اندروید 13؛ هر آنچه از قابلیت های نسخه بعدی اندروید می دانیم

به گزارش وبلاگ اسلیم، اگرچه اندروید 12 هنوز راهی بسیاری از گوشی ها نشده، اما گوگل از مدت ها قبل فرایند توسعه اندروید 13 را شروع نموده است. خوشبختانه در رابطه با این سیستم عامل اطلاعات زیادی منتشر شده و به همین دلیل می توانیم به ویژگی های تازه آن بپردازیم.

اندروید 13؛ هر آنچه از قابلیت های نسخه بعدی اندروید می دانیم

تاریخ عرضه

قبل از اندروید 10، گوگل برای نسخه های مختلف سیستم عامل خود از نام خوراکی های خوشمزه استفاده می کرد. اگرچه دیگر از نظر رسمی چنین کاری انجام نمی گردد، اما بین مهندسین و در کدهای داخلی کماکان هر کدام از نسخه های نو از نام خوراکی های مختلف استفاده می نمایند. بر اساس کدهای فاش شده، اندروید 13 بین مهندسین گوگل به عنوان تیرامیسو یاد می گردد. با این حال همان طور که گفتیم، این نسخه نو با عنوان اندروید 13 منتشر خواهد شد.

در رابطه با تاریخ عرضه آن هم باید بگوییم که اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان آن به احتمال زیاد ماه آینده منتشر می گردد و در فصل بهار هم شاهد عرضه آخرین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان خواهیم بود. گوگل هنوز برنامه زمان بندی عرضه اندروید 13 را منتشر ننموده ولی با توجه به نسخه های قبلی، گوگل 3 نسخه پیش نمایش این سیستم عامل را منتشر می نماید و سپس باید منتظر ارائه 4 نسخه بتا باشیم و در نهایت اواخر تابستان نسخه نهایی برای کاربران ارائه می گردد.

تغییرات ظاهری

اندروید 12 به لطف بهره گیری از زبان طراحی Material You نسبت به نسل های قبلی تغییرات ظاهری زیادی را ارائه نموده است. در این نسخه کاربران به امکانات شخصی سازی بیشتری دسترسی دارند و مثلا رنگ منوها و بخش های مختلف با توجه به تصاویر پس زمینه تغییر پیدا می نماید و ضمناً شاهد انیمیشن های مجذوب کننده تری هستیم. به نظر می رسد اندروید 13 بر مبنای همین تغییرات امکانات بیشتری به ارمغان می آورد.

امکانات بیشتر برای شخصی سازی

در اندروید 13 کاربران برای شخصی سازی بخش های مختلف سیستم عامل به رنگ های بیشتری دسترسی دارند. همان طور که احتمالا می دانید، به زودی نسخه نهایی سیستم عامل اندروید 12L منتشر می گردد و به نظر می رسد این قابلیت برای آن استفاده می گردد.

شخصی سازی ساعت در لاک اسکرین

اگرچه بسیاری از رابط های کاربری در لاک اسکرین گزینه های زیادی را برای شخصی سازی ساعت ارائه می دهند، اما در اندروید خام این امکانات بسیار محدود هستند. در این نسخه نو کاربران برای ساعت می توانند حالت عدد بزرگ قرار گرفته در مرکز نمایشگر یا عدد کوچک قرار گرفته در سمت چپ بخش فوقانی را انتخاب نمایند.

بازطراحی بخش کنترل خروجی صدا

سایت Android Police گزارش داده که در اندروید 13 طراحی بخش خروجی صدا تغییر یافته است. در همین زمینه یک اسکرین شات هم منتشر شده و به نظر می رسد با تغییر بسیار جزئی روبه رو هستیم تا این بخش هماهنگی بیشتری با زبان طراحی Material You داشته باشد.

بهبودهای عملکردی

اندروید 12 با قابلیت هایی مانند اسکرین شات اسکرولی، حالت استفاده با یک دست و تنظیمات هوشمندانه تر برای چرخش اتوماتیک معرفی گردید. اما برای اندروید 13 باید انتظار ارائه چه قابلیت هایی را داشته باشیم؟

بهبود دسترسی به اسکنر QR Code

QR Code برای کارهای مختلف مانند به اشتراک گذاشتن رمز وای فای، دسترسی به منوی رستوران و دیگر کارهای این چنینی استفاده می گردد. اما در حال حاضر کاربران گوشی های اندرویدی برای دسترسی به اسکنر QR Code چاره ای جز باز کردن قفل گوشی ندارند. حالا طبق اطلاعات فاش شده، کاربران اندروید 13 احتمالا می توانند به وسیله لاک اسکرین به اسکنر QR Code دسترسی پیدا نمایند. همچنینیک میان بُر در بخش تنظیمات سریع اندروید تعبیه می گردد.

پشتیبانی کامل از LE Audio بلوتوث

کاربرانی که علاقه زیادی به استفاده از هدست ها یا اسپیکرهای بلوتوثی دارند، با اندروید 13 به قابلیت بسیار مهمی دست پیدا می نمایند. اگرچه اندروید 12 امکان پشتیبانی از API مربوط به LE Audio بلوتوث را فراهم نموده، ولی هنوز به طور کامل بهره گیری از این قابلیت را امکان پذیر ننموده است. حالا بر اساس کدهای فاش شده از اندروید 13، به نظر می رسد این سیستم عامل به طور کامل از LE Audio بلوتوث پشتیبانی می نماید. این معینه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند بدون افت کیفیت صدا، عمر باتری و قدرت ارتباط را افزایش دهد.

انتقال راحت فایل های صوتی

یکی از قابلیت های احتمالی اندروید 13 به کاربران اجازه می دهد که به نزدیک کردن گوشی خود به یک اسپیکر، موسیقی در حال پخش را به وسیله اسپیکر گوش نمایند. به نظر می رسد با قابلیت مشابه Hand off Audio هوم پاد اپل سروکار داریم. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که آیفون یا آیپاد تاچ را به هوم پاد نزدیک نمایند تا بتوانند آهنگ های دلخواه خود را به وسیله اسپیکر بشنوند.

هنوز معین نیست که گوگل برای این قابلیت از چه فناوری هایی استفاده نموده ولی ممکن است از تکنولوژی هایی مانند NFC یا UWB استفاده گردد. باید خاطرنشان کنیم این ویژگی از طرف یکی از منابع مطلع اعلام شده و با توجه به اینکه هنوز هیچ کدی مبنی بر وجود آن پیدا نشده است، باید این قابلیت را فعلا با شک و تردید در نظر بگیریم.

تغییر زبان اپلیکیشن های مختلف

بنا به گزارش های منتشر شده، نسخه نو اندروید به کاربران اجازه می دهد که در بخش تنظیمات سیستم عامل، زبان اپلیکیشن های مختلف را فارغ از زبان اصلی سیستم عامل، تغییر دهند. در این زمینه اسکرین شات هم منتشر شده که معینه مدنظر را نشان می دهد.

تغییرات پشت صحنه

مطابق معمول، در اندروید 13 تغییراتی هم در پشت صحنه عملی می گردد که به زبان ساده کیفیت کلی این سیستم عامل را بهبود می بخشند.

مجوز مربوط به نوتیفیکیشن ها

طبق شواهد موجود، در اندروید 13 برای نوتیفیکیشن ها مجوز لحظه ای ارائه شده است. این یعنی اپلیکیشن ها فقط در صورت دریافت مجوز می توانند نوتیفیکیشن های مختلفی را نمایش دهند. مانند دیگر مجوزها، کاربران کنترل بیشتری برای نوتیفیکیشن ها خواهند داشت و ضمناً می توانیم به ایجاد محدودیت زمانی برای آن ها اشاره کنیم.

بهبود عمر باتری

فناوری نو گوگل موسوم به Android Resource Economy (TARE) می تواند مصرف انرژی اپلیکیشن ها را کاهش دهد. به زبان ساده، گوگل برای این فناوری یک سیستم مبتنی بر اعتبارات توسعه داده و با کاهش ظرفیت باتری، تعداد اعتبار اختصاص یافته برای هر اپلیکیشن کاهش پیدا می نماید. با فعال سازی این سیستم، اپلیکیشن های مختلف باید با کاهش فعالیت یا بستن فرایندهای بلااستفاده یا کمتر مفید، خود را با این سیستم تطبیق دهند.

در این مطلب به تمام ویژگی های نو اندروید 13 که طی هفته ها و ماه های گذشته فاش شده اند، پرداختیم. به نظر شما این نسخه نو نسبت به نسل قبلی تغییرات مجذوب کنندهی خواهد داشت؟ نظر خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "اندروید 13؛ هر آنچه از قابلیت های نسخه بعدی اندروید می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندروید 13؛ هر آنچه از قابلیت های نسخه بعدی اندروید می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید