اعلام شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس

به گزارش وبلاگ اسلیم، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس صورت پذیرفت.

اعلام شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس

قضیه چیست؟

علی صدرایی، سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار داشت: شرق فلات ایران یکی از ناشناخته ترین مناطق ایران در عصر پلیئستوسن بشمار می رود، به نحوی که به سختی می توان محوطه ای را یافت که با قطعیت بتوان از آن به عنوان استقراری از این دوره یاد کرد.

این باستان شناس اضافه نمود: این در شرایطی است که پیشینه مطالعات پارینه سنگی در این منطقه به بیش از هفت دهه قبل برمی گردد ولی پس از آن به مرور مطالعات صورت گرفته نه به شکل هدفمند که عمدتا به شکل موردی انجام گرفته اند، اتفاقی که در تحلیل مباحث پیچیده حیطه پارینه سنگی چندان راهگشا نیست.

او اضافه نمود: این درحالی است که در رشته کوه های زاگرس و بخصوص در فلات مرکزی ایران، در یک دهه گذشته پژوهش های دامنه داری صورت گرفته و به نتایج قابل اتکا و چشمگیری دست یافته اند.

وی با تاکید بر اینکه این مهم در رابطه با شرق و شمال شرق ایران کاملا متفاوت است، ادامه داد: گویی شرق فلات در عصر پارینه سنگی خالی از هرگونه زیست انسان ریخت بوده و این درحالی است که موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در این گستره، پتانسیل های چشمگیری را برای جذب گروه های شکارورز -گردآورنده فراهم می نموده، اتفاقی که در خلال آنالیز های پارینه سنگی شهرستان فردوس نمود می یابد.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه عملیات آنالیز در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس علیرغم گرمای طاقت فرسا، به شکل کاملا پیمایشی انجام و به شناسایی بیش از 30 محوطه از دوران پارینه سنگی منجر شد، گفت: آنالیز های انجام گرفته در شهرستان فردوس خراسان جنوبی نخستین گام در جهت انجام مطالعات سامانمند در این بخش از فلات ایران بشمار می رود و امیدواریم تا با پیگیری این مطالعات در این بخش از فلات، به سکوت دانش ما از دوران پارینه سنگی در شرق ایران انتها داده گردد.

همچنین حسنعلی فولادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی از ثبت آسباد فلارگ و سیلوی گندم بیرجند در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی اطلاع داد.

وی با بیان اینکه آسباد فلارگ در بخش مرکزی دهستان القورات و در روستای فلارگ بدلیل داشتن شان ملی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، ادامه داد: سیلوی گندم بیرجند در بخش مرکزی و در شهر بیرجند نیز در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی ثبت شد.

او گفت: با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث ناملموس این شهرستان و معرفی هرچه بهتر این آثار، گامهای ارزنده ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می شوند.

منبع: همگردی

به "اعلام شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شناسایی بیش از 30 محوطه پارینه سنگی در فردوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید