تربولانس چیست و چطور مهار می گردد؟

به گزارش وبلاگ اسلیم، آشفتگی در پرواز باعث ایجاد ترس و اضطراب مسافران می گردد. اما آیا این مسئله جای نگرانی دارد؟

تربولانس چیست و چطور مهار می گردد؟

چه از پرواز بترسید، چه نترسید، آشفتگی می تواند باعث ایجاد نگرانی هنگام پرواز گردد. هرچقدر هم در خرید بلیط هواپیما وسواس به خرج دهید، این آشفتگی ها ممکن است اتفاق بیفتند. به همین دلیل ما از خلبان فرمانده مارکو والتونن، می پرسیم که علت ایجاد آشفتگی چیست و هواپیمایی ها برای این مشکل چه تدبیرهایی اندیشیده اند و چقدر کوشش می نمایند تا پروازی راحت را ارائه دهند.

تربولانس از لحاظ علمی چیست؟

والتونن می گوید:

پدیده های جوی مختلف مانند ابرهای کومولونیمبوس و جبهه هوا باعث تغییر جهت بادها در تروپوسفر می شوند. به بیان دیگر، آشفتگی در جریان هوا باعث آشفتگی هواپیما می گردد. شما روی زمین متوجه آشفتگی نمی شوید، مگر اینکه پدیده های جوی مانند ابرهای کومولونیمبوس یا جبهه هوا با زمین مرتبط باشند.

والتونن متذکر می گردد که ناهواری در شروع و خاتمه پرواز عادی است:

تیک آف و لندینگ بسیار متلاطم تر از کشتی های کروز هستند. علت آن ناهمواری سطح زمین و تفاوت دما است.

برای اطمینان بیشتر باید گفت که هواپیمایی ها تمام پروازهای خود را براساس اطلاعات دقیق آب وهوایی منابع معتبری چون METAR و TAF تنظیم می نمایند.

METAR و TAF دو پیش بینی آب وهوایی مختلف هستند که برای خطوط هوایی در فرودگاه های خاص ایجاد شدند. یک صنعت جدا برای راحت تر کردن پروازها.

والتونن می گوید:

خلبان ها طی پرواز، اطلاعات آب وهوایی و پیش بینی های نو را دریافت می نمایند. رادارهای هواپیماها، توفان های تندری و آشفتگی های شدید را تشخیص می دهند. برترین اطلاعات درباره آشفتگی در راستا، از دیگر هواگردها به دست می رسد. هواگردها به طور اتوماتیک اطلاعات باد و آب وهوا را به خطوط هوایی ارسال می نمایند. این اطلاعات پیش بینی های آب وهوایی را تشکیل می دهند.

درواقع، بعضی هواپیماها سنسورهای مخصوص آب وهوایی را حمل می نمایند؛ سنسورهایی که عکس هایی زنده از آب وهوای کره زمین می گیرند و پیش بینی آب وهوا، و درنتیجه دوری از آشفتگی ها را راحت تر می نمایند. والتنون می گوید:

اپلیکیشن های نوی برای تشخیص پدیده های آب وهوایی موثر در پروازها تهیه شده است. در آینده نیز اپلیکیشن هایی تعبیه می شوند که بتوان با استفاده از آن ها طی پرواز اطلاعات نو در رابطه با آشفتگی را دریافت کرد. اولین اپلیکیشن، این هفته در Finnair A350 نصب می گردد.

واضح است که منظور والتنون این است که مسافران باید اطمینان داشته باشند که آشفتگی بسیار عادی است؛ که هواگردها برای این منظور ساخته شده اند و کارکنان هواپیما برای این مواقع تعلیم دیده اند. او می گوید:

درست است که آشفتگی باعث ناراحتی و نگرانی می گردد، اما درواقع این پدیده بی خطر است. هواگردها (هر نوع هواپیما) طوری ساخته شده اند تا با تغییر شکل های ناگهانی ناشی از آشفتگی، به آن ها رسیدگی نمایند. برای مثال بال ها بسیار منعطف طراحی شده اند. به خاطر همین انعطاف پذیری است که نه می شنمایند و نه تغییر شکل می دهند.

والتنون در خاتمه می گوید:

ایمنی پرواز و راحتی مسافران حیاتی ترین مسئله برای هواپیمایی ها هستند. به همین دلیل است که خلبان ها برای موقعیت های پیش بینی نشده و پیشگیری از روبرو با منطقه ها خطرناک تعلیم دیده اند.

بنابراین اگر دفعه بعدی احساس نگرانی کردید یک نفس عمیق بکشید و به یاد بیاورید که متخصصان پرواز، ساعت ها زمان صرف طراحی و تعلیم برای شرایط خطرناک نموده اند.

برای خرید بلیط هواپیما همواره می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ اسلیم، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / lonelyplanet

به "تربولانس چیست و چطور مهار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربولانس چیست و چطور مهار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید