آنالیز بازار موتورسیکلت
به گزارش وبلاگ اسلیم، قیمت هوندا 125 در بازار به جایی رسیده است تا این عامه پسندترین موتورسیکلت از دسترس قشر کم عایدی دورتر گردد. نتیجه آنالیز بازار موتورسیکلت چه می گوید؟
وبلاگ اسلیم - مجتبی اسماعیلی: اگر قصد خرید موتورسیکلت صفر کیلومتر دارید و پنجاه میلیون تومان در کارتتان نیست، از این کار صرف نظر کنید! چرا که مقرون به صرفه ترین موتورسیکلت بنزینی بازار یعنی هوندا 12 حالا چنین قیمتی دارد!
قیمت هوندا کویر 200 ،در کارخانه 49 میلیون و 500 هزار تومان است و در بازار 51 میلیون تومان قیمت دارد.
در این شرایط، یاماها ان مکس که قیمت دنیای حدود هفتاد میلیون تومان دارد و در کشوری مانند ترکیه به عنوان پیک موتوری استفاده می گردد، در مدل پایه به قیمت 155 میلیون تومان در کشور ما معامله می گردد.
قیمت هوندا کلیک صد هزار پزویی در فیلیپین (شصت میلیون تومان) هم، اینجا به 130 میلیون تومان رسیده است.
اما با این قیمت ها خریداری هم هست؟ از موتورفروشان پرسیدیم.
مردم دیگر توان خرید ندارند
صاحب یکی از فروشگاه های موتور معروف در خیابان هفده شهریور تهران به وبلاگ اسلیم گفت: قیمت ها آن قدر بالا رفته که مردم دیگر توان خرید ندارند. بازار نسبت به دو ماه پیش هم افت نموده و خرید و فروش راکد است.
فروشنده یک فروشگاه دیگر در گمرک تهران هم گفت: ما فقط محصولات اسکوتری برند، مانند یاماها و هوندا را می فروشیم.
مشتری های ما معمولا از دسته لاکچری سوارها هستند و توان مالی خوبی دارند. اما با این وجود فروش ما هم کاهش داشته و بازارمان راکد است.
به گفته وی: قیمت ها آنقدر بالا رفته که توان خرید مردم هر روز کمتری می گردد.
اما مسئول یک فروشگاه در خیابان دماوند تهران معتقد است: چون ما به صورت اقساطی می فروشیم اوضاع مان خوب است. هفته پیش 200 دستگاه هوندا 125 آوردیم که تمام شد!
هر چند بعضی از فروشگاه های موتورسیکلت سعی دارند شرایط را عادی و حتی پر رونق نشان دهند، اما جستجوی خبرنگار وبلاگ اسلیم در سایت های خرید و فروش و گفت و گو با فروشندگان این وسیله نقیله، از رکود شدید بازار این محصول حکایت دارد.
فروش هوندا 125 حدود سی درصد کاهش داشته است
بهمن ضیا مقدم رییس انجمن صنعت موتورسیکلت کشور در مصاحبه اختصاصی به وبلاگ اسلیم گفت: فروش موتورهای طرح هوندا 125 حدود سی درصد کاهش داشته و بعضی از مشتریان این محصول، به سمت خرید اسکوترهای چینی مقرون به صرفه قیمت رفته اند.
وی در بیان علت این اتفاق گفت: چرا که اسکوترها به خاطر وجود فلاپ ها محافظت خوبی از بدن راکب می نمایند و صدا و لرزش این نوع از موتورها نیز کم است. از طرف دیگر هر چند قانون، تردد موتورهای کاربراتوری قدیمی و دودزا را ممنوع نموده است اما به علت نبود منع معامله و بیمه گذاری آنها، خریداران آن که عمدتا برای کار و امرار معاش اقدام به خریدش می نمایند، از اقشار ضعیف جامعه هستند و ترجیح می دهند موتورسیکلت های فرسوده و مقرون به صرفه قیمت قدیمی را بخرند، تعمیر نمایند و سوار شوند.
برای آگاهی بیشتر راجع به قوانین موتورسیکلت های فرسوده گزارش منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد را بخوانید.