی تری بنای اسلامی به نام قابوس بن وشمگیر که در شهر گنبد کابوس واقع شده است می باشد. این بنا از دو تالار تشکیل شده است. تالار شمالی که در آن مجموعه نفیس از کتب خطی بوعلی سینا نگه داری می گردد و تالار جنوبی که به موزه سکه، سفال و اشیا کشف شده مربوط به هزاره قبل از میلاد اختصاص داده شده است.

میدانی که آرامگاه در آن قرار گرفته طرحی از باغ های قدیمی ایرانی دارد و با درختان چنار و چندین آب نمای زیبا تزیین شده است. شما می توانید علاوه بر بازدید از آرامگاه و موزه ها در محوطه میدان قدم زده و از هوای خوب و طبیعت سرسبز همدان لذت ببرید.

آدرس: همدان، میدان بوعلی سینا

ساعات بازدید: تمامی ایام هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 5:30 بعدازظهر

مجموعه تفریحی عباس آباد

عباس آباد مجموعه تفریحی بسیار زیبایی ست که به لطف داشتن دریاچه مصنوعی خارق العاده اش در میان جاذبه های گردشگری همدان قرار گرفته است. این مجموعه در ارتفاعات شهر واقع شده است و چشم اندازی خیره نماینده از کوه ها و طبیعت سرسبز همدان را مقابل چشم گردشگران قرار می دهد.

مجموعه عباس آباد که به تپه عباس آباد نیز معروف است دارای یک رستوران بسیار مدرن، محوطه سبز زیبا برای پیاده روی، چندین کافه و پارکینگ اختصاصی می باشد. همچنین در این مجموعه چندین سوئیت مجهز برای قامت گردشگران فراهم شده است.

پیست اسکی الوند، موزه تاریخ طبیعی همدان، مجسمه شیر سنگی، میدان تاریخی امام و گنبد علویان از دیگر جاذبه های گردشگری همدان می باشند.

منبع: ستاره ونک

به "سفر به همدان، اولین پایتخت مادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به همدان، اولین پایتخت مادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید