سد خرسان کاوش نجات بخشی می گردد

به گزارش وبلاگ اسلیم، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر شده و خبرهای بدست رسیده، سد خرسان کاوش نجات بخشی می گردد.

سد خرسان کاوش نجات بخشی می گردد

رحیم دادی نژاد، معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محوطه های تاریخی ده پایین و له سواره از محوطه هایی هستند که قرار است در سال نو کاوش شوند، اضافه نمود: این دو محوطه در محدوده آبگیر سد خرسان 3 قرار دارند و در آینده ای نزدیک با آبگیری این سد به زیر آب می روند، بنابراین باید کاوش نجات بخشی در این دو محوطه تاریخی انجام گردد.

او بعلاوه اظهار کرد: سال گذشته پرونده های حریم روستای امامزاده علی، پل بریم، بازنگری حریم بافت تاریخی دهدشت، بنای تاریخی امامزاده محمود چرام و کوشک گودنگون گچساران را آماده نموده ایم، اما به علت اینکه جلسه شورای حریم تشکیل نشد، هنوز حریم این آثار تاریخی مصوب نشده و منتظر هستیم در جلسه ای که سال جاری تشکیل می گردد، به تصویب برسد.

دادی نژاد درباره اولویت های ثبت ملی آثار کهگیلویه و بویراحمد در سال 1402 گفت: تمرکز سال جاری میراث فرهنگی در حوزه ثبت ملی بناهای تاریخی روستاهایی است که تا به امروز ثبت ملی نشده اند، روستای ده عزیزی دارای یک معماری بومی است و همین معماری موجب شده تا قابلیت ثبت در لیست آثار ملی را داشته باشد. بعلاوه تک بناهایی در روستاهای موگر، القچین سفلی و سرکوه راک وجود دارد که باید ثبت ملی شوند.

او اضافه نمود: در حوزه میراث ناملموس هنوز پرونده ای را آماده ننموده ایم. اما آنچه برای ما در اولویت است، آداب و رسومی بجا مانده در سطح استان است که در معرض فراموشی قرار گرفته اند.

به گفته معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بناهای تاریخی پل پاتاوه، بافت تاریخی دهدشت، بازار دهدشت، بابا احمد بهمئی، قلعه چرزو و بناهای تاریخی امامزاده علی از جمله اماکنی هستند که در سال 1402 بازسازی می شوند.

منبع: همگردی

به "سد خرسان کاوش نجات بخشی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد خرسان کاوش نجات بخشی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید