گزارش پر جزئیات ابر دراک از آنچه فیلترینگ بر سر کسب و کارها آورد، اینستاگرام فقط 4 دقیقه!

به گزارش وبلاگ اسلیم، دیجیاتو نوشت: شرکت خدمات ابری ابر دراک اعلام نموده طی مهرماه سال جاری استفاده از VPN با رشد 30 درصدی همراه بوده است.

گزارش پر جزئیات ابر دراک از آنچه فیلترینگ بر سر کسب و کارها آورد، اینستاگرام فقط 4 دقیقه!

استارتاپ حوزه خدمات ابریِ ابر دراک گزارشی از شرایط فعلی اینترنت کشور منتشر ساخته که نشان می دهد روش فیلترینگ مورد استفاده در ماه اخیر بر سایر سرویس ها و وبسایت ها تاثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را با اختلال روبرو نموده است. این شرکت بعلاوه از افزایش 30 درصدی بازدید از وبسایت های ابر دراک از خارج کشور نتیجه گرفته که این رقم به معنای افزایش استفاده از VPN در کشور است.

بیشتر بخوانید:

  • خشم کاربران کال آف دیوتی از ویژگی آزاردهنده تازه بازی

  • چرا دولت در فشردن دکمه فیلتریتگ دایمی اینستاگرام محتاط است؟

ابر دراک با پایش اختلال های اینترنت کشور در شهریور و مهر ماه گزارشی را منتشر ساخته است. این گزارش با استفاده از پردازش داده های فعالیت کاربران نهایی در اثر بازدید از وبسایت های فعال بر بستر شبکه توزیع محتوای ابر دراک تهیه شده و تصویری از الگوی مصرف کاربران و شرایط اینترنت را ترسیم می نماید. ابر دراک بازه زمانی 10 شهریور تا 17 مهرماه را مورد آنالیز قرار داده و یک مهر ماه به عنوان روز شروع اختلال ها در نظر گرفته شده است.

با وجود آنکه اینستاگرام و واتس اپ از چهارشنبه 30 شهریور ماه فیلتر شدند اما در گزارش ابر دراک عدم دسترسی به این دو پلتفرم از ساعت 12 روز آدینه یک مهر اعلام شده است؛ که تا 17 مهر پلتفرم اینستاگرام به صورت پراکنده در حدود 16 دقیقه و واتس اپ 4 دقیقه در دسترس بوده است. این شرکت معتقد است وصل شدن های مقطعی هم احتمالا به علت تغییر مسیرهای ایجاد شده در شرکت ارتباطات زیرساخت و تامین نمایندگان اینترنت بوده است.

تاثیر فیلترینگ بر خدمات اینترنتی

رتبه بازدید از سایت های ابر دراک طی هفته های آینده از سمت واتس اپ و اینستاگرام به نحو محسوسی سقوط نموده است. یعنی اینستاگرام که پیش از فیلترینگ رتبه هفتم و واتس اپ رتبه چهاردهم را داشت اکنون به ترتیب به رتبه های 20 و 18 جدول سقوط نموده اند.

اگرچه این آمار از کاهش استفاده از این دو پلتفرم حکایت دارد اما باز هم جایگاه آن ها نشان می دهد که فیلترینگ آنطور که مسئولان فکر می نمایند، پیروز نبوده است.

یکی از بخش های قابل توجه دیگر این گزارش، تاثیر فیلترینگ برای استفاده از سایر سرویس ها و خدمات است. آن طور که این شرکت گزارش داده در ایران معولا روش های DNS Spoofing و بعلاوه خروج از دسترسی به وسیله قطع یا کند کردن پروتکل های امن مانند TLS استفاده می نماید اما در فیلترهای اخیر به نظر می رسد از روش BlackHole استفاده شده که این روش موجب ایجاد مشکل برای کاربران سایر سرویس ها به صورت مقطعی شده است.

براساس مشاهدات ابردراک، از 14 مهرماه و با تغییراتی که برای بازگرداندن دسترسی به سایر موارد فیلتر شده انجام شده است، مشکل در مسیرهای داخلی و بین المللی در مسیرهای مراکز داده داخلی به داخلی و داخلی به خارجی به صورت گسترده تری مشاهده شده که اختلال های بیشتر از قبل برای وبسایت هایی که سرورهای آن ها در خارج از کشور هستند در پی داشته است.

افزایش 30 درصدی استفاده از VPN

طبق این گزارش، تعداد کاربران غیر ایرانی که از وبسایت های بر بستر َابر ِدراک بازدید نموده اند، بعد از تاریخ یک مهر ماه حدود ا 30 درصد افزایش داشته است. ابردراک نیز معقتد است این افراد اغلب کسانی هستند که برای بازدید از وبسایت ها و یا پلتفرم های فیلتر شده از VPN استفاده می نمایند که با توجه به همین موضوع محتمل است در زمان بازدید از وبسایت های ایرانی هم از VPN استفاده نموده اند.

البته آمارهای شرکت های مختلف داخلی و بین المللی، اندازه استفاده از ابزارهای تغییر آی پی را بسیار بیشتر از این رقم گزارش نموده اند.

بخش دیگر این گزارش به نمودار الگوی مصرف کاربران اینترنت در طول 24 ساعت شبانه روز اختصاص دارد. نموداری که نشان می دهد برخلاف رویه همیشگی که اندازه استفاده از اینترنت در عصر و ساعات ابتدایی شب افزایش می یافته، طی دو هفته اخیر این روند معکوس شده است.

لازم به ذکر است 462 وبسایت از 32هزار وبسایت فعال در ابر دراک در این مطالعه مورد آنالیز قرار گرفته اند و بیش از 10 میلیون و 700هزار بازدیدنماینده یکتا، یک بار از یکی از وبسایت های فعال بر بستر این شرکت بازدید نموده اند. در مجموع در طول این آنالیز نزدیک به 5 میلیارد لاگ مورد پردازش قرار گرفته است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "گزارش پر جزئیات ابر دراک از آنچه فیلترینگ بر سر کسب و کارها آورد، اینستاگرام فقط 4 دقیقه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش پر جزئیات ابر دراک از آنچه فیلترینگ بر سر کسب و کارها آورد، اینستاگرام فقط 4 دقیقه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید