طراحی اتاق خواب کودک با کمترین هزینه

به گزارش وبلاگ اسلیم، اتاق خواب کودک نقش بسیار مهمی در پرورش روحیات و خلق و خوی کودک داشته و باید در طراحی همه نقاط این اتاق دقت لازم صورت گیرد. اتاق کودک باید از سایر اتاق های منزل مستثنی باشد و خلاقیت و تخیل در آن به نمایش گذاشته گردد. لوازم و وسایلی که در این اتاق قرار می گیرند نباید خسته کننده باشند, به همین دلیل طراحی دکوراسیون تمام قسمت های آن از جمله کف, دیوار, سقف, پرده و … اهمیت دارد. چیدمان وسایل روی زمین و آنچه که بر روی دیوار نصب می گردد در طراحی اتاق کودک بسیار مورد توجه قرار می گیرد. برای تغییر دکوراسیون الزاماً احتیاج به داشتن بودجه زیاد نیست بلکه با کمی تخیل و ایده پردازی می توان بهترین طرح ها را در اتاق اجرا نمود. به همان اندازه که به کفپوش, دیوارپوش, فرش, سرویس خواب و … اهمیت داده می گردد, نحوه چیدمان وسایل و تغییر رنگ ها در دکوراسیون اتاق کودک نیز حائز اهمیت می باشد.

طراحی اتاق خواب کودک با کمترین هزینه

مهمترین و لذت بخش ترین کارها چیدمان و طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک است. چیدمان منظم اشیاء و مبلمان در اتاق و آراسته نمودن آنها با اشیاء تزئینی به ظرافت, سلیقه و دقت احتیاجمند است. قرار دادن وسایل در اتاق هر چند کاری مسرت بخش است اما باید با دقت صورت گیرد. اگر تصمیم به تغییر دکوراسیون اتاق کودک دارید اما در خصوص هزینه ها کمی نگران هستید این نوشته از ما را دنبال کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که بچه ها هیچ درکی از هزینه ها ندارند. آنها تنها به آنچه که علاقه دارند تمایل نشان می دهند و برای آنها بازی در یک اتاق زیبا و دوست داشتنی اهمیت دارد. به جای تمرکز بر هزینه ها بهتر است امنیت, راحتی و کاربرد اتاق را در نظر بگیرید و بر اساس آن اقدام به طراحی دکوراسیون اتاق کودک خود کنید. در این نوشته از ما راهکارهایی به شما ارائه می گردد که بدون نگرانی در خصوص بودجه خود می توانید از آنها برای طراحی اتاق کودک استفاده نمائید.

طرح و برنامه

اتاق های کودک اصولاً فضای کوچکی دارند, خصوصاً اگر در آپارتمان و در مجاورت اتاق خواب پدر و مادر قرار گرفته باشند. با برنامه ریزی برای طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق می توان این فضای کوچک را به محیطی گرم, صمیمی و جذاب تبدیل کرد. بچه ها احتیاج به فضای زیادی ندارند, همین که فضای مناسب برای خواب و حرکت داشته باشند کفایت می نماید. اما وقتی بزرگ می شوند احتیاج آنها به فضای بازتر بیشتر می گردد, بنابراین با ایده پردازی و تفکر خلاقانه می توان فضای مناسب برای آنها فراهم نمود.

مطمعن شوید که هدف از طراحی اتاق را در ذهن مجسم کرده اید. برای ایجاد تغییر و تحول در فضای اتاق احتیاج دارید اشیاء و لوازم جدید بخرید اما نمی دانید از کجا آغاز کنید. اتاق کودک مکانی مناسب برای اجرای ایده های گوناگون و عجیب و غریب است. حتی می توانید اتاق را به یک گالری زیبا از اشیاء دوست داشتنی تبدیل کنید. اگر بودجه کافی ندارید توصیه می کنیم تنها آنچه که لازم است را خریداری کنید و قبل از قرار دادن آن در اتاق با طرز کار آن آشنا شوید. با طرح و نقشه قبلی که در ذهن دارید وارد مغازه شوید و نسبت به خرید وسایل ضروری اقدام نمائید.

فرش

یکی از جذاب ترین ایده هایی که می توانید در طراحی اتاق کودک اجرا کنید استفاده از تکه فرش هایی است که نمایی زیبا در اتاق ایجاد می نمایند. فرش های کوچک رنگارنگ بسیار دوست داشتنی هستند و زیبایی بی نظیری به فضای اتاق می بخشند. با پهن نمودن فرش بر روی سرامیک و کفپوش می توانید احتمال سر خوردن کودک را به حدالقل برسانید.

رنگ

جذاب ترین بخش طراحی اتاق کودک انتخاب رنگ آن است. افزودن یک رنگ جدید به اتاق فضای آن را به طور کلی دگرگون می نماید. رنگ های سرد مخصوص اتاق پسران و رنگ های گرم مخصوص اتاق دختران می باشند. رنگ هایی مانند سفید, آبی و سایه های نارنجی نیز بهترین انتخاب برای اتاق پسران محسوب می گردد. رایج ترین ترکیب رنگی ترکیب آبی کلاسیک با سایه های نارنجی است. علاوه بر آن ترکیب سبز روشن و آبی نیز مورد علاقه آنها واقع می گردد زیرا سرگرم نماینده به نظر می آید. علارغم این ترکیب رنگ ها, رنگ های آبی روشن و خاکستری جزء رنگ هایی هستند که هیچ گاه از مد نمی فرایند و اتاق کودک را بسیار جذاب نشان می دهند.

رنگ های صورتی, سفید و کرم مناسب ترین گزینه برای انتخاب رنگ اتاق دختران می باشند. این رنگ ها به تنهایی و حتی در ترکیب با یکدیگر نمایی بسیار لطیف و دوست داشتنی به اتاق می بخشند. ترکیب رنگ خاکستری و بنفش نیز برای اتاق دختران مناسب است. علاوه بر آن آبی, طلایی و سفید نیز یک ترکیب ایده آل و مورد علاقه برای بچه ها دختر است. وقتی کودک بزرگتر می گردد سلیقه و حس او نسبت به رنگ ها تغییر می نماید. رنگ آمیزی دیوارها با رنگ متفاوت یک تغییر اساسی ایجاد نموده و اتاق را جذاب تر نشان می دهد.

استیکرها

اگر اتاق کودک با تم خاصی طراحی گردد یاری بزرگی به پرورش ذهن خلاقانه کودک می نماید. اما اجرای یک تم خاص کمی هزینه بردار است و مدت زمان زیادی احتیاج دارد. بنابراین با راهکارهای کم هزینه مانند رنگ آمیزی, نقاشی, استیکرها, عکس برگردان ها و … می توان اتاقی دوست داشتنی برای کودک فراهم نمود. یکی از روش های طراحی دکوراسیون اتاق کودک بر اساس بودجه شما چسباندن کلاژ یا عکس برگردان بر روی دیوار است. کاغذ دیواری ایده مناسبی برای ایجاد تغییر در دکوراسیون اتاق محسوب می گردد اما برای پوشش قسمت وسیعی از دیوار مقرون بصرفه نیست. به همین دلیل می توانید با ساخت کلاژ به دیوار بی روح و حتی درب اتاق جذابیت و زیبایی ببخشید. چسب برگردان یکی از چیزهایی است که بچه ها همیشه به آن علاقه دارند. هر چه این عکس ها بزرگتر باشند نمای آنها بر روی دیوار بهتر خواهد بود. استفاده از این عکس ها بر روی دیوار نوعی خلاقیت در فضا به وجود می آورد.

عکس برگردان ها یکی از لوازم دکوراتیو از پیش آماده هستند اما بعضی شرکت ها با توجه به سفارش افراد و دریافت قیمت بالاتر نسبت به چاپ تصاویر مورد علاقه اقدام می نمایند. این عکس برگردان ها را می توان به راحتی و بدون اینکه آسیبی به دیوار وارد نمایند از آن جدا نمود. بعضی از آنها بعد از جدا شدن از دیوار مجدداً قابل استفاده هستند. این نکته را مد نظر داشته باشید که این عکس ها به راحتی بر روی سطوح بافت دار نمی چسبند. لذا آنها را باید روی سطوح سخت مانند درب یا دیوار چسباند.

تغییر چیدمان

اگر می خواهید بدون صرف هیچ هزینه ای تغییری شگرف در فضای اتاق ایجاد کنید, نحوه چیدمان مبلمان را تغییر دهید. یک تغییر جزئی نمای اتاق را به کلی دگرگون می نماید. برای مثال تخت خواب را به دیوار یا گوشه ای متفاوت از اتاق تکیه دهید. فضایی که ایجاد می گردد کاملاً با فضای قبل متفاوت خواهد بود. اگر از گوشه و کنار اتاق بهترین استفاده را کرده اید مطمعن باشید فکرهای خلاقانه خود را به بهترین شکل اعمال کرده اید. قبل از اقدام به تغییر دکوراسیون در خصوص اینکه می توانید فضای اتاق را گسترش بدهید فکر کنید. سپس هنگام انتخاب وسایل دقت کافی داشته و تنها به لوازم موجود در فروشگاه های خاص بسنده نکنید. خلاقانه فکر کنید و تنها وسایل ضروری خریداری نمائید. برای نوسازی وسایل کهنه و موجود در اتاق نیز به دنبال طرح ها و ایده های جدید باشید.

نوسازی وسایل

به جای خرید وسایل جدید سعی کنید جایگاه ها و کمدهای قدیمی را نوسازی کنید. اشیاء و لوازمی که در اتاق کودک قرار دارند را می توانید تودوزی یا رنگ آمیزی کنید. انجام اینکار ظاهری کاملاً متفاوت به اتاق می بخشد. شما می توانید این کار را تا زمانی که کودک بزرگ نشده انجام دهید و فضایی رنگارنگ و زیبا برای او فراهم نمائید.

یک جعبه یا یک میز را می توان با اسپری رنگ آمیزی کرد و در جایی دیگر مورد استفاده قرار داد. علاوه بر آن می توانید سرویس خواب را با یک رنگ جدید زیبا و نو کنید. همچنین رنگ آمیزی دیوار پشت قفسه کتاب می تواند تغییری بزرگ در اتاق ایجاد نماید. اینکه اشیاء قدیمی را به اشیاء نو تبدیل کنید امری هیجان انگیز و لذت بخش است. هزینه رنگ آمیزی در مقایسه با سایر روش های نوسازی وسایل ارزان تر است, لذا برای اینکار هزینه زیادی لازم نیست.

پنجره

پنجره ها اصولاً یک المان غالب در دکوراسیون اتاق کودک در نظر گرفته می شوند. با افزودن پرده پارچه ای یا چوبی دکور پنجره را زیباتر کنید. پرده نور ورودی به اتاق را ملایم تر می نماید و از تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری می نماید, لذا برای ایجاد فضایی دنج با میزان نور مناسب بهتر است برای پنجره ها پرده نصب کنید.

رختخواب

تعویض رختخواب تغییری چشمگیر در دکوراسیون اتاق ایجاد می نماید. شما می توانید چند دست رختخواب با رنگ های متنوع برای تخت کودک خود در نظر بگیرید و هر چند ماه یکبار از آنها استفاده کرده و تغییر و تحول در اتاق ایجاد کنید. علاوه بر آن بالشتک های رنگارنگ برای کودک شما بسیار جذاب و دوست داشتنی خواهند بود. در انتخاب روتختی دقت کنید, مدلی را انتخاب کنید که متناسب با سایز تخت باشد. اولین چیزی که به محض ورود به اتاق به چشم می آید تختخواب است, بنابراین بر روی آن روتختی های رنگارنگ پهن کنید.

وسایل یاری آموزشی

برای زیبایی هر چه بیشتر اتاق کودک, کتاب های کلاسیک در آن قرار دهید. این کتاب های رنگارنگ نه تنها نمایی زیبا ایجاد می نمایند بلکه به راحتی می توان آنها را پیدا کرد. علاوه بر آن کودک را ترغیب می نمایند تا نگاهی به آنها بیندازد. یک قفسه در اتاق قرار دهید و اشیاء مورد علاقه او را به نمایش بگذارید. این قفسه را می توانید با اسپری رنگ آمیزی کرده و ظاهر آن را بسیار نو جلوه دهید.

یکی دیگر از وسایل یاری آموزشی حروف الفبا است. حروف هایی که با چوب یا پارچه طراحی شده اند را می توان بر روی دیوار نصب کرد. آنها حتی پس از مدت ها همچنان برای کودک جذاب خواهند بود و علاوه بر آن یاری شایانی به کودک می نمایند تا حروف الفبا را یاد بگیرد. حروف های بیشتری به دیوار بچسبانید. در کنار آن از الگوها, بافت ها و متریال هایی که باعث تقویت هوش می شوند نیز استفاده نمائید.

قفسه و میز مطالعه

بچه ها بزرگ می شوند و قاعدتاً احتیاج به فضای بزرگتری برای انجام فعالیت های خود دارند. بنابراین بهتر است یک میز مطالعه در گوشه ای از اتاق برای او قرار دهید تا بتواند تکالیف و سرگرمی های خود را روی آن انجام دهد. قفسه های دیواری و میز مطالعه فضای کافی برای قرار دادن وسایل کودک شما فراهم می نمایند. بچه ها علاقه دارند یک فضای معین برای انجام علایق و سرگرمی های خود داشته باشند.

وسایل چند منظوره

لوازم و اثاثیه چند منظوره مانند مبلمان, تخت خواب, میز کنار تخت و قفسه کتاب کارایی خود را در یک فضای کوچک به خوبی نشان می دهند. به دنبال قفسه های قابل تنظیم برای نگهداری و ذخیره لباس و اسباب بازی های کودک باشید. این وسایل چند منظوره نه تنها در زمان کودکی بسیار کارآمد هستند بلکه با بزرگ شدن کودک نیز فضایی مناسب برای نگهداری لوازم و وسایل فراهم می نمایند. قفسه هایی که در محدوده دید نیستند از جمله قفسه های زیر تخت خواب و زیر میز از گزینه های کاربردی و ایده آل در چیدمان اتاق کودک محسوب می شوند. آنها فضای کافی برای ذخیره سازی اشیاء فراهم می نمایند و مانع از ایجاد شلوغی و هرج و مرج می شوند.

پرده اتاق کودک

از دیگر نکاتی که در طراحی اتاق کودک باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب پرده مناسب می باشد. پرده اتاق کودک باید با طراحی فضای اتاق هماهنگی داشته و از رنگ های ملایم برای آن ها استفاده گردد.پرده فانتزی چاپی نیز می تواند انتخاب مناسبی برای اتاق کودک باشد. این امکان وجود دارد که نسبت به چاپ عکس مورد نظر بر روی پرده اتاق کودک اقدام نمایید.

منبع: ساختمانچی

به "طراحی اتاق خواب کودک با کمترین هزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی اتاق خواب کودک با کمترین هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید