حداکثر ظرفیت کارت حافظه SD چقدر می تواند باشد؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، سال ها قبل ظرفیت کارت های حافظه SD در حد چند مگابایت بود ولی حالا حتی ظرفیت 1.5 ترابایت هم برای این محصولات عملی شده است. اما یک کارت حافظه SD در نهایت چقدر ظرفیت می تواند داشته باشد و آیا در آینده نزدیک این حداکثر ظرفیت عملی خواهد شد یا نه؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

حداکثر ظرفیت کارت حافظه SD چقدر می تواند باشد؟

بالاترین ظرفیت کارت حافظه SD در بازار

در حال حاضر حتی در بازار ایران هم می توانید کارت حافظه SD و microSD با ظرفیت 1 ترابایت پیدا کنید. این در حالی است که تا همین چند سال قبل، کارت های حافظه 512 گیگابایتی پدیده شگفت انگیزی محسوب می شدند. این کارت حافظه ها از زمان معرفی در سال 1999 تا حالا، با پیشرفت های حیرت انگیزی روبرو شده اند. در آن موقع این کارت ها فقط 32 مگابایت ظرفیت داشتند ولی حالا می توانیم هزاران برابر این ظرفیت را در بدنه با ابعاد مشابه قرار دهیم.

از نظر تئوری، استاندارد SDXC از حداکثر ظرفیت 2 ترابایت برای کارت های حافظه پشتیبانی می نماید. اما در حال حاضر در بازار جهانی هیچ کارت SD با ظرفیت 2 ترابایت به فروش نمی رسد. در ماه ژوئن 2022، شرکت Micron از کارت حافظه SD با ظرفیت 1.5 ترابایتی رونمایی کرد و گفت که این کارت حافظه اوایل 2023 در اختیار عمده فروش های فعال در این بازار قرار می گیرد. بعلاوه اواخر سال 2022، شرکت Koxia خبر ساخت مدل اولیه یک کارت حافظه 2 ترابایتی را رسما اظهار داشت.

با این حال طبیعتا افزایش ظرفیت کارت حافظه، به معنای بالا رفتن هزینه های ساخت آن خواهد بود. به همین دلیل همین حالا هم برای خرید کارت حافظه 1 ترابایتی باید قیمت بسیار بالایی بپردازید. با توجه به همین موضوع، برای اینکه قیمت این مدل ها برای عموم کاربران منطقی گردد، باید چند سال منتظر بمانیم.

حداکثر ظرفیت کارت حافظه SD از نظر تئوری

کارت های حافظه SD به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: سری SD (با حداکثر ظرفیت 2 گیگابایت)، سری SDHC (با حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت) و SDXC (با حداکثر ظرفیت 2 ترابایت). اما اگر بخواهیم از ظرفیت 2 ترابایت عبور کنیم، آیا برای این کار استاندارد متفاوتی با قابلیت های بیشتر وجود دارد؟

در این زمینه می توانیم به استاندارد SDUC اشاره کنیم که از نظر تئوری از حداکثر ظرفیت 128 ترابایت برای کارت های حافظه SD پشتیبانی می نماید. کارت های مبتنی بر این استاندارد از نظر فیزیکی تفاوتی با کارت های فعلی ندارند اما از سیستم متفاوتی موسوم به exFAT برای ذخیره سازی داده ها استفاده می نمایند.

با این حال امکان پذیر بودن یک موضوع از نظر تئوری یک بحث است ولی عملی کردن آن بحث دیگری محسوب می گردد. بدون شک قرار دادن حجم بسیار بزرگی از اطلاعات در یک فضای بسیار محدود چالش های فنی زیادی به همراه دارد. در کنار چالش های فنی، باید به چالش های مربوط به هزینه ها هم اشاره کنیم. حتی اگر ساخت کارت های حافظه مبتنی بر استاندارد SDUC امکان پذیر باشد، بدون شک ساختن چنین کارت هایی بسیار هزینه بر خواهد بود. از سوی دیگر در حال حاضر تقاضای بسیار کمی برای آن ها وجود دارد؛ به همین دلیل شرکت ها انگیزه چندانی برای اختصاص دادن بودجه هنگفت برای این پروژه ندارند.

بعد از کارت های حافظه SD نوبت کدام فناوری است؟

حالا بعد از ارائه توضیحات در خصوص فناوری استفاده در کارت های حافظه SD، بهتر است نگاهی به آینده هم بیندازیم. آیا در حال حاضر فناوری های پیشرفته وجود دارند که بتوانند نسبت به کارت های حافظه فعلی عملکرد بهتری ارائه دهند و ظرفیت بالاتری داشته باشند؟ در این مورد باید بگوییم که بعضی فناوری های جالب در حال توسعه و آماده سازی هستند که پتانسیل زیادی برای موفقیت دارند.

اول از همه باید به روند افزایش ظرفیت حافظه داخلی گجت های مختلف اشاره کنیم. به همین دلیل فقط تعداد اندکی از گوشی ها و تبلت های تازه از کارت حافظه microSD پشتیبانی می نمایند زیرا ظرفیت حافظه داخلی آن ها برای بسیاری از کاربران کافی است. بعلاوه روز به روز سرویس های ذخیره سازی ابری و خدمات استریمینگ مورد توجه بیشتری قرار می گیرند. البته در کشور ایران به علت محدودیت های گسترده اینترنت، این سرویس ها با چالش های زیادی روبرو می شوند اما در سایر کشورها، شرایط اینترنت همیشه رو به بهبود است و به همین دلیل کاربران زیادی ترجیح می دهند فایل ها و داده های مختلف را در سرویس های ذخیره سازی ابری قرار دهند تا هر زمان که به این فایل ها احتیاج داشتند، بتوانند به راحتی از آن ها بهره ببرند.

اما پیشرفت این فناوری ها به معنای نابودی فناوری های ذخیره سازی فیزیکی نیست. همین حالا بعضی کارت های حافظه جانشین استاندارد SD در حال استفاده هستند و مثلا می توانیم به استفاده از کارت های XQD در دوربین های حرفه ای و بهره گیری از کارت های CFexpress اشاره کنیم. این کارت ها سرعت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل برای ویدیو و عکاسی گزینه های ایده آلی محسوب می شوند.

اما در آینده نه چندان دور، ممکن است با ذخیره سازی مبتنی بر DNA هم روبرو شویم. در این روش، داده ها در DNA مصنوعی ذخیره می شوند و این یعنی در فضای بسیار کم، قادر به ذخیره سازی حجم بسیار بزرگی از اطلاعات خواهیم بود. اگرچه این کار شاید ایده ای در حد داستان های علمی-تخیلی به نظر برسد، اما همین حالا دانشگاه ها و پژوهشگران زیادی در حال آماده سازی این فناوری هستند ولی در برترین حالت سال ها تا اجرایی شدن این ایده فاصله داریم.

بنابراین همانطور که می بینید، در آینده نزدیک با کارت های حافظه SD مبتنی بر ظرفیت چندین ترابایتی روبرو نخواهیم شد و با توجه به اینکه در حال حاضر کارت های حافظه 1 ترابایتی هم قیمت بسیار بالایی دارند، باید ببینیم آیا در چند سال آینده قیمت این مدل کارت حافظه ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید یا نه.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "حداکثر ظرفیت کارت حافظه SD چقدر می تواند باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداکثر ظرفیت کارت حافظه SD چقدر می تواند باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید