زالاوا ما را به یاد آثار کیارستمی می اندازد

به گزارش وبلاگ اسلیم، منتقد ورایتی در گزارشی به آنالیز و نقد فیلم سینمایی زالاوا اولین تجربه کارگردانی ارسلان امیری پرداخته است.

زالاوا ما را به یاد آثار کیارستمی می اندازد

به گزارش خبرنگار ، آلیسا سیمون از منتقدان ورایتی، در مطلبی به آنالیز و نقد فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری پرداخته است. زالاوا اخیراً در بخش هفته منتقدان جشنواره فیلم وهم نمایش داده شده که به طور مستقل و موازی با این رویداد برگزار می گردد.

این فیلم توانست علاوه جایزه انجمن بین المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) جایزه برترین فیلم بخش هفته منتقدان را که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می گردد، دریافت کند.

منتقد ورایتی در این مطلب نوشته: فیلم سینمایی زالاوا در ژانر وحشت است که داستان آن در سال 1978 در یک روستای کوهستانی کُردی روایت می گردد و داستان آن در واقع جدال باور های علمی با خرافات و باور های گروهی است. مضمونی که با شرایط این روز ها هم مرتبط است. سیمون در ادامه می نویسد که این فیلم پیش از آنکه وارد قسمت تراژدی گردد کارش را با حس شوخ طبعی شروع می نماید.

ارسلان امیری که خودش از اقلیت های کُرد در ایران است فیلمی با اعتماد به نفس منطبق بر ادبیات سینمایی ساخته که اثری نو در ژانر های آثار سینمایی محسوب می گردد.

منتقد ورایتی در ادامه اشاره می نماید شاید مهمترین دارایی این فیلم نقش آفرینی نوید پور فرج به اسم مامور ژاندارمری باشد که کوشش می نماید قانون را در بین ساکنان زالاوا اجرا کند، اما عواقبی ناخواسته را در پی دارد. سیمون همینطور اشاره می نماید که دریافت جایزه فیپرشی در وهم در افزایش توجه ها به این فیلم موثر خواهد بود.

منتقد ورایتی با اشاره به این موضوع که این فیلم به تنهایی می تواند در سینمای ایران مورد تحسین قرار گیرد، گفت: محتوای تمثیلی آن به مراتب شگفت انگیز تر است؛ چرا که نیرو های شیطانی در این فیلم در واقع می تواند استعاره ای از کووید 19 باشد و جدال بین علم و خرافه که هنور در سراسر جهان دیده می گردد.

آلیسا سیمون نوشت، اگرچه زالاوا فیلمی است که با بودجه ای اندک ساخته شده، اما ویژگی های فنی آن فوق العاده است. وقتی گروهبان در جاده حرکت می نماید، نمای دوربین از جاده های پرپیچ و خم کوهستانی، ما را به یاد آثار عباس کیارستمی می اندازد. محمد رسولی فیلمبردار هم به خوبی می داند که چگونه ترس های ناگهانی را ایجاد کند. از طرفی تدوین عماد خدابخش و فضایی که موسیقی رامین کوشا ایجاد نموده تنش را در سراسر فیلم حفظ می نماید.

منتقد ورایتی در سرانجام صحبت هایش متذکر می گردد که زالاوا در طی اکرانش در جشنواره فیلم فجر، جوایز برترین فیلم اول، فیلمنامه و بازیگری نقش مکمل را دریافت نموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زالاوا ما را به یاد آثار کیارستمی می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زالاوا ما را به یاد آثار کیارستمی می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید