خبرنگاران آیا پاندمی کرونا سیستم آموزشی را برای همواره تغییر خواهد داد؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، تهران - خبرنگاران- سال تحصیلی جاری رو به سرانجام است و میلیون ها دانش آموز بخش قابل توجهی از این سال را با تعطیلی مدارس و آموزش های راه دور سپری کردند. این در حالی است که انتظار نمی رود پاندمی کووید 19 تا بازگشایی مدارس در مهرماه به سرانجام برسد و احتمالا مسئولان آموزشی باید تدابیر خاصی را برای مقابله با این شرایط در برنامه های سال تحصیلی آینده بگنجانند.

خبرنگاران آیا پاندمی کرونا سیستم آموزشی را برای همواره تغییر خواهد داد؟

به گزارش پایگاه خبری یواس ای تودی، آنچه قطعی است، بازگشت دانش آموزان به مدارس بر خلاف سال های گذشته، یک امر عادی نخواهد بود. مطمئنا در سال تحصیلی جدید کوشش می گردد نیمکت ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کلاس ها قرار گیرند، تهویه صحیح فضاهای آموزشی فراهم گردد و برنامه مناسبی برای پاکسازی و ضدعفونی دوره ای این فضاها تدوین گردد.

در کنار این تدابیر ضروری است به نحوه ایجاد یک سیستم آموزش کارآمد نیز توجه گردد که در آن هریک از دانش آموزان فرصت یادگیری و پیشرفت را به دست آورند. سیستمی که بهتر از نظام آموزشی قبل از دوران کووید 19 عمل کند.

مقابله با شرایط غیرمعمول مستلزم تغییرات غیرمعمول است

شاید هنگامی که با یک فوریت بهداشتی در سطح ملی روبرو هستیم، زمان مناسبی برای پیشنهاد تغییر جهت در نظام آموزش عمومی کشور نباشد؛ اما ویروس کرونا همه چیز را تغییر داده و سیستم آموزشی نیز این جریان مستثنی نبوده است.

البته بدیهی است که تغییر جهت در نظام آموزشی مستلزم سرمایه گذاری دولت است و هزینه این اقدام، قابل توجه خواهد بود. در دوره شیوع کووید 19، نظام های آموزشی مختلف با استفاده از رویه ها و ابزارهای نوآورانه کوشش نموده اند تا خدمات آموزشی مناسب را برای دانش آموزان فراهم نموده، از آن ها حمایت نمایند و با خانواده آن ها در ارتباط باشند.

اکنون زمان آن رسیده است که راهکار های کوتاه مدت را کنار بگذاریم و راهکارهای مناسبی را برای برطرف افت تحصیلی ناشی از تعطیلی بلندمدت مدارس بر دانش آموزان و همچنین جلوگیری از بروز مجدد این مشکل در صورت تعطیلی مجدد مدارس بیابیم.

یک برنامه آموزشی جامع باید دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابری های آموزشی ناشی از پاندمی کرونا باشد که پیامدهای ناگوار آن به دانش آموزان فقیر و آسیب پذیر بیشترین صدمات را وارد می نماید.

اصول ایجاد یک نظام آموزشی جدید

برای ایجاد یک نظام آموزشی کارآمد نمی توان تنها از یک راهکار استفاده کرد. بلکه برای این منظور ضروری است روینمودهای مختلفی به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه چند اصل مهم برای ایجاد یک نظام آموزشی منصفانه با فرصت های برابر، بیان می گردد:

منسوخ بودن تقویم آموزشی

بسیاری از دانش آموزان فرصت یادگیری بخش قابل توجهی از مطالب را در سال تحصیلی جاری از دست دادند و نمی توان برای جبران این شرایط تا پاییز آینده منتظر ماند. بنابراین ضروری است با استفاده از برنامه های تابستانی، این عقب ماندگی تحصیلی جبران گردد.

با توجه به این که ممکن است پاندمی کووید 19 سال ها ادامه داشته باشد، ضروری است مدارس از یک برنامه آموزشی استفاده نمایند که در تمام طول سال امکان علم آموزی را فراهم کند.

آموزش های شخصی

ممکن است در فصل پاییز مدارس نتوانند پذیرای تمام دانش آموزان باشد. در نتیجه ضروری است یک برنامه شخصی برای هر دانش آموز تدوین گردد که احتیاجهای آموزشی، اجتماعی و احساسی وی را مورد متوجه قرار دهد. دانش آموزانی که بیشترین احتیاج آموزشی، علمی و اجتماعی را دارند، باید از کلاس هاس حضوری استفاده نمایند.

ممکن است از روی ناچاری تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس ها کاهش یابد و این شرایط، فرصت مناسبی را برای گروه بندی دانش آموزان بر اساس روش های آموزشی مناسب آن ها فراهم می نماید.

توجه به شایستگی به جای مدت حضور در کلاس

ضروری است انتظارات ما از یادگیری دانش اموزان و نحوه ارزیابی آن ها مورد بازبینی قرار گیرد. در بسیاری از مدارس دنیا به جای ارتقای مقطع درسی در انتها هر سال تحصیلی، دانش آموزان با سطوح علمی مختلف و به صورت گروهی آموزش داده می شوند و بر اساس شایستگی هایی که به دست می آورند، مقطع آن ها ارتقا می یابد.

آموزش بر مبنای شایستگی، علاوه بر مقابله با پیامدهای تعطیلی مدارس، موجب کاهش تفاوت های آموزشی ناشی از صندلی اقتصادی و اجتماعی در بین دانش آموزان می گردد.

حمایت از احتیاجهای غیرآموزشی دانش آموزان

بهره مندی از امکاناتی مانند خدمات بهداشت جسمی و روانی، سکونت، تغذیه مناسب و سایر احتیاجهای ضروری دانش آموزان موجب افزایش حداکثری ظرفیت یادگیری در دانش آموزان و تمرکز معلمان بر آموزش می گردد. دسترسی به این خدمات به ویژه در ماه های آینده که آثار بیکاری و مسائل اقتصادی تشدید خواهد شد، اهمیت زیادی دارد.

چنین تغییراتی در سیستم آموزشی مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه در حوزه های اقتصادی، نیروی انسانی، فناوری و زیرساخت های آموزشی است.

مترجم: سپیده کاشانی

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آیا پاندمی کرونا سیستم آموزشی را برای همواره تغییر خواهد داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا پاندمی کرونا سیستم آموزشی را برای همواره تغییر خواهد داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید