سریال ویچر؛ تشریح پیوستگی دنیاها و اتفاقی که گرالت را به وجود آورد

به گزارش وبلاگ اسلیم، پیوستگی دنیاها یا کُرات در سریال ویچر نقشی اساسی ایفا می نماید و بنیان تمام اتفاق های مهم دنیا آن را می گذارد، اما شاید خیلی از طرفداران این سریال درباره جزئیات آن چیزی ندانند.

سریال ویچر؛ تشریح پیوستگی دنیاها و اتفاقی که گرالت را به وجود آورد

جهان ویچر پر است از موجودات کنجکاوی برانگیز و عجیب، جهانی که تاریخی غنی و پرماجرا و پیچیده دارد، به حدی که فهمیدن تمام ابعاد این تاریخ وقت و کار زیادی می طلبد و شاید هر کسی از پس آن بر نیاید. ویچر فرنچایزی بزرگ و چندمحصولی است که تا الان به جز رمان های اصلی آن که نوشته آندژی ساپکوفسکی است، چند بازی کامپیوتری از آن ساخته شده و حالا هم که سریال پر سر و صدای نتفلیکس با بازی هنری کویل را داریم. بین این نسخه ها، تفاوت هایی وجود دارد و همگی مثل هم نیستند، برخی جنبه های بازی های کامپیوتری به کتاب منبع اقتباس نزدیک تر است و در سایر موارد، سریال نتفلیکس به آن وفادارتر بوده. اما همواره یک چیز ثابت است، اینکه جرقه ماجراهای این جهان داستانی بزرگ و شگفت انگیز با اتفاقی تاریخی و مهیب زده شده که با نام پیوستگی جهانها یا کُرات شناخته می گردد.

پیوستگی جهانها اتفاقی است که جهان ویچر را شکل داد و در فصل دوم سریال ویچر هم به آن اشاره می گردد. بدون آن، جهان داستان ویچر کاملا متفاوت می بود و اصلا هیچ کدام از ویچرها به وجود نمی آمدند که گرالت ریویا گل سر سبدشان باشد. با این حال، چون این اتفاق در سال هایی بسیار دور افتاده و نامش بیشتر شبیه یک اصطلاح علمی است تا جادویی، خیلی از طرفداران ویچر دقیقا نمی دانند که درباره چیست. معمولا به طور واضح در خصوص آن صحبت نمی گردد چون شخصیت های درون داستان های ویچر، از این واقعه خبر دارند و منطقی نیست که برای فهم مخاطب، بیخودی تعریفش نمایند. در افتتاحیه قسمت سوم بازی ویچر، مونولوگی وجود دارد که به طور خلاصه درباره این اتفاق مهم و تاریخی حرف می زند، اما پیوستگی جهانها ابعاد پیچیده تری دارد که در ادامه با هم آنالیز می کنیم.

جهان ویچر پیش از پیوستگی جهانها

نکته: در جهان داستانی ویچر، به سیاره و جهانیی که ماجراهای کتاب و بازی و سریال در آن جریان دارد قاره یا اقلیم (Continent) می گویند. در این مقاله از آن با عنوان جهان ویچر یاد می کنیم.

پیوستگی جهانها چیزی حدود 1500 سال پیش از شروع داستان گرالت ریویا به وقوع پیوست. قبل از پیوستگی، جهان ویچر جای کاملا متفاوتی بود (و خطر بسیار کمتری هم داشت). در ابتدا، این سیاره زادگاه نژادهایی کهن مثل دورف ها، الف ها و کوتوله های نوم بود. البته زادگاه اصلی الف ها جهان دیگری بود، ولی آن ها پیش از پیوستگی جهانها به این سرزمین آمدند و ساکن شدند.

در بین این نژادهای اولیه، نوم ها قدیمی ترینشان به حساب می آیند. آن ها احتمالا تا پیش از آمدن دورف ها، ساکنین اصلی این جهان بودند. الف ها مدت ها بعد و سوار بر کشتی های سفید وارد سرزمین شدند. اینکه زادگاه اصلی و اولیه الف ها دقیقا کجاست را نمی دانیم، اما خون کهنی که در رگ های سیری جاری است از دودمان الف ها می آید.

علت اصلی این پیوستگی هم هنوز ناپیداست، اما می دانیم که بعد از وقوع آن جهان ویچر هرگز مثل قبل نشد. در کنار جهانیی که این نژادهای کهن ساکنش بودند، چند جهانی دیگر هم وجود داشت با موجوداتی جادویی و هیولاهایی وحشتناک. بعد از پیوستگی و اتصال این جهانها با جهانی ویچر، مرز بین جهانها محو و محوتر شد و موجودات و هیولاهایی غریب و جادویی و هولناک از سایر کرات به جهان ویچر آمدند. در نتیجه این اتفاق، جهان ویچر تبدیل به مکانی برای انواع و اقسام نژادها شد، از انسان ها گرفته تا گونه های متفاوتی از هیولاها. پیوستگی جهانها بعلاوه منجر به شکل گیری عنصر کلیدی دیگری هم شد: کِی آس (chaos) - به معنی تحت الفظی هرج ومرج، آشوب- که همان قدرت جادویی ساحرها و ساحره های جهان ویچر است.

پیوستگی جهانها چطور جهان ویچر را تغییر داد

بعد از پیوستگی جهانها، موجودهای بسیاری در جهان ویچر گیر افتادند. تمام نژادهایی که در داستان های ویچر می بینیم، به نوعی پناهجویان جهانهای دیگر هستند که به خاطر پیوستگی جهانها در اینجا گرفتار شده اند. هیولاها، انسان ها و تمام گونه ها و نژادهای دیگر مجبور بودند خودشان را با شرایط نو وفق دهند و یاد بگیرند که چطور در جهان تازه شان زنده بمانند، چون هیچ راه برگشتی برایشان وجود نداشت.

آن اوایل هیچ کس نمی دانست که چطور از کی آس بهره برداری کند و آن را به صورت سحر و جادو استفاده کند، و هیچ کس هم آماده مبارزه با هیولاهای خون خواری نبود که حالا جهان ویچر را خانه خودشان می دانستند. جهان ویچر برای سالیانی دراز تبدیل به مکانی وحشتناک و پرخطر شده بود تا اینکه به تدریج ماجرای پیوستگی جهانها به تاریخ پیوست و تمام ساکنین جهان همین واقعیت نو را پذیرفتند و نسل های بعدی چیزی به جز آن را نمی شناختند.

جادوگرها و ساحران (که در جهانی ویچر به آن ها مِیج می گویند) بالاخره یاد گرفتند که نیروی کی آس را در اختیار خودشان بگیرند، و بعد از آن ویچرها را به وجود آوردند تا با هیولاهای جهان مبارزه نمایند. در واقع احتیاج به آدم های جهش یافته قدرتمند (ویچرها) به خاطر همین پیوستگی جهانها به وجود آمد. آدم های عادی نمی توانستند مقابل این همه هیولا و موجودات وحشتناک دوام بیاورند. ویچرها صدها سال وقت صرف کردند تا هیولاها را نابود نمایند و در ازایش پول و دستمزد می گرفتند، تا اینکه دوره و زمانه شان به سرانجام خودش نزدیک شد. در دوران گرالت ریویا، ویچرها مثل سابق عمومیت ندارند و نسلشان رو به انقراض است، و هیچ ویچر نو و تازه نفسی هم به وجود نمی آید که جای قدیمی ها را پر کند.

با اینکه ماجرای پیوستگی جهانها گاهی اوقات فراموش می گردد و کمتر کسی به آن اشاره ای می نماید، ولی این اتفاق اصلی ترین و مهم ترین ماجرای تاریخ ویچر است. به خاطر این واقعه تاریخی است که ویچری به نام گرالت خلق شده و ساحره ای مثل یِنِفر داریم. به عبارت دیگر، پیوستگی جهانها بنیان تمام داستان ها و شخصیت های جهانی ویچر است.

منبع: GAMERANT

منبع: دیجیکالا مگ

به "سریال ویچر؛ تشریح پیوستگی دنیاها و اتفاقی که گرالت را به وجود آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال ویچر؛ تشریح پیوستگی دنیاها و اتفاقی که گرالت را به وجود آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید