در برابر همسر عصبانی چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، آیا وقتی همسرتان عصبانی است، سر شما داد می زند؟ آخرین باری که این رخ داد، چه وقت بود؟ اگر یادتان نمی آید، علامت خوبی است. اما اگر این شرایط بارها اتفاق می افتد، پس باید گفت روابط خوب و زندگی شادی ندارید. بنابراین باید برای بهبود اوضاع زندگی تان کاری انجام دهید.

در برابر همسر عصبانی چه باید کرد؟

اگر دادوهوار در خانه به عادت روزمره تان تبدیل گردد، مطمئن باشید نمی توانید چیزی را در زندگی تغییر داده و مسائل تان را حل کنید و به مرور زندگی زناشویی تان در خطر نابودی قرار می گیرد. خوشبختانه براساس آنالیز هایی که در زمینه احساسات و ارتباطات صورت گرفته است، برای نجات دادن زندگی و رابطه تان، راهکار هایی وجود دارد.

رفتار با همسری که فریاد می زند

محققان در تازه ترین آنالیز های خود با استفاده از قالب داستان گویی روایی-تفسیری به فریادهای دیگران گوش داده اند تا بتوانند داستان پشت آن فریادها را درک نمایند. در واقع آنها با این روش قصد دارند راهی برای شنیدن حرف های فردی که عصبانی است باز نموده و چیزی را که موجب این نوع رفتار شده است، درک نمایند. به عبارت دیگر با این روش می توانید چیزی را که همسرتان می خواهد به شما بگوید، به خوبی درک کنید.

محققانی که این روش را به کار گرفتند، آن را اصول شنیدن اخلاقی برای درک نامیدند. این روش به شما یاری می نماید از داد و فریادهای همسرتان دلخور نشوید و فقط سعی کنید علت این رفتار او را بفهمید. به همین علت باید از دو اصل مهم زیر پیروی کنید:

1. سکوت کردن

برای خوب شنیدن باید کاملا ساکت بمانید و حرفی نزنید. برای اینکه بدانید علت فریاد همسرتان چیست، باید با آرامش به حرف های او گوش دهید.

2. شنیدن با حوصله

فریاد همسرتان را درخواستی تلقی کنید که ارزش شنیدن دارد. وقتی کسی فریاد می زند، به این معناست که احساس می نماید کسی به حرف های او گوش نمی دهد. بنابراین باید با حوصله و بدون کلافگی به حرف های او گوش کنید.

به دلایل مختلف ممکن است همسرتان فریاد بزند:

1. جلب توجه

بعضی از افراد وقتی خیلی عصبانی می شوند، فریاد می زنند. گاهی اوقات این افراد احساس می نمایند دیگران به آنها توجهی ندارند و با فریاد می خواهند توجه ها را به خود جلب نمایند.

2. اضطراب

وقتی همسرتان به علتی مضطرب می گردد و نمی تواند از پس آن به خوبی برآید، ممکن است با دادوهوار این احساس خود را بروز دهد. محتمل است رفتار او از نگاه دیگران واقعا آزاردهنده به نظر آید، اما یادتان باشد فردی که مضطرب می گردد درمانده است و به یاری احتیاج دارد.

3. تغییرات فیزیکی

شادی و اندوه با تغییرات شیمیایی و ذهنی در بدن مرتبط هستند. بنابراین وقتی در بدن زن یا مرد، تغییرات شیمیایی رخ دهد، احتمال اینکه او دچار خشم ناگهانی و در نتیجه فریاد زدن گردد زیاد است. تغییرات شیمیایی بدن حتی با نداشتن خواب خوب شبانه هم رخ می دهد. بنابراین وقتی همسرتان خواب خوبی نداشته باشد، ممکن است با کوچکترین تحریکی عصبانی گردد و فریاد بزند.

علت فریادهای همسر هنگام عصبانیت

عصبانیت و داد و فریاد، اثر بسیار بدی روی زوج های می گذارد که از بعضی از آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. بزرگ شدن مسائل و احتمال بیماری

وقتی افراد بر سر یکدیگر فریاد می زنند، بیشتر مواقع کلمات و جملات نامناسبی به کار می برند. این برخورد باعث صدمه زدن به احساسات یکدیگر و در نتیجه از بین رفتن روابط خوب بین آنها می گردد.

چنانچه این رفتارها ادامه یابد، احتمال اینکه مسائل بزرگتر شده و در نهایت منجر به جدایی زوج ها گردد، بسیار زیاد است. حتی اگر زن و شوهر متارکه ننمایند، ممکن است پس از مدتی به بیماری هایی چون فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی و اعصاب مبتلا شوند.

2. افسردگی

اگر مکرر در معرض فریادهای همسرتان قرار گیرید و نتوانید رفتارهای او را کنترل کنید، احتمال افسردگی تان بالاست. درواقع وقتی نمی توانید جلوی رفتارهای مخرب او را بگیرید، احساس درماندگی و افسردگی می کنید و در نتیجه اندوه و غم وجودتان را فراگرفته و از علاقه تان به کارهای روزمره بسیار کم می گردد. حتی ممکن است احساس بی ارزش بودن کنید و تمرکزتان را از دست دهید یا به فکر صدمه زدن به خودتان بیفتید.

3. از دست رفتن سلامت روح و روان

آنالیز های علمی نشان داده، فریادهای همسر، سلامت روح و روان افراد، به ویژه زنان را در معرض خطر قرار می دهد. از این خطرات می توان به اختلال اضطرابی، اختلال غذاخوردن و مشکل در روابط اجتماعی با دیگران اشاره نمود.

4. ترس و نگرانی

یکی دیگر از صدماتی که فریادهای گاه وبیگاه زوج ها به آنها می زند، ترس و نگرانی است. وقتی فریاد زدن به الگوی رفتاری یکی از زوجین تبدیل گردد، احساس امنیت و اعتماد از میان آنها از بین می رود. این شرایط باعث می گردد فردی که تحت رفتارهای بد همسر خود قرار گرفته است، از بودن کنار او در عذاب و نگرانی باشد و دایم از اینکه هرلحظه ممکن است صدای فریاد همسرش بلند گردد بترسد.

5. دوری از هم

وقتی زوج ها به جای گفتگوی سالم با یکدیگر دعوا می نمایند و فریاد می زنند، نمی توانند روابط سالم خود را حفظ نمایند. آنها به یکدیگر مجال نمی دهند تا احساسات و افکارشان به خوبی درک گردد. به همین علت به مرور از یکدیگر دور شده و ارتباط خوبی با هم نخواهند داشت.

روش های آرام کردن همسر عصبانی

برای اینکه بتوانید همسر عصبانی خود را آرام کنید، چند روش زیر موثر هستند:

1. آرام بمانید

اگر همسرتان دایما بر سرتان فریاد می زند و شما هم همین رفتار را داشته باشید، اوضاع بدتر می گردد. برترین راهکار آرام ماندن است تا بتوانید صحبت های همسرتان را بهتر بشنوید و درک کنید.

2. آنالیز گزینه های برخورد مناسب

در پی روش هایی باشید که همسرتان را آرام می نماید. از آنجایی که زوج ها، همسران خود را بهتر از هر کسی می شناسند، مسلما می توانند روشی برای آرام کردن او بیابند.

3. آنالیز موقعیت

همواره شرایط آنگونه که به نظر می رسد یکسان نیست. اگر در پی راهکاری برای آرام کردن همسرتان هستید، باید آنالیز کنید چه چیزی باعث رنجش و آزار و در نتیجه بلند شدن دادوهوار او شده است. وقتی علت اصلی خشم و فریاد او را تشخیص دهید، بهتر می توانید از فریادهای بعدی او پیشگیری کنید.

کشف علت اصلی خشم و فریادها، شما را به زندگی شاد و بدون درگیری راهنمایی می نماید.

4. عدم توافق با هر حرف همسر

وقتی همسرتان دایما سرتان فریاد می کشد، احتمالا شما را به خاطر خیلی از مسائل مقصر می داند. بعضی از افراد تصور می نمایند برای اینکه همسر عصبانی شان را ساکت نمایند، برترین کار پذیرفتن حرف های اوست. اما این راهکار، هرگز مناسب نیست.

با پذیرفتن سرزنش های او، در عمل به او نشان می دهید راست می گوید و حق دارد سرتان فریاد بزند. بنابراین هرگز سرزنش های او را نپذیرید.

در انتها باید بگوییم به همسرتان اجازه ندهید به رفتارهای مخرب خود ادامه دهد و با ترفندهای مناسب، او را آرام کنید. اگر هم نتوانستید جلوی عصبانیت و برخوردهای نامناسب او را بگیرید، حتما به مشاور خانواده مراجعه کنید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید

به "در برابر همسر عصبانی چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در برابر همسر عصبانی چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید